Kolik bude stát jednodenní dálniční známka? EU stanovila maximální cenu
Povinné zavedení nové dálniční známky v rámci EU jistě potěší mnoho motoristů. Členské státy ji musí zavést nejpozději do roku 2024, ale její cena je na rozhodnutí jednotlivých zemí. Aby se však zabránilo manipulativnímu předražování a zneužívání, stanovila EU maximální cenu. Kolik bude stát jednodenní dálniční známka v České republice?
Zpoplatnění dálniční sítě je v mnoha členských státech EU běžné již několik let. Dosud pouze Německo, Lucembursko, Finsko a Lichtenštejnsko nezpoplatňují jízdu po dálnici; všude jinde se za jízdu autem po dálnici platí. Ať už formou mýtného, nebo časově omezených dálničních známek.
A právě mezi nimi se odehrává velká novinka, po které volali zejména dovolenkáři a evropští motoristé využívající rychlý tranzit přes jednotlivé země. Nejpozději do roku 2024 musí země, které používají časové dálniční známky, zavést také jednodenní verzi (nejprve pro nákladní, poté pro osobní dopravu).
Tak kolik, šéfe?
Samozřejmě se okamžitě objevily úvahy o tom, kolik budou země za takový „luxus“ řidičům účtovat. Málokdo však tuší, že i EU vydala nařízení, které pro tento účel určuje maximální hodnotu jednodenní dálniční známky. Kolik tedy?
Podle dohody mohou členské státy stanovit maximální cenu jednodenní „nálepky“ v hodnotě 9 % sazby za roční dálniční známku. Výpočet maximální ceny je tedy poměrně jednoduchý. Jednotlivé země samozřejmě mohou toto „zboží“ prodávat i levněji, otázkou však je, které z nich této možnosti využijí a v jakém rozsahu.
Stále více zemí EU však již nyní ohlašuje plošné zdražení dálničních známek, což může konečné výpočty vycházející z dnešních cen výrazně znejistit. Zároveň se připravuje legislativa, která by rozlišovala poplatky podle emisních tříd nebo jiných kritérií (např. typ pohonu apod.). Nechme se proto překvapit, s čím a kdy jednotlivé země pro řidiče nakonec přijdou.
Zdroj: euractiv.com, europarl.europa.eu, redakce