Karosa LC 736 byla tak rychlá, že měla nahradit letadlo na lince Praha – Brno – Bratislava

Přidat na Seznam.cz

Dálková autobusová doprava je stále jedním z nejpoužívanějších způsobů přepravy osob na velké vzdálenosti. Na počátku 80. let 20. století však zaujímala ještě prestižnější místo ve společenském žebříčku. Asi nepřekvapí, že tehdejší československý monopolní výrobce autobusů Karosa Vysoké Mýto připravoval něco velmi exkluzivního – mimořádně rychlý dálniční speciál Karosa LC 736.

Karosa LC 736, autobusová řada 700, jak se první hranaté Karosy z Vysokého Mýta nazývaly, se skládala ze tří základních typových řad rozlišených velkými počátečními písmeny. Městské verze nesly typové označení B (Bus), linkové C (Coach) a dálkové LC (Long distance Coach). Karosa rozdělila dálkové verze na dvě větve, standardní LC 735 a luxusněji vybavené LC 736. A právě tehdejší vrchol nabídky, model LC 736, měl na začátku výroby velkolepé plány.

„Letecká“ linka Praha – Brno – Bratislava

Nově vybudované dálniční spojení D1 mezi Prahou a Brnem bylo hlavním impulsem pro myšlenku spojit obě metropole expresní dálniční linkou, která by mohla nahradit i tehdy hojně využívané letecké spojení a převést tak část cestujících z letadel do pohodlných luxusních autobusů. Konstruktéři z Vysokého Mýta byli proto vyzváni, aby připravili autobus, který by expresní linku důstojně zvládl. Cílem bylo vyvinout prototyp luxusně vybaveného autobusu Karosa LC 736 s maximální rychlostí neuvěřitelných 140 km/h (maximální povolená rychlost na dálnici byla 110 km/h).

To se podařilo, ale autobus musel být vybaven speciálními pneumatikami Michelin s vysokorychlostním indexem. Při takto vysokých rychlostech již nebyly jízdní vlastnosti Karosy zcela bezpečné. Tuzemský výrobce Barum nebyl schopen pro Karosu vyrábět vysokorychlostní pneumatiky, a tak byly později vyrobené Karosy obuty do standardních československých pneumatik Barum a jejich maximální konstrukční rychlost byla snížena na 100 km/h.

Expresní dálková linka mezi Prahou, Brnem a později Bratislavou (bez mezizastávek) skutečně vznikla a jezdily na ní autobusy s bohatší výbavou, takže cestující v expresních Karosách měli přece jen o něco vyšší komfort než na běžných linkách. Expresy se supervysokou maximální rychlostí se však staly nadobro minulostí.

Zdroj: redakce – autorský článek, Wikipedia, Iveco ČR,

[seznam-ads id="17779"] [seznam-ads id="17778"] [seznam-ads id="17778"] [seznam-ads id="17898"]