KGB na kolech. 8 nejlepších vozidel, která kdy KGB používala dle hodnocení jejich agentů

Přidat na Seznam.cz

Tyto legendární černé vozy vzbuzovaly strach u nepřátelských špionů i u sovětských občanů. Tato auta, která byla výkonnější a rychlejší než běžná sovětská vozidla, dokázala sledovat a pronásledovat mercedesy a BMW řízené zahraničními diplomaty, uvádí web Russia Beyond.

GAZ-A

Ve 20. letech 20. století mělo sovětské ministerstvo vnitra ke sledování a pronásledování podezřelých osob k dispozici pouze zahraniční automobily. Vzhledem k tomu, že takové vozy byly v ulicích měst vzácné, byla snaha agentů o tajné sledování spíše zbytečná. Problém byl vyřešen v roce 1932, kdy se objevil první sovětský sériově vyráběný vůz GAZ-A, licenční kopie Fordu Model A. Ten byl sice sovětskými agenty upraven, ale ukázalo se, že je příliš pomalý, nepohodlný a nespolehlivý.

GAZ-M1

V roce 1936 NKVD (předchůdce KGB) nahradila GAZ-A úspěšnějším GAZ-M1. Bohužel se tyto vozy staly smutným symbolem sovětských represí, hojně využívaným při zatýkání „nepřátel lidu“ během Velké čistky.

GAZ-11-73

Modernizovaná verze GAZ-M1, GAZ-11-73, měla místo čtyřválcového motoru výkonný šestiválcový. Nástup druhé světové války však výrobu výrazně zbrzdil, protože motory tohoto vozu se montovaly do lehkých tanků a samohybných děl.

GAZ M-20G

Téměř 10 let po válce používali sovětští agenti ukořistěné německé a americké automobily Lend-Lease. Byly rychlé a výkonné, přesto nebyly ideální pro ty, kteří chtěli být v sovětských ulicích nepozorováni. Teprve v roce 1956 se objevil nový GAZ M-20G Pobeda, který vyhovoval potřebám tajných služeb. Vypadal naprosto stejně jako běžný GAZ M-20, ale místo 105 km/h dokázal zrychlit na 132 km/h.

GAZ-23

V šedesátých letech minulého století byl GAZ M-20G nahrazen modelem GAZ-23 „Volha“. Toto vozidlo bylo navrženo speciálně pro KGB a tajné služby spřátelených zemí Varšavské smlouvy. Běžní lidé ani funkcionáři komunistické strany si jej nemohli zakoupit.

GAZ-24-24

Následoval GAZ-24-24, který se svou maximální rychlostí 170 km/h patřil k nejrychlejším sovětským automobilům. Vypadal naprosto stejně jako GAZ-24. Člověk však mohl rozeznat, že vozy KGB byly nižší kvůli naloženému vybavení. Pod vozem bylo možné najít dvě výfukové roury, které se skrytě spojovaly v jednu.

GAZ-31013

Jeden z posledních vozů KGB, GAZ-31013, se objevil na počátku 80. let. Aktivně se používal nejen ke sledování vozů zahraničních diplomatů, ale sloužil i sovětským vůdcům.

Falkatus

S rozpadem Sovětského svazu získala ruská Federální bezpečnostní služba (FSB) plný přístup k široké škále nejrychlejších a nejvýkonnějších automobilů světa a potřeba vylepšovat domácí vozy se vytratila. Dnes však FSB vyvíjí vozidla pro speciální jednotky. Jeden z posledních prototypů, přísně tajný Falkatus, byl pro svou mimořádnou a futuristickou podobu nazýván Batmobilem, nebo lunochodem.

Zdroj: rbth.com