Kolik bere řidič autobusu v Rakousku a kolik v Česku? Rozdíl je propastný
Na českých silnicích to drhne čím dál víc. Ne pneumatiky, ale řidiči autobusů, kteří se rozhodli přejít na rakouskou stranu. Tam totiž volantem točí za peníze, o kterých si jejich čeští kolegové mohou nechat jen zdát. A zatímco u nás se krajské dopravní podniky potí, jak obsadit směny, kousek za hranicemi stojí fronta zájemců, kteří chtějí jezdit v klidu, bez stresu a s platem, za který se dá žít.
Rakouský řidič si polepší o tisíce
V Rakousku se řidič autobusu pohybuje zhruba kolem 2 500 až 3 000 eur čistého měsíčně, což je v přepočtu přibližně 65 až 78 tisíc korun. A to se bavíme o průměrném platu, nikoli o nočních směnách nebo svátcích. Tam se částky mohou vyšplhat i přes 80 tisíc. K tomu připočtěte příspěvky na jídlo, třináctý a čtrnáctý plat a samozřejmě kratší pracovní dobu.
Český řidič si naopak domů odnese v průměru 28 až 35 tisíc korun čistého. V lepším případě o něco víc, pokud má směny o víkendech, svátcích a v létě přebírá kolegy, kteří si dovolili vzít dovolenou. Rozdíl je tedy často dvojnásobný.

Když to máte za kopcem, tak proč ne
V příhraničí je to logicky největší problém. Stačí, aby řidič z jižních Čech nebo ze Znojma sedl do auta, přejel hranici a hned má o několik desítek tisíc navíc. V českých dopravních firmách tak zůstávají hlavně ti, kteří mají rodinu, hypotéku a nechtějí každý den dojíždět. Jenže těch ubývá.
Dopravci z Českých Budějovic, Jindřichova Hradce nebo Třebíče si zoufají. Autobusy stojí na dvoře, protože za volant prostě nikdo nechce. A pokud ano, za pár měsíců skončí. Lidé nejsou ochotní dělat dvanáctihodinové směny, vstávat ve čtyři ráno a poslouchat cestující, kteří mají pocit, že se autobus zpozdil schválně.
Rakouský komfort vs. český stres
Rozdíl není jen v penězích, ale i v přístupu. Rakouské dopravní podniky si řidičů váží. V autobusech mají klimatizaci, moderní sedadla, sprchy na depu a hlavně rozumný pracovní režim. Pokud má řidič přestávku, tak opravdu odpočívá.
U nás přestávka často znamená, že řidič běží na záchod, popadne rohlík s párkem a hned musí zpět na trasu. Mnozí si stěžují, že za volantem tráví i 12 hodin denně, a když dojedou domů, čeká je další směna ráno. Na dovolenou se těší, ale pak zjistí, že jim ji stejně nikdo nedá, protože by nebyl, kdo by to za ně odřídil.
Kdo poveze děti do školy
Nedostatek řidičů už dnes ohrožuje i běžné linky. Obce musí rušit spoje, hlavně ty ranní, které vozí děti do školy. V některých regionech se dokonce stává, že místo autobusu přijede mikrobus, protože velký prostě nemá kdo řídit.
Některé kraje proto zkoušejí nabízet náborové příspěvky nebo platit školení řidičského oprávnění. Jenže to nestačí. Pokud někdo ví, že o deset kilometrů dál dostane dvojnásobek, těžko ho udržíte tím, že mu dáte tisíc korun navíc k výplatě.
Když se řidič stane exportním artiklem
Česko tak pomalu začíná exportovat i své šoféry. A není to jen o autobusech. Stejný trend je vidět i u kamionů nebo stavebních strojů. Rakousko, Německo nebo Švýcarsko zkrátka platí víc, nabízejí lepší podmínky a často i zázemí pro rodiny.
Vtip je v tom, že mnoho těchto řidičů stejně žije v Česku. Do práce jezdí přes hranici a peníze utrácejí doma. To sice může potěšit jejich rodiny, ale českým dopravcům to nijak nepomáhá. Ti se snaží přežít a doufají, že se jednou platy dorovnají. Jenže zatím to vypadá, že spíš přibudou další volná místa na úřadech práce.

Kolo se točí, ale pomaleji
Ironie celé situace je, že autobusy, které by měly vozit lidi do práce, často samy stojí. A řidiči, kteří by je mohli řídit, mezitím převážejí rakouské turisty po Alpách. Česká realita tak připomíná starý autobus – jede, ale skřípe, a občas se zastaví u krajnice, aby si trochu oddechla.
Zatímco v Rakousku řidiči dostávají bonusy za spolehlivost, u nás dostanou maximálně pochvalu v interním e-mailu. A i ta často přijde s měsíčním zpožděním. Možná by pomohlo, kdyby se stát konečně rozhodl, že lidé za volantem nejsou jen „ti, co vozí lidi“, ale profese, bez které se zkrátka nehne ani ekonomika.
Zdroj: Portál řidiče, Odborový svaz dopravy