Lamborghini. První hybridní model se blíží. A bude pekelně výkonný
Lamborghini odhalilo podrobnosti o svém prvním supersportovním hybridním voze HPEV (High Performance Electrified Vehicle) s kódovým označením LB744. Řidič bude mít k dispozici výkon více než 1 000 koní, jak uvádí web výrobce.
Lamborghini se prezentuje nevídaným uspořádáním motoru V12 o objemu 6,5 litru, který je umístěn uprostřed zadní části vozidla. Jednotku doplňují tři elektromotory, z nichž jeden je integrován do nové dvouspojkové převodovky s osmi převodovými stupni. Ta je umístěna napříč a poprvé je namontována za spalovacím motorem. V prostoru, který byl od modelu Lamborghini Countach převodovým tunelem, je nyní umístěna lithium-iontová baterie, která elektromotory napájí. Díky jejich vyššímu výkonu v nízkých otáčkách umožňují snížit emise CO2 o 30 % ve srovnání s Lamborghini Aventador Ultimae.
Unikátní architektura
Značka Lamborghini je od svého vzniku spojena s motorem V12. Prvním modelem vybaveným tímto ikonickým motorem byl legendární model 350GT, který byl uveden na trh v roce 1963. V roce 2019 se značka poprvé rozhodla spojit dvanáctiválcový spalovací motor s elektrickým pohonem. Průkopníkem se stal model Sián, který využíval elektromotor o výkonu 25 kW.
Uvedením prvního hybridního modelu italská značka představuje zcela novou architekturu vozu a novou generaci motoru V12. Vůz byl představen jako první High Performance Electrified Vehicle – HPEV – plug-in supersport vybavený lehkým lithium-iontovým akumulátorem umístěným v převodovém tunelu ve střední části podvozku. Jedná se o inovativní řešení, jehož cílem je snížit emise v porovnání s předchozím modelem s motorem V12 a zároveň zajistit maximální výkon.
Elektrický pohon všech kol
Model LB744 zachovává jednu z nejdůležitějších tradic značky Lamborghini, kterou je pohon všech kol. Kromě spalovacího motoru, který dodává výkon zadním kolům, se nyní na přední nápravě poprvé objevuje dvojice elektromotorů, z nichž každý zajišťuje trakci jednoho z předních kol. Třetí elektromotor byl umístěn nad osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a dodává výkon na zadní kola v závislosti na zvoleném jízdním režimu a podmínkách na silnici. Výsledkem této kombinace je maximální točivý moment 725 Nm a maximální výkon 1015 koní.
Vůz je vybaven baterií o délce 15,5 cm, výšce 30,1 cm a šířce 24 cm s kapacitou 3,8 kWh. Vůz lze nabíjet z externího zdroje energie o výkonu až 7 kW a jeho nabití trvá pouhých 30 minut.
Inovativní převodovka
Nová platforma, na níž je Lamborghini LB744 postaveno, umožnila zavedení inovativních technologických řešení převodovky, která je pro plug-in hybridní systém klíčovým prvkem. Aby Lamborghini dosáhlo svých cílů, vyvinulo novou, převodovku (DCT), která je schopna splnit požadavky takto výkonné elektricky poháněné jednotky.
Nová osmistupňová převodovka je umístěna příčně za podélně uloženým motorem V12, aby ve středovém tunelu zbylo místo pro lithium-iontovou baterii. Toto uspořádání pomáhá udržet rozvor vozu v mezích a podporuje efektivní rozložení hmotnosti během jízdy.
Vnitřní struktura nové převodovky má dva samostatné hřídele: jeden spravuje sudé a druhý liché převodové stupně. Obě zabírají stejný rozchod kol. Toto uspořádání pomáhá snížit celkovou hmotnost a zároveň šetří prostor.
Pomineme-li elektrické komponenty, je nová převodovka DCT lehčí a umožňuje rychlejší řazení v porovnání se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou používanou v modelu Huracán. Příčné uspořádání také umožnilo vytvořit prostornější kokpit, čímž vzniklo více místa pro řidiče i cestující.
Zdroj: redakce, lamborghini.com