Lada prodává téměř o 80 % méně vozů než před rokem. Ale její Niva stále vydělává slušné peníze. Jak je to možné?

Přidat na Seznam.cz

Hospodářské sankce uvalené na Rusko po invazi na Ukrajinu způsobily ruské ekonomice velké komplikace. Zákaz dovozu důležitých komponentů postihl i automobilky, včetně domácího AvtoVAZu Togliatti, jak píše server Lada.

Proto dnes Lada prodává až o 80 % méně vozů než ve stejném období před rokem. Přesto Lada v květnu prodala více než 6 700 nových vozů.

Ze všech stran dnes slyšíme, že výroba v ruských automobilkách téměř stojí. Podle zpráv z Ruska to však zatím tak tragické není, i když AvtoVAZ, největší ruský výrobce automobilů, otevřeně přiznává, že mu sankce málem zlomily vaz. Vedení automobilky však ve spolupráci s politiky našlo řešení v podobě ořezaných verzí výbavy, které mohou vyrábět bez komponentů, na něž se vztahuje obchodní embargo. A přestože se jim Evropa směje, ve skutečnosti na embargo nakonec doplatí více evropští dodavatelé než samotní Rusové, kteří našli spojence v Číně.

Vlastní platformu vytvoří až v roce 2025

Jak AvtoVAZ přiznává, v květnu 2022 prodal přesně 6 709 nových vozů Lada, což je o 78 % méně než před rokem (30 345 kusů). Nejprodávanějším modelem zůstala Vesta (1 816 kusů), na druhém místě se umístila Granta (2 605 kusů) a hned za ní Niva Legend, které se v květnu 2022 prodalo rovněž 1 258 kusů. Je neuvěřitelné, že nejstarší model je stále takto fit. O model Legend mají prodejci v EU stále zájem. S větším odstupem je čtvrtou nejprodávanější Ladou Largus (Logan MCV) se 731 prodanými vozy a pátou nejprodávanější Ladou v květnu je Lada Xray (294 vozů).

AvtoVAZ zahájil vývoj zcela nové podvozkové platformy, která umožní výrobu nových modelů nezávisle na evropských a japonských dodavatelích. Jak však přiznává, jedná se o finančně i časově náročnou záležitost a nová platforma nebude hotová dříve než v roce 2025. Již nyní je však jasné, že evropští a japonští dodavatelé budou ve společnosti AvtoVAZ nahrazeni dodavateli čínskými.

Zdroj: ladaonline.ru