Kdysi rozpačitě přijaté BMW řady 5 (E60) slaví dvacet let. Zestárlo se ctí

Přidat na Seznam.cz

Debut nové „pětky“ s interním označením E39 si pamatujeme jen matně, ale odhalení jejího nástupce BMW řady 5 (E60) bylo úplně jiné kafe. Snad jen uvedení větší sedmičkové generace E65 v roce 2001 překonalo tolik negativních názorů na design. Mnoho lidí prostě nemohlo Bangleův design, který byl ve všech ohledech velmi odlišný, překousnout. Dnes tento model slaví 20 let od svého debutu, takže by se již dal označit za youngtimer. Pojďme si o této generaci říct něco víc.

Až do konce 90. let 20. století patřilo BMW k automobilkám s konzistentním, mírně konzervativním designem a jeho zákazníci nevyhledávali žádné kontroverzní prvky ani v exteriéru, ani v interiéru. Pětka s interním označením E60 však v tomto ohledu přinesla velkou změnu a mnozí ji nemohli překousnout. Výroba tohoto vozu probíhala v německém Dingolfingu a za design byl zodpovědný Američan Chris Bangle, který se postaral o nejhorší vlnu emocí.

Spousta nového vybavení

Byla to první pětka s odlišným označením pro sedan a kombi, kód E60 patřil čtyřdveřovému modelu a E61 nesla praktičtější karosářskou verzi. Modernizace proběhla v roce 2007 a designéři změnili přední a zadní světla i prvky interiéru. Tato generace jako první ve třídě představila řadu nových prvků výbavy. Automobilka nabídla zákazníkům head-up displej, systém zavírání dveří, bi-xenony, noční vidění, adaptivní tempomat a nový informační a zábavní systém s ovládáním iDrive.

Kombi si zachovalo samostatně otevíratelné zadní okno výklopných pátých dveří a do nabídky se vrátily také verze xDrive, které předchůdce postrádal. Také tato pětka si oproti předchozí generaci polepšila v oblasti jízdního komfortu, ačkoli přední nebo zadní náprava doznala jen nepatrných zlepšení. Vpředu fungovalo zavěšení se vzpěrami McPherson a dvojicí spodních řídicích ramen, vzadu pak pětiprvkové zavěšení.

Rozdíl byl také v rozsáhlejším použití hliníku v konstrukci. Z tohoto kovu byla například vyrobena celá přední část vozu až po příčný nosník motoru. Proto se tyto vozy po nehodě velmi obtížně opravují a mohou být nebezpečnější než předchůdce s ocelovými opravovanými díly.

Nabídka motorů byla zpočátku převzata od předchůdce, alespoň pokud jde o zážehové šestiválce M54 o objemu 2,2, 2,5 a 3,0 litru. Po faceliftu přibyl také benzinový dvoulitrový čtyřválec. Modernizované šestiválce N52 byly po modernizaci nahrazeny motory N53 s přímým vstřikováním paliva.

Po dlouhé době se objevil také první přeplňovaný benzinový motor BMW, konkrétně třílitrový N54 s obchodním označením 535i, ale pouze pro Spojené státy. Osmiválce byly již novější s označením N62 jako 4,0, 4,4 a 4,8. Nejvýše stála M5, která dostala unikátní atmosférický desetiválec S85 o objemu 5,0 litru a výkonu 373 kW (507 k). V Evropě byl k dispozici pouze se sedmistupňovou převodovkou SMG, ale v USA jste si jej mohli koupit i se šestistupňovou manuální převodovkou. A také rarita v podobě kombi M5, teprve druhé generace (po E34) a zatím poslední.

U vznětových motorů jste měli na výběr z objemů 2,0, 2,5 a 3,0 litru. Nejmenší byl vždy čtyřválec, větší jednotky byly šestiválcové. Starší verze M47 a M57 byly odolné, ale nejnovější M57 od faceliftu a novější čtyřválce N47 už nepatří mezi absolutně spolehlivé motory BMW. Zajímavá je verze 535d s dvojicí turbodmychadel, jedním malým a jedním velkým. U převodovek jste si mohli vybrat mezi šestistupňovou manuální a automatickou převodovkou.

Neměli bychom zapomenout ani na Alpinu B5. Ten dostal 4,4litrový vidlicový osmiválec velmi netradičně přeplňovaný. Výkonnější verze B5S měla výkon až 390 kW (530 k) a 725 Nm a překonávala i tehdejší M5 nejen maximální rychlostí 317 km/h, ale také zrychlením z 0 na 100 km/h za 4,6 s.

Můžeme pětku (E60) ještě zařadit mezi youngtimery? Z hlediska věku určitě. Otázkou je, zda má tato generace tolik fanoušků jako její předchůdkyně. Pravděpodobně ne, ale jejich počet postupně roste. Víte proč? Jednoduše proto, že cena této generace klesla natolik, že si ji nyní může dovolit téměř každý. Některé verze jsou levnější než E39, a tak „praví jižané“ objevili šedesátku. To však nic nemění na tom, že kromě M5, Alpine B5 a vrcholného osmiválce se ceny těchto běžných verzí tak brzy nezvýší. Pokud toužíte po generaci E60, nečekejte. Právě teď se blíží svému cenovému dnu.

Zdroj: redakce, BMW, AutoEvolution