Kontrola trakce versus stabilizační systém ESP. Odlišnosti a nevýhody
Co je elektronický stabilizační program neboli ESP v autě? Přinášíme souhrnný článek o těchto dnes již běžných bezpečnostních funkcích v automobilech.
ESC, nebo i ESP je zkratka pro elektronickou kontrolu stability, což je obecný termín, který se v tomto odvětví hojně používá a který budeme v tomto článku používat pro všechny typy kontroly stability.
Jedná se o řídicí systém snímající vstupy, jako je rychlost vozidla, úhel natočení volantu, vybočení a otáčky jednotlivých kol, které jsou získávány z různých snímačů. Pokud vstupy naznačují, že řidič ztrácí kontrolu nad směrem jízdy a může dostat smyk, jinými slovy, že nepojede směrem, kterým chce jet a do kterého směřuje volant, může zasáhnout a vrátit vůz zpět do správného směru.
Nejčastějšími typy ztráty směrové kontroly
Zablokování kol. U vozu bez ABS se při brzdění zablokují kola, což způsobí, že se vůz dostane do smyku ve směru, kterým se pohybuje, bez ohledu na zásahy do řízení. Systém ABS rychle pulzuje brzdový systém, aby udržel kola v otáčkách těsně před zablokováním a zachoval tak určitou kontrolu nad řízením.

Nedotáčivost. Při průjezdu zatáčkou se vůz řítí rovně a přední kola prokluzují, místo aby zatáčela tak ostře, jak řidič zamýšlel. ESC přibrzdí vnitřní zadní kolo, což přitáhne příď vozu do zatáčky a sníží nedotáčivost.
Přetáčivost. Zadní část vozu se smýká směrem ven a vozidlo zatáčí ostřeji, než řidič zamýšlel, a jeho příď směřuje do vnitřní části zatáčky místo dolů po silnici. ESC přibrzdí vnější přední kolo, aby zabránil otáčení vozu, a tím přetáčivost zastaví.
Mohou nastat různé kombinace těchto tří scénářů. Někdy stačí zásah ABS, aby se zabránilo smyku při brzdění, a někdy musí zasáhnout také ESC, aby se udržela směrová stabilita v zatáčce. Tyto systémy pracují plynule a v tandemu, aby udržely stabilitu vozidla. Jednodušší systémy ESC ovládají pouze brzdy a pokročilejší systémy mohou také snížit točivý moment motoru a odebrat tak přebytečný výkon hnacím kolům, čímž se dosáhne jemnější kontroly.

Kontrola stability vs. kontrola trakce
Možná jste slyšeli o systému kontroly trakce (TCS) a myslíte si, že je to totéž co kontrola stability. Není tomu tak. Pokud jde o srovnání kontroly trakce a kontroly stability, TCS je mnohem jednodušší systém. Co však TCS v automobilu znamená? A co vlastně kontrola trakce dělá? Pomocí systému ABS v opačném směru kontroluje, zda se některé kolo neprotáčí pod výkonem, což způsobuje ztrátu trakce při akceleraci. Pokud zjistí, že se kolo protáčí, zabrzdí ho, aby obnovila jeho trakci. Systém nedokáže rozpoznat odklon, přetáčivost nebo nedotáčivost jako ESC, ale pouze protáčení kol.
Protože se jedná o mnohem základnější systém, má ho mnoho starších vozů, i když nemají ESC. Opak není pravdou a je v podstatě samozřejmé, že pokud má vůz ESC, bude mít i kontrolu trakce. Proto tvrzení, že váš vůz má ESC nebo ESP a zároveň TCS, je obvykle správné, ale opak není pravdou.
Zdroj: redakce; Carbuzz