Kouř z výfuku. Co znamená jeho barva? Mnoho řidičů to neví
Dobře fungující automobil obvykle vypouští bezbarvé výfukové plyny. Problém může nastat, když kouř vycházející z výfukového potrubí nabývá různých barev. Černá, modrá, šedá…. Znamená každá barva problém? Vyplatí se věnovat pozornost také zápachu výfuku?
Výsledkem spalování benzinových a naftových motorů je směs plynů, která uniká z výfukového potrubí vozidla ven. Pokud je bezbarvý, neměl by být důvodem k obavám. Pokud však plyny vycházející z motoru zbělají, zešednou, zčernají nebo zmodrají, jedná se pravděpodobně o známku závady nebo opotřebení motoru. Mechanikům se doporučuje, aby byli při výskytu těchto příznaků ostražití.
Bezbarvý kouř navíc signalizuje rovnoměrný chod motoru. V takové situaci nemá řidič důvod k obavám. Pokud je motor hlučný a otáčky kolísají nebo jsou přerušované, je to znamení, že by řidič měl navštívit servis.
Bílá barva
Malé množství bílého kouře by bez ohledu na převládající povětrnostní podmínky nemělo být důvodem k obavám o stav motoru. Tato barva je způsobena vodou obsaženou ve výfukových plynech. V zimě a na podzim je to normální příznak při startování vozu. Po zahřátí motoru by však měl být kouř bezbarvý. Pokud se nejedná o velkou pohonnou jednotku, která spotřebuje hodně paliva. Pokud naopak z výfukového potrubí vychází plyn velmi intenzivní bílé barvy, mělo by to být důvodem k obavám. V takové situaci je dobré ověřit hladinu chladicí kapaliny ve vozidle. Pokud je nízká a chladič a ostatní vedení jsou těsné, může být příčinou vadné těsnění hlavy nebo dokonce samotná hlava. Abyste měli jistotu, musíte provést test CO2 a test těsnosti motoru. Pokud se zjistí, že jsou tyto součásti vadné, bude nutná generální oprava pohonné jednotky.

Černá barva
Černý kouř se nejčastěji objevuje při provozu vznětových motorů a jízdě ve vysokých otáčkách nebo při rychlém zrychlování vozidla s naftou pod kapotou. Toto zbarvení je způsobeno přítomností sazí o koncentraci nejméně 200 mg/Nm3. Stejně jako v případě bílého kouře by vás malé množství těchto plynů nemělo znepokojovat. Pokud však i lehké sešlápnutí plynového pedálu způsobí za vozem velký černý oblak kouře a koncentrace sazí překročí 600 mg/Nm3, může to být způsobeno poruchou jedné nebo více součástí vstřikovacího systému. Mezi nejčastější příčiny poruch vznětových motorů patří poškozené vstřikovače, opotřebovaná vstřikovací čerpadla u starších motorů, porucha turbodmychadla, poškozený EGR ventil nebo netěsnost sacího systému.
Černý kouř znamená, že motor má příliš bohatou palivovou směs. Bez ohledu na to, zda se jedná o dieselový nebo benzinový agregát.
Ve výfukovém systému vozidla se zážehovým motorem mohou být příčinou černého kouře mimo jiné problémy se správnou funkcí sacího systému, vadné vstřikovače (především u jednotek s přímým vstřikováním) nebo poruchy lambda sondy.
Černá barva výfukových plynů vycházejících z výfukové trubky signalizuje závadu na výfukovém systému. Provoz pohonné jednotky vznětového motoru je nesprávný a palivo špatně hoří.
Šedá barva
Šedé výfukové plyny se nejčastěji objevují u benzinových motorů a signalizují příliš bohatou palivovou směs. Ke správnému měření jeho úrovně se používá řídicí jednotka motoru a lambda sondy. Pokud počítač přenáší příliš mnoho paliva v poměru ke vzduchu, je špatná směs, pohonná jednotka nemusí dosáhnout správné provozní teploty. Příčinu tohoto jevu je třeba hledat mezi provozními čidly, nejčastěji teplotou motoru. Šedý kouř může také znamenat, že se do spalovacích komor dostala chladicí kapalina nebo že došlo k poškození ostřikovačů.

Modrá barva
Kouř vycházející z výfukového potrubí může být i modrý. K tomu dochází při spalování motorového oleje. Intenzivní barva výfukových plynů však znamená, že se do komor motoru dostává příliš mnoho oleje. Může také souviset se selháním turbodmychadla. Modrý kouř je často způsoben také opotřebovanými pístními kroužky nebo těsněním ventilů.
Modrý kouř vycházející z výfukového potrubí není ničím jiným než známkou toho, že motor je opotřebovaný a začíná odebírat olej.
Věnujte pozornost vůni
Kromě barvy kouře a jeho intenzity se vyplatí zkontrolovat i jeho vůni. Sladký zápach signalizuje problém s těsněním hlavy nebo únik chladicí kapaliny do výfukového systému.
Ostrý, nepříjemný zápach kouře může znamenat ucpaný filtr pevných částic ve vozidle.
Výfukové plyny vycházející z výfuku mohou být příliš intenzivní a správnou hodnotu lze změřit v odborném servisu připojením motoru k počítači.
Zdroj: motofakty.pl