Klimatizace v MHD nevytvoří z vozu mrazák. Pomáhá, když při jejím chodu nebudete otevírat okénka
Letní městská jízda může být pro mnohé peklo. Slunce pálí, silnice se lesknou horkem a tramvaj se promění v saunu na kolejích. Pak ale přijde zázrak v podobě příjemného chládku. Ano, klimatizace. Ne vždy funguje dokonale, ale když ano, je to svátek. Jenže nečekejte, že se z dopravního prostředku stane lednička. Klimatizace v MHD má svá pravidla, limity a hlavně potřebuje spolupráci cestujících.
Jak poznat, že klimatizace jede naplno
Když vejdete do vozu a nesrazí vás horký vzduch jako facka, ale naopak je uvnitř příjemněji než venku, máte vyhráno. Často je poblíž dveří malý displej s aktuální teplotou, někdy se o funkční klimatizaci dozvíte i díky ikoně vločky poblíž čísla linky nebo informační tabuli. Pokud klimatizace opravdu funguje, nemělo by být ve voze dusno, pot se vám nebude řinout po zádech a nebudete mít chuť zkusit sprint na další spoj.

Proč tam nemůže být jako v mrazáku
Klimatizace v MHD není od toho, aby z vás udělala nanuk. Je nastavená tak, aby bylo uvnitř příjemněji než venku, ale jen o pár stupňů. Většinou to bývá kolem 24 až 26 °C. Kdyby byl rozdíl moc velký, člověk by po vystoupení z vozu mohl dostat ránu. Tělu to totiž nedělá dobře. Bolí z toho hlava, můžete snadno nastydnout nebo se prostě cítit jako po ráně kladivem. Navíc přílišná zima není příjemná pro každého. Zatímco jeden cestující touží po ledovém vánku, druhý už vytahuje svetřík z kabelky.
Otevírat okno? Jen pokud chcete klimatizaci sabotovat
Tady se dostáváme k oblíbené české disciplíně: „Je mi vedro, tak otevřu okno.“ Ano, lidská touha po čerstvém vzduchu je pochopitelná. Ale pokud jede klimatizace, otevřením okna jí zaděláte na pořádný problém. Proudící teplý vzduch z venku nutí systém běžet na plný výkon a přitom ztrácí efektivitu. Je to, jako kdybyste doma zapnuli klimatizaci a zároveň nechali dokořán otevřený balkon. Vzduch se míchá, teplota se nedrží a efekt chlazení je pryč. Výsledkem je pak jen zbytečná spotřeba energie, méně chladu pro všechny a technici dopravního podniku si rvou vlasy.
Není to klimatizace, je to ventilátor
Další častý omyl: lidé si myslí, že jim klimatizace nefouká, ale přitom jede jen ventilace. Klimatizace totiž nefouká studený vítr přímo na vás jako v autě, ale rovnoměrně ochlazuje celý prostor. Když je venku 36 °C a uvnitř 27 °C, rozdíl cítíte, ale není to ledový průvan, který vám ztuhne krční páteř. A někdy nejde o klimatizaci vůbec, ale jen o cirkulaci vzduchu. Proto se vyplatí zjistit, jestli je vůz skutečně klimatizovaný, nebo se jen snaží předstírat, že je.

Když to nejede, řekněte si o nápravu
Pokud máte pocit, že jste v klimatizovaném voze a přesto se cítíte jako v parní lázni, není od věci nahlásit problém. Dopravní podniky mají linky, aplikace nebo online formuláře, kde můžete napsat číslo vozu a popsat, co nefunguje. Pomůžete sobě i ostatním. A třeba se příště projedete klimatizovanou tramvají, kde se člověk nemusí bát, že se přilepí zadkem k plastové sedačce.
Klimatizace v MHD je dar, který si zaslouží respekt. Funguje nejlíp, když ji nebrzdíme otevřenými okny a nečekáme od ní zázraky.
Zdroj: Science Direct, iRozhlas, iDnes