Kompresor versus turbo. Co je lepší varianta a proč?

Přidat na Seznam.cz

Systém přeplňování překonává omezení způsobená atmosférickým tlakem tím, že do válců tlačí velké množství vzduchu. Turbodmychadla jsou druhem systému přeplňování. Stlačují vzduch proudící do motoru; díky tomu může být ve válcích spáleno takové množství paliva a vzduchu a výsledkem je téměř 50% nárůst výkonu, píše web Go Mechanic.

Jaké jsou rozdíly mezi kompresorem a turbodmychadlem v automobilu?

Zjednodušeně řečeno, kompresor je zařízení zvyšující tlak, který přivádí do motoru vzduch. Kompresor je poháněn samotným výkonem motoru a výkon je dodáván prostřednictvím řemenice a řemene.

Turbodmychadlo je určitou formou přeplňování. Jedná se o plynový kompresor (konkrétně výfukových plynů), který se používá pro nucené sání u spalovacího motoru (například u automobilových motorů). Použití turbodmychadla spočívá ve zvýšení výkonu zvýšením hustoty vzduchu vstupujícího do motoru.

Turbodmychadlo má kompresor poháněný turbínou, která je poháněna výfukovými plyny motoru. Tím se liší od turbodmychadla, které je poháněno mechanickým řemenicovým pohonem. Turbodmychadlo je velmi dobře známé u vznětových motorů z toho důvodu, že jsou pro přeplňování velmi vhodné. Přesný výkon motoru a poměr výkonu k hmotnosti lze přeplňováním turbodmychadlem znatelně zvýšit.

Jaké jsou výhody kompresoru?

  • Dodávka výkonu s přeplňováním je rychlá a okamžitá.
  • Přeplňování poskytuje zvýšení výkonu bez prodlevy (například prodlevy turba).
  • Přeplňování se snadno instaluje a odebírá výkon z motoru.
  • Vhodné pro spalovací motory s menším objemem.

Jaké jsou výhody turbodmychadla?

  • Turbodmychadlo využívá turbínu & kompresor namontované na podobné hřídeli.
  • Turbodmychadlo neodebírá výkon z motoru, čímž nevzniká mechanický odpor.
  • Turbodmychadlo využívá k pohonu turbíny vypuzené výfukové plyny.
  • Turbodmychadla jsou nejvhodnější pro motory s vyšším objemem.

U kompresoru i turbodmychadel je významnou součástí konstrukce udržování chladného vzduchu, který vstupuje do motoru. Komprese vzduchu zvyšuje jeho teplotu; proto se obecně používá mezichladič, který snižuje teplotu vzduchu mezi čerpadlem a motorem.

Lze použít turbodmychadlo a kompresor zároveň?

Ano, použití turbodmychadla v kombinaci s přeplňováním je velmi dobře možné. Závodní vozy ve skutečnosti používají dvojité přeplňování (turbodmychadlo + kompresor) ke zvýšení výkonu jak v pásmu nízkých otáček, tak v pásmu vysokých otáček.

Dvojité přeplňování je však možné pouze u vozů s benzinovým motorem. Vozy poháněné vznětovými motory mají omezení v podobě vysokého točivého momentu při nízkých otáčkách.

Kolik koní přidá kompresor?

S využitím přeplňování se výkon a točivý moment motoru výrazně zvýší v rozmezí 70 až 80 %. Vzhledem k tomu, že přeplňování zvyšuje otáčky motoru, zvyšuje se také spotřeba paliva. Jedná se o rychlý a účinný způsob, jak zvýšit výkon vozidla.

Kolik koní přidá turbodmychadlo?

Instalace turbodmychadla může přinést zvýšení výkonu a točivého momentu o 20 až 30 %. V některých situacích může dokonce zvýšit výkon až na 50 % maximálního výkonu motoru.

Zdroj: gomechanic.in