Koncept, který zachránil tisíce životů. Volvu VESC je 50 let
Bezpečnost byla vždy prioritou Volva, což dokazuje koncept VESC, zdánlivě obyčejný sedan, který dokázal přežít náraz do zdi v rychlosti 80 km/h. To bylo možné díky inovativním systémům, které předběhly svou dobu, napsal server Concept Carz.
Mluvíme o konceptu VESC, který je dalším krokem švédské značky ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Prioritní přístup společnosti Volvo k této problematice byl již známou skutečností. Velkou zásluhu na tom má inženýr značky Nils Bohlin, který v roce 1958 ukázal světu tříbodové bezpečnostní pásy a poté společně se společností Volvo zpřístupnil patent celému světu.
Přestože se jednalo o revoluční řešení, nebylo bráno příliš vážně, zejména v USA. Zákazníky mnohem více zajímalo množství chromu na karoserii a velikost osmiválce pod kapotou. To se změnilo v roce 1965, kdy ochránce spotřebitelů Ralph Nader publikoval článek s názvem Nebezpečné při jakékoli rychlosti.
Společensko-politické klima bylo rozhodně příznivé pro vytváření řešení ke zlepšení bezpečnosti. A pak přišlo Volvo celé v bílém, se sadou konkurenčních řešení obsažených v experimentálním projektu VESC.

Vozidlo vypadalo obyčejně
Nejenže byl předobrazem budoucnosti, ale také připravil půdu pro nadcházející uvedení na trh sériový model 240, který měl mít premiéru v roce 1974 a zahrnoval některé systémy z konceptu. Ne všechny inovace na palubě VESC byly naprostými novinkami nebo vlastními nápady společnosti Volvo, ale byli to Švédové, kdo se rozhodl spojit všechny předchozí úspěchy do jednotného celku a představit vizi bezpečnosti pro budoucnost. Zahrnovala tato řešení:
- Vystouplé nárazníky s teleskopy tlumícími nárazy
- Ostřikovače a stěrače světlometů
- Kotoučové brzdy s protiblokovacím systémem
- Opěrky hlavy pro cestující na zadních sedadlech
- Aktivní přední opěrky hlavy
- 3bodové bezpečnostní pásy s automatickým zapínáním vpředu
- Automatické vypnutí přívodu paliva
- Samonivelační odpružení
- Systém autonomního vypínání paliva
- Střešní a dveřní výztuhy
- Přední a zadní airbagy
- Aktivní deformační zóny tlumící nárazy při rychlostech až 80 km/h.
- Uchycení motoru navržené tak, aby v případě nehody nedošlo k vniknutí do prostoru pro cestující.
- Akustická výstraha při couvání

Systém Volvo VESC o několik let předběhl federální i mezinárodní předpisy a zaměřil se zejména na řešení, která mají nehodám předcházet, nikoliv pouze na jejich následky. První systémy ABS, ostřikovače světlometů nebo varování při couvání patřily k prvním příkladům aktivní bezpečnosti v historii.
Od založení společnosti v roce 1927, přes patent bezpečnostních pásů a koncept VESC až po dnešní vizi nulové nehodovosti (nulový počet obětí ve vozech Volvo) byla bezpečnost pro Švédy vždy prioritou. Nikdy nešlo o krásu nebo výkon, ale o ochranu lidského života. VESC byl bezpochyby jedním z milníků ve vývoji této filozofie, z níž dnes všichni společně těžíme.
Zdroj: conceptcarz.com