Kolik „žerou“ tanky NATO? Výpočet není tak snadný

Přidat na Seznam.cz

V článku o spotřebě paliva tanků jsme psali, že taková vozidla podle údajů výrobce spálí asi 335 l/100 km, ale může to být i více, přes 700 l/100 km. Kolik však žerou tanky západních zemí patřících do NATO? A proč jsou dané hodnoty abstraktní?

Spotřeba paliva je velmi důležitým parametrem každého tanku, protože na této hodnotě závisí mnoho prvků, které je třeba vzít v úvahu při plánování strategie používání takového stroje. Spotřeba paliva se však stejně jako u automobilů neměří ani nezohledňuje.

Spotřeba se od automobilu výrazně liší způsobem použití. Auto má vždy jediný cíl – přesunout se z bodu A do bodu B. Rozhodující vliv na spotřebu paliva má naopak řidič a způsob jeho jízdy. Tanky mají v tomto ohledu blíže ke stavebním nebo zemědělským strojům a nejdůležitější není pohon, ale účel a způsob, jakým je ho dosaženo. Tanky se vždy přesouvají pomocí nákladních aut nebo vlaků, které je přepraví z místa na místo.

Samotná hodnota spotřeby paliva je pro armádu tou nejmenší starostí. Tou větší je kapacita nádrže a možnost doplňování paliva v prostoru operace. Pokud musí tank dojet dále, než je jeho dojezd, jeho řidič neuplatňuje zásady ekologické jízdy, ale natankuje další palivo.

Žádný výrobce tanků neuvádí spotřebu paliva, zejména v litrech na 100 km, protože v praxi není měřitelná. Rozumným parametrem by byla hodnota vyjádřená v litrech za hodinu, ačkoli na rozdíl od stavebních nebo zemědělských strojů nádrž nevykonává konkrétní práci. Na druhou stranu téměř každý výrobce nádrží uvádí přibližný rozsah.

Tank spálí tolik, kolik do něj nalijete paliva

Tuto odpověď můžete slyšet i na otázku týkající se spotřeby paliva terénního vozidla při jízdě v terénu. A je to tak správně, protože těžko lze hovořit o spotřebě na 100 km, když takové vozidlo může vzhledem k terénu ujet například 1 km za 3 hodiny.

V případě nádrže je princip víceméně stejný. Dojezd udávaný výrobci je pouze údaj o jízdě po zpevněných cestách, zatímco stačí, aby tank stál na měkkém povrchu nebo v lese, a spotřeba paliva se zvýší dvakrát nebo dokonce pětkrát, pokud musí překonávat terénní překážky.

Teoreticky lze při znalosti dojezdu a objemu palivových nádrží vypočítat jejich spotřebu. V praxi však budeme počítat spotřebu paliva pouze pro podmínky, které lze pro nádrž považovat za výjimečné. Je to stejné, jako kdybyste počítali spotřebu paliva automobilu jedoucího rychlostí 60 km/h a brali ji jako referenční hodnotu, když automobil jede rychlostí 140 km/h.

Hodnoty, které lze smysluplně porovnat, jsou měrné spotřeby motorů udávané v gramech na kWh. Tyto hodnoty jsou plně srovnatelné, protože pak nejsou brány v úvahu žádné vnější faktory, jako je typ terénu nebo hmotnost tanku, a ty se mohou také výrazně lišit.

Svým způsobem je to obdoba udávaného jednotkového výkonového faktoru nádrže (kW/t), kdy samotný výkon motoru vypovídá jen málo o jeho výkonu. Stejně jako v autech. Protože co je 500 koní pro kamion táhnoucí návěs ve srovnání s 500koňovým Porsche 911? Měrná spotřeba paliva co nejjednodušeji udává, kolik paliva je potřeba k výrobě jedné kilowatthodiny. A právě na to se podíváme.

Kolik paliva spalují motory populárních tanků NATO?

Pro srovnání jsme sestavil údaje zprůměrované pro řadu základních tankových motorů třetí generace NATO.

Jedním z nejúspornějších je dvanáctiválcový diesel britského Challengeru 2 s výkonem 1 200 koní, který potřebuje pouze 209 g/kWh. Pro srovnání, šestiválec staršího britského tanku Chieftain potřeboval až 310 g/kWh, zatímco turbínový motor amerického tanku M1 Abrams potřebuje až 288 g/kWh.

Německý Leopard 2 má také vznětový motor V12 o výkonu 1500 koní, ale jeho spotřeba je o dost nižší než u Abramsu – 228 g/kWh. Francouzský Leclerc V8 se může pochlubit podobnou hodnotou spotřeby 231 g/kWh.

A jak je to ve srovnání se spotřebou paliva v l/100 km vypočtenou z dojezdu udávaného výrobcem? To je uvedeno v následující tabulce.

Tankspecifická spotřeba
[g/kWh]
vypočítaná spotřeba
[l/100 km]
koeficient jednotky výkonu
[kW/t]
Challenger 220944914
M1A1 Abrams288424 19
Leopard 222821820
Leclerc23122620
Spotřeba paliva základních tanků NATO

Jak je patrné z výše uvedeného, specifická spotřeba paliva se nepřevádí na spotřebu vypočítanou z dojezdu. Jediné pravidlo, které lze akceptovat, je princip známý již desítky let, že čím menší výkon na větší hmotnost, tím větší spotřeba paliva. Proto jsme pro lepší představu uvedl také hodnoty poměru výkonu a hmotnosti.

Možná, že si supervýkonný motor Challengeru příliš neporadí s tankem o hmotnosti 62,5 tuny, o čemž svědčí nejen nízký poměr výkonu a hmotnosti, ale také relativně nízká maximální rychlost 56 km/h. Pro srovnání, tank Leopard 2 nebo Leclerc jede rychlostí 72 km/h a americký Abrams 67 km/h. Vysoká spotřeba paliva tanku Abrams je zase důsledkem použití turbínového motoru.

Zdroj: Wikipedia