Každý druhý nový elektromobil je nyní SUV. EU proto rozhodla, že SUV budou jen pro vyvolené
Tématu velkých SUV se v poslední době stále častěji věnují evropská média, ale i odborníci a Evropská komise. EU dokonce přiznala, že realizace plánu Fit for 55 je ohrožena díky vysokému podílu zbytečně velkých a těžkých SUV. Připravuje proto protiopatření. Podnětem je i současná situace, kdy každý druhý nový elektromobil je SUV. Evropská komise chce proto v blízké budoucnosti legislativními opatřeními dosáhnout toho, aby se vozy SUV staly výsadou jen několika vyvolených. Naléhavě potřebuje přimět lidi, aby nasedali do lehčích automobilů.
Elektromobilita a její prosazování v praxi má několik fází. Jednou z počátečních byla propagace elektrického pohonu, silný marketing a někdy až nepochopitelně agresivní státní podpora nákupu elektromobilu. Jejím cílem bylo vytvořit pozitivní image elektromobility a vyzdvihnout její pozitivní aspekty, jak píše server IEA.
Poté přišlo postupné omezování automobilů se spalovacími motory prostřednictvím restrikcí a legislativních opatření, která měla výrobce automobilů i motoristy přimět k přechodu na elektromobily. Nyní však EU jde ještě dál a s přibývajícími elektromobily na silnicích již mezi nimi začíná vybírat. Ne všechno elektrické přispívá stejně účinně k plánu Fit for 55. Proto máme sadu dalších administrativních nástrojů, které mají motoristy nasměrovat tam, kde je plán Fit for 55 žádoucí.
„Emisní kontroly“ nekončí
To, že Euro 7 bude mít určitý dopad na elektromobily, je známo již delší dobu. Zatím sice panuje chaos a nejsou stanoveny přesné podmínky či limity, ale jedno je jisté – dříve či později začne EU zařazovat elektromobily do kategorií a energetických tříd podle jejich účinnosti (jakási obdoba současné kategorizace spotřebního bílého zboží).
Na klasifikaci bude mít vliv několik faktorů, včetně kapacity baterií, technologie baterií, velikosti a hmotnosti samotného vozu. Není to především stáří vozu nebo datum jeho první registrace. Právě těmito faktory chce EU ovlivnit nákup a následně i provoz těžkých elektrických SUV. Cílem je motivovat systém k výrobě levnějších, dostupnějších a ekologičtějších mikroaut a menších automobilů. V současné době je totiž každý druhý elektromobil skutečně zařazen do kategorie SUV (sem patří i crossovery), což jsou z podstaty neefektivní vozy.
Nejen z hlediska využití vnitřního prostoru (zde EU zohledňuje skutečnost, že po většinu roku auta nepřepravují více než jednu či dvě osoby), ale zejména z hlediska spotřeby energie, a to jak při provozu, tak při výrobě (včetně nadměrné spotřeby drahých surovin potřebných pro výrobu jejich baterií). A přestože EU podniká mnoho těžko vysvětlitelných kroků, tento konkrétní dává smysl a má širší podporu odborné veřejnosti. Jeho zavedení do praxe je tak údajně víceméně jen otázkou krátkého času (konkrétní opatření zatím EU nezveřejnila).
Zdroj: redakce, iea.org, jato.com, minzp.sk