Které elektromobily ztrácí v zimě nejvíce dojezdu. Ztráta dojezdu elektromobilů během zimy: Nejvíc ztrácí ty, které slibují, že dojedou nejdál
Nevyhnutelně mrazivá skutečnost elektrovozidel – zima je pro elektro auta velice přísnou zátěžovou zkouškou. Teploty pod bodem mrazu ovlivňují baterie a některá auta přicházejí o desítky procent dojezdu.
Dojezd – tedy informace o tom, jakou vzdálenost zvládne auto na jedno nabití dojet. Zatímco spalovací motor se zahřeje a vytápí interiér „zadarmo“, elektromobil musí energii na topení brát z baterie. Největším spalovačem energie v zimě není tedy samotná jízda, ale vytápění kabiny a předehřívání baterie.
Asi nejznámější organizací, která testuje dojezdy elektromobilů je norský autoklub NAF, který ve spolupráci s magazínem Motor v rámci akce El Prix dvakrát ročně zkoumá dojezd elektromobilů – v létě a v zimě. A proč zrovna Norsko? Je to největší trh s elektromobily v Evropě a v současné době tam jiné než elektroauto ani zakoupit nejde.
Zima je pro elektromobily nejen testem dojezdu, ale i schopnosti efektivně hospodařit s energií. Zimní počasí totiž kromě jiných a všeobecně známých nástrah hraje klíčovou roli také právě při dojezdu elektronického vozidla. Studené baterie se vybíjejí rychleji, což může znamenat ztrátu i 30 % udávaného dojezdu.
V létě jsou odchylky od udávaného dojezdu sotva zaznamenatelné, v zimě se však doba dojezdu výrazně zkracuje – zejména u některých aut. Testuje se hlavně měření reálného dojezdu a spotřeba energie. Zkoušce jsou podrobeny jak prémiové modely, tak i cenově dostupnější verze vhodné pro rodiny, přičemž velký důraz je kladen na ověření informací od výrobce.
Jaké hodnoty jsou podrobeny testu:
Testování dojezdu probíhá následovně: auta jsou úplně nabita a jejich výkon je měřen při různých typech jízdy. Sledují se tyto atributy:
- reálný dojezd – tedy celkovou vzdálenost, kterou auto zvládne ujet na jedno nabití
- spotřeby energie – tuto veličinu udáváme v kWh/100 km
- doba nabíjení – tedy za jakou dobu se baterka nabije z 10 na 80 % své kapacity
Výsledky testování jsou potom ještě porovnány s hodnotami WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) což jsou laboratorně prováděné testy, kdy se zkoumá hodnota spotřeby emisí u osobních automobilů.

Kdo stál na stupnici vítězů?
Některé vozy jsou na chlad citlivější než jiné – rozdíl dělá nejen velikost baterie, ale i její aktivní termoregulace. Testováno bylo celkem 23 modelů aut, přičemž nejlepších výsledků dosáhl Polestar 3 spajícící pod švédské Volvo, následován BYD Tang a EV Mini Countryman – tyto modely zvládly zimu i s přihlédnutím k laboratornímu testování WLTP bravurně.
Hodnota dojezdu vítězného Polestaru činí 560 km, ve skutečnosti vozidlo dojelo 531 km, což je tedy rozdíl pouze 5,2 % oproti informaci od výrobce. Výsledky Mini Coutrymanu činily reálně 355 km, přičemž udávaná hodnota je 399 km.
Na druhé straně nejhůře dopadl Peugeot e-3008, kde byl zaznamenán propad přes 30 % dojezdu. Francouzský Peugeut, konkrétně typ e-5008 obsadil ještě třetí nejhorší pozici s tím, že druhého nejhoršího výsledku dosáhl Voyah Dream.
Jak vybrat vozidlo s nejdelším dojezdem?
Jak tyto výsledky mohou pomoci při koupi vozu? Bohužel nám leckdy nepomůže ani cena. Peugeut e-5008 je dokonce cenově o něco náročnější než Mini, které testem prošlo s bronzovou medailí. Klíčovou informaci pro zákazníka je, zda elektronické vozidlo disponuje tepelným čerpadlem. Tepelné čerpadlo dokáže snížit energetickou náročnost vytápění, ale ne každé EV ho má. Chtějí-li řidiči jezdit efektivně, měli by se v první řadě zaměřit na termoregulaci svého vozidla a přizpůsobit styl svého řízení co nejefektivněji, ab se ztráta dojezdu minimalizovala.

Automobilový průmysl vyvolával vždycky spoustu plamenných diskusí nejen na internetu, přičemž některé z nich jsou ovšem podnětné a velkovýrobci elektronických přibližovadel by je měli vzít v potaz. Za všechny vyzdvihněme nápad neuvádět v maximální ale naopak minimální dojezd – tedy takový, které by auto mělo zvládnout vždy za všech podmínek.
Zdroj: www.naf.no; autosalon.tv