Lada 1500 – luxus z východu

Přidat na Seznam.cz

Asi není třeba představovat tento vůz. Ale víte vůbec, že majitelé polského Fiatu 125p se na Ladu dívali se závistí a to hlavně kvůli mnohem lepšímu motoru?

Rozdílů mezi polským a ruským vozem, respektive skupinou vozů, je samozřejmě více (Lada 1500 a 1500s se liší například motorem). Sovětský VAZ 2103 se na exportních trzích nazýval Lada 1500. Tento model měl nahradit model VAZ 2101, který se vyráběl od roku 1970 a byl vyráběn v licenci Fiatu 124.

Vačkový hřídel nad hlavou motoru a pět podpěr hřídele znamenaly velký rozdíl. Ve srovnání s motory polského Fiatu byly motory Lada dynamičtější, měly příjemnější zvuk, lepší životnost a v době všeobecného nedostatku dílů to byl nezpochybnitelný argument.

Nová kvalita

Lada přinesla novou kvalitu, a to i z hlediska samotného provedení vozu. Výroba byla zahájena koncem roku 1972, ale zpočátku měl vůz například přístrojovou desku z modelu 2101. Sériová výroba modelu 2103 začala počátkem roku 1973 a verze 2106 (Lada 1600) koncem roku 1975. Zajímavé je, že vůz se vyráběl i s jinými, menšími motory.

Například do Polska se dodávaly vozy s motorem 1.5, zatímco do Československa se vyvážely vozy s motorem 1.6. Nejvýznamnějšími rozdíly ve vzhledu těchto modelů byly odlišná maska chladiče a kryty předních svítilen. U modelu 2106 byla dvojitá stínítka umístěna ve společném plastovém krytu. Na předních blatnících byly sníženy směrovky, které jsou v jedné linii s ozdobnými chromovanými lištami, na jejichž druhém konci jsou umístěny podélné odrazky.

Bez ohledu na to, jakou verzí Lady jste jezdili, zůstala jedna věc stejná – typická pozice řidiče pro tehdejší Fiaty. Rusové se smáli, že je to auto pro gorily, protože ideální řidič tu musí mít krátké nohy a dlouhé ruce. Výroba modelu VAZ 2103 skončila v roce 1984.

Kde sehnat slušného žigulíka?

Model 2106 se do roku 2001 vyráběl v Togliatti v Rusku a do roku 2006 mimo jiné v ukrajinském závodě Anto-Rus. Jen v mateřské zemi značky Lada, v Togliatti, bylo vyrobeno více než 4 miliony vozů VAZ 2106 a jejich odvozenin.

Lad 2103 nebo 2106 u nás moc nebylo, takže sehnat slušný exemplář do sbírky nebude snadné. Existuje mnoho předělávek, např. 2103 s prvky 2106. Za provozuschopný vůz musíte zaplatit minimálně 75 000 Kč a více. Dobrými místy, kde hledat pěknou Ladu, jsou mimo České republiky i Slovensko a Maďarsko – tam bylo těchto vozů mnohem více a můžete najít opravdu pěkné auto za pár tisíc.

Náš názor

Lada 1500 je docela zajímavé auto. Kdyby měla jen posilovač řízení, mohla by se bez problémů používat denně. Je poměrně praktická a pohodlná a náhradní díly jsou dostupné a levné, ale problémem je bohužel jejich velmi nízká kvalita.

Zdroj: Wikipedia