Když se soudruzi přepočítali. Linka Praha-Moskva nikdy nevznikla, ale autobusy pro ni ano
S autobusy Škoda 706 RTO je spojeno mnoho příběhů. Některé jsou legendární, jiné upadly v zapomnění a některé jsou úsměvné. Jednou z nich je pokus soudruhů napodobit „imperialistickou“ výstavu EXPO v Bruselu a uspořádat něco podobného v bývalém Sovětském svazu.
Nápad to jistě nebyl špatný, problém byl v tom, že mezi hlavními městy SSSR a ČSSR mělo být kvůli tomu vynuceno zvláštní autobusové spojení. Navzdory představám soudruhů však linka Praha-Moskva nikdy nevznikla.
Světová výstava EXPO v Bruselu vždy patřila k nejprestižnějším akcím. Dokonce až tak, že dráždila soudruhy v bývalém východním bloku, a tak padlo rozhodnutí uspořádat podobnou přehlídku úspěchů socialistického hospodářství přímo v tehdejším Sovětském svazu. A protože pro EXPO 58 v Bruselu vznikla v Československu speciální verze luxusního autobusu Škoda 706 RTO-LUX (tzv. Bruselák), ve Vysokém Mýtě dostali za úkol vytvořit podobně luxusní autobus i pro výstavu v Moskvě.
A aby toho nebylo málo, protože v roce 1958 vznikla v ČSSR pravidelná autobusová linka Praha – Brusel (jezdilo na ní 5 dálkových autobusů Š 706 RTO-LUX), měl stejný počin vzniknout i mezi Prahou a Moskvou. Alespoň takový byl sen tehdejších soudruhů. Jejich plány však brzy dostaly trhliny.
Palác na kolech
Luxusní autobus Škoda 706 RTO-LUX pro moskevskou výstavu měl být stejně prestižní jako „Bruselák“ pro Expo 58. Vůz se měl stát palácem. Na rozdíl od něj dostala ruská verze klasickou karoserii RTO-LUX, tedy bez prosklení nad předními sedadly řidiče a spolujezdce, ale vůz dostal třetí dálkové světlo nad čelním sklem. Interiér byl zařízen podobně luxusně jako v Bruselákovi, takže v kabině pro 30 cestujících byla kuchyňka s vařičem, ledničkou a dřezem s tekoucí vodou, šatna a dokonce i toaleta.
Jednalo se však o výstavní exponát, pravidelný provoz měly zajišťovat skromněji vybavené exempláře s kuchyňkou. Navzdory velkolepým politickým plánům však pravidelná linka Praha-Moskva nakonec nevznikla. Jedním z důvodů byla nedostatečná infrastruktura a mimořádně špatná kvalita silnic, která ztěžovala jízdu.
O dalších důvodech se mlčelo, ale šuškalo se i o nevyhovující bezpečnostní situaci v odlehlejších sovětských oblastech. Nicméně i když vysněná autobusová linka nevznikla, Karosa nakonec postavila ve Vysokém Mýtě 100 luxusních vozů Š 706 RTO-LUX s kuchyňkou. Žádný z nich ovšem nezůstal v provozu ve své vlasti a všechny nenávratně zmizely za hranicemi Sovětského svazu.
Zdroj: redakce, Busportal