Kdysi standard, nyní luxus. Co nám chybí na nových autech?
V honbě za ziskem dávají výrobci stále častěji přednost atraktivním pomůckám před pohodlím při ovládání a upouštějí od méně důležitých prvků vybavení. Mezi nimi je mnoho vymožeností, které lze snadno přehlédnout. Společně jsme vybrali několik z nich.
Nastavení osvětlení kokpitu
V nových autech nám chybí několik věcí, ale jednou z nejméně důležitých, ale pro nás nejdůležitějších je nastavení osvětlení kokpitu pomocí knoflíku nebo tlačítka. Takový detail, kterým je vybaveno každé auto, ale stále častěji se jedná o funkci, která si vysloužila dotykové ovládání skryté hluboko v informačním a zábavním systému.
Ačkoli nás světla obvykle neoslňují, dokonce ani světla auta jedoucího v protisměru, příliš jasná záře přístrojů, displeje a dokonce i tlačítek na palubní desce nás rozzuří. Intenzitu osvětlení kokpitu měníme ráno, pak večer a při jízdě v noci ji ztlumíme na maximum.
Fyzická tlačítka a knoflíky
V honbě za moderností, ve snaze vytvořit čistý dojem a prémiový pocit se stále více výrobců uchyluje k nahrazování všech možných fyzických spínačů dotykovými ekvivalenty. V prospektech to možná vypadá hezky, ale není to vůbec ergonomické. Jde o jednoduchý komfort používání. Proč komplikovat ta nejjednodušší řešení, která již desítky let dokonale slouží svému účelu.
Místo toho, abychom sáhli po knoflíku nebo tlačítku a změnili hlasitost nebo teplotu, aniž bychom spustili oči ze silnice, musíme často provést až třikrát více úkonů, které zaberou mnohem více času, a soustředit veškerou pozornost na obrazovku. A nedej bože, abychom narazili na nějakou nerovnost na cestě a skončili na poli.
Foto Mpho Mojapelo Unsplash
Analogové budíky
Jedna z věcí, která nám v nových autech chybí, jsou analogové budíky (tachometr, otáčkoměr), které jsou dnes běžně nahrazovány bezduchými obrazovkami. Mechanické ruce, které při zrychlování stoupaly vzhůru, měly v sobě jakési kouzlo. A i když to byla iluze, auta s takovými měřiči se zdála být nějak tak nějak rychlejší.
Samotné analogové budíky by mohly být uměleckým dílem a zajímavým prvkem pro oživení interiéru, něčím víc než jen plochým sklem s několika pixely. Ano, toto sklo často umožňuje zobrazit více informací a přizpůsobit vzhled požadavkům řidiče. Rozhodně však není přehlednější nebo estetičtější než klasický přístroj.
Foto Alex Ramon Unsplash
Klasická ruční brzda
Páka ruční brzdy má tu výhodu, že při smyku vozu nemusíte na středové konzoli hledat správné tlačítko. Ano, klasická páka se v 99 procentech případů nehodí, ale když si nevšimnete, že auto jede smykem, musí být reakce rychlá. A proč jsme se vůbec přiklonili ke konvenčním tlačítkům? Jednoduše kvůli ekonomice.
Foto Patrick Schöpflin Unsplash
Náhradní kolo v rezervě
Malé úspory jdou stranou. Toto rčení se dokonale hodí k problematice mizení náhradních kol u mnoha automobilů. Kdysi byla rezerva samozřejmou výbavou každého vozu, ale dnes místo ní dostáváme opravárenskou sadu, která nám teoreticky má umožnit zalepit prasklou pneumatiku a dostat se k pneuservisu. Realita však rychle dokazuje, že takové teorie jsou bezcenné.
Opravná sada je sice levnější (i když těžko v tom vidět něco jiného než úsporu nákladů výrobce), ale lze si snadno představit, že při defektu pneumatiky je prostě neúčinná a v takovém případě zbývá cesta s poškozenou pneumatikou k prodejci pneumatik jiným dopravním prostředkem. I s dojezdovou pneumatikou však můžete dojet do cíle a teprve poté začít hledat pneuservis. Ideálním řešením je plnohodnotné rezervní kolo, které se dnes zdá být luxusem minulých dob (bohužel).