Konec spalovacích motorů od roku 2035. Zde je vše, co potřebujete vědět

Přidat na Seznam.cz

Podívali jsme se na konec spalovacích motorů v Evropské unii a pokusili se shrnout všechny podstatné informace na jednom místě v podobě sedmi otázek a odpovědí. Nechybí ani podněty k zamyšlení a pokus o odhad, jak se tato změna projeví na ceně vašeho vozu nebo nakolik je reálné díky syntetickým palivům ušetřit konvenční pohonné jednotky. Spalovací motory přestanou od roku 2035 být součástí nových automobilů, ale zřejmě ne motocyklů.

Může se zdát, že rok 2035 je nepředstavitelně daleko, ale není tomu tak. Statistiky ukazují, že celý životní cyklus automobilu v Evropě trvá v průměru 14 let – od první jízdy až po sešrotování. To by znamenalo, že i dnešní nové automobily těsně minou éru, kdy spalovací motory končí a nová auta s nimi už nebudou na silnicích.

Jaká je současná situace ohledně zákazu spalovacích motorů?

Ministři životního prostředí EU dali návrhu zelenou v polovině letošního roku. Na konečných detailech v současné době pracují Evropská komise, Parlament a členské státy, vysvětluje server Euractiv. Německo, které mělo se schválením velký problém, prosazuje, aby Evropská komise do roku 2026 vypracovala zprávu o syntetických palivech, která by měla potvrdit, zda budou automobily se spalovacími motory poháněné syntetickými palivy povoleny i po roce 2035.

Jaká je společenská a politická nálada ohledně zákazu v zemích EU?

I v této otázce existují na národní úrovni extrémní rozdíly. Výjimky ze zákazu spalovacích motorů podporuje řada zemí, kromě Německa také Slovensko a Česká republika.

Petr Fiala zmínil možnost zmírnění zákazu prodeje nových automobilů se spalovacími motory ze 100 na 90 procent. Například Norsko, které si již dříve stanovilo cíl dosáhnout do roku 2025 100 % prodaných automobilů bez spalovacích motorů, má k této problematice zcela opačný přístup.

Můžete samozřejmě namítnout, že Norsko není členem EU. Další země, jako je Dánsko, Irsko, Nizozemsko, Švédsko a Slovinsko, však mají také ambicióznější cíle než rok 2035, přičemž cílovým datem pro přechod na výhradně bezemisní automobily je rok 2030, jak píše server Kleine Zeitung.

Co se stane od roku 2035 s automobily, které chtějí jejich majitelé nadále řídit?

Auta, která si majitelé koupí a zaregistrují před tímto datem, budou moci jezdit dál a v praxi by se pro ně nemělo nic měnit. Shoda panuje v tom, že i po roce 2035 budou na silnicích jezdit miliony automobilů se spalovacími motory. Jen v nejlidnatější zemi EU, Německu, se jich očekává více než 30 milionů a vysoké počty lze nepochybně očekávat v Česku.

Klesne náhle hodnota mého auta se spalovacím motorem?

Hodnota ojetého vozu při dalším prodeji je složitá i bez tak zásadní změny, jakou je konec spalovacích motorů v nových vozech. V každém případě se neočekává, že by se to „přes noc“ radikálně změnilo. Automobilky jako Volkswagen a BMW nepřestanou v příštích letech prodávat vozy se spalovacími motory. Naopak podíl elektromobilů na nových registracích ve výši 80-90 % se očekává až kolem roku 2030. Lze předpokládat, že hodnota vašeho vozu by do té doby mohla zůstat víceméně stabilní – alespoň pokud jde o výkyvy způsobené přechodem na elektromobilitu.

Zachrání syntetická paliva spalovací motor a zabrání tak jeho konci?

Takzvaná elektronická paliva jsou často zmiňována jako potenciální řešení na cestě ke spalovacím motorům s nulovými emisemi, ale má to háček, nebo spíše několik háčků. Nedávná studie ukázala, že do roku 2035 budou podle odhadů syntetická paliva dostupná pouze pro přibližně 2 % automobilů v Evropě, ačkoli podle jiných bude toto číslo mnohem vyšší. Společnosti, které plánují výrobu e-paliv, čekají na rozhodnutí politiků.

Kritici zároveň varují, že by se od nových e-paliv mělo upustit kvůli dopadům letecké nebo námořní dopravy na životní prostředí. V případě civilních letadel nebo velkých kontejnerových lodí jsou dnešní technologie baterií stále nepoužitelné.

Kromě toho se při složité výrobě e-paliv spotřebuje pětkrát více elektřiny, než kolik potřebují elektromobily ke svému provozu. To vše jsou však dnešní výchozí body; výzkum a technologický pokrok mohou ještě „zamíchat kartami“, jak uvádí server Transport.

Vztahuje se zákaz od roku 2035 také na motocykly? A co auta na LPG?

Spalovací motory končí v osobních a lehkých užitkových vozidlech, která budou muset přejít na bezemisní provoz. V tomto kontextu se jedná o všechna vozidla, včetně vozidel přestavěných na spalování LPG, CNG, hybridů a plug-in hybridů. Motocyklů se to prozatím netýká. Otázkou je, zda je to pro jejich fanoušky dobrá nebo špatná zpráva. To ukáže až budoucnost a případně opatření zaměřená přímo na motocykly.

Existuje šance, že se rozhodnutí o ukončení provozu spalovacích motorů ještě změní?

Ačkoli to v tuto chvíli na změnu nevypadá, v posledních letech jsme byli svědky toho, že mimořádné krizové okolnosti přiměly země k nečekaným rozhodnutím. Příkladem může být Německo a jeho rozhodnutí prodloužit životnost jaderných elektráren, které jeho politici původně nechtěli za žádnou cenu nechat v provozu po jakoukoli dobu. Po vypuknutí války na Ukrajině a energetické krize však změnili názor, píše server T-Online.

U spalovacích motorů bude jistě hrát důležitou roli, jak se bude elektromobilita vyvíjet; v poslední době se například objevují náznaky, že růst podílu nových bateriových automobilů na celkovém prodeji v Evropě se zastavuje a nedosahuje stejného tempa jako v jiných regionech.

Zdroj: euractiv.sk, kleinezeitung.at, transportenvironment.org, t-online.de, redakce