Kape vám z auta olej? Může to znamenat netěsnost nebo mechanické poškození dílů
Pod autem se něco leskne. Nejde o kaluž po noční bouřce, ale o tmavou, lehce mastnou skvrnu, která pomalu roste. Takový obrázek dokáže zkazit ráno, znejistit i ostříleného motoristu a postrašit každého začátečníka. Olej, který má zůstat uvnitř auta, se ocitl tam, kde rozhodně nemá být. Špiní dlažbu, znečišťuje přírodu a hlavně naznačuje, že vašemu plechovému společníkovi něco schází.
Co všechno může pár kapek na betonu prozradit? Opravdu jde pokaždé o problém motoru, nebo stačí vyměnit těsnění za pár korun? A jak odhadnout, kdy ještě můžete dojet k mechanikovi po vlastní ose a kdy už raději volat odtah? V následujících odstavcích projdeme časté příčiny úniku oleje, poradíme, jak skvrnu „číst“ – od barvy přes hustotu až po vůni – a přidáme tipy, jak svému autu rychle ulevit i jak podobným lapáliím předcházet.
Jak poznat, že opravdu teče olej
Než začnete panikařit, ověřte, že skvrna patří vašemu vozu a že se opravdu jedná o motorový olej. Místo pod autem pečlivě očistěte, zaparkujte přes noc na stejném místě a ráno zkontrolujte. Motorový olej bývá hnědý až černý, převodový spíše červenohnědý a hydraulická kapalina pro posilovač řízení nažloutlá. Voda z klimatizace je čirá a mizí během chvilky – tu můžete pustit z hlavy.
Typické zdroje úniku
Zkrátka, olej může unikat téměř odkudkoli, ale existují „oblíbená“ místa:
- Ventilové víko – těsnění stárne, tvrdne a netěsní, což poznáte podle lehkého mlžení kolem horní části motoru.
- Olejová vana – nárazy od kamínků či obrubníků ji dokážou proděravět nebo ohnout lem a narušit těsnicí tmel.
- Gufera na klikové a vačkové hřídeli – gumová kruhová těsnění, která časem ztrácí pružnost.
- Turbodmychadlo – u přeplňovaných motorů bývá únik v místě přívodu oleje do turbíny.
- Olejo-výpustný šroub – po výměně oleje nemusí být dostatečně dotažený, případně je poškozený závit.
Co barva a konzistence prozradí
Na první dobrou barva hodně napoví:
- Zlatavá, téměř průhledná kapalina značí olej po výměně – možná někde zůstala drobná netěsnost nebo byla přelitá hladina.
- Tmavě hnědá až černá ukazuje na starý, dlouho neobměněný motorový olej a pravděpodobnou netěsnost na bázi těsnění nebo gufera.
- Řídká načervenalá skvrna bývá převodový olej u automatických převodovek či hydraulická kapalina posilovače řízení.
- Mléčně zakalená tekutina může signalizovat, že se olej mísí s chladicí kapalinou – pozor na prasklé těsnění pod hlavou válců.
Ke skvrně přičichněte. Převodový olej má výraznější sirupový zápach, zatímco motorový voní spíš po spáleném uhlovodíku.
Nejčastější technické příčiny
- Ztvrdlá těsnění a gufera – guma stárne, na těsných plochách se objevují mikrotrhliny.
- Mechanické poškození – nárazy od kamínků, výtluky, kontakt s obrubníkem či vysokým retardérem.
- Příliš vysoký tlak v motoru – ucpané odvzdušnění klikové skříně nutí olej hledat cestu ven přes slabší místa.
- Nekvalitní nebo přeplněný olej – nízká viskozita a pěnění mohou podpořit únik.
- Špatná montáž při posledním servisu – například nevyměněné těsnicí podložky či slabě dotažené šrouby.
První pomoc na parkovišti
Objevili jste loužičku a musíte odjet? Zkontrolujte hladinu oleje měrkou. Je-li pod minimem, olej dolijte, ať motor nezůstane nasucho. Pokud je únik rychlý (kape i při stojícím motoru), podložte místo záchytnou vaničkou nebo starým kartonem, ať nezašpiníte okolí. V nouzi pomůže tekutý kov nebo epoxidová páska, kterou utěsníte drobnou prasklinu olejové vany do doby, než se dostanete do dílny.
Kdy už vyrazit do servisu
- Kapky se mění v proud – i krátká jízda může zadřít motor.
- Svítí kontrolka tlaku oleje – okamžitě vypněte motor a volejte odtah.
- Olej se mísí s chladicí kapalinou – mléčný povlak na víčku nádobky chladiče volá po větším zásahu.
- Opakované dolévání – pokud musíte doplňovat více než deci na tisíc kilometrů, je nejvyšší čas na detailní kontrolu.

Prevence: lepší než řešení skvrn
- Pravidelná výměna oleje nejenže chrání motor, ale také udržuje těsnění pružná.
- Kontrola těsnosti při každé prohlídce – krátký pohled zespodu vozu odhalí začínající problém dřív, než stihne nadělat paseku.
- Správné parkování – vyhýbejte se vyšším obrubníkům a ostrým hranám, které mohou olejovou vanu proděravět.
- Čistota motorového prostoru – čistý motor usnadní hledání případných problémů a zpomalí degradaci gumových částí.
- Kvalitní díly – s levnými olejovými filtry a neoriginálními gufery si koledujete o odkapávání.
Únik oleje sice zpravidla neznamená okamžitý rozsudek smrti pro motor, ale rozhodně se nevyplácí mávnout nad ním rukou. Kolem kapajících aut se totiž točí domino efekt: mizí mazivo, stoupá tření, roste teplota, hrozí zadření a účet za opravu letí vzhůru. Zachytíte-li skvrnu včas, často stačí nové těsnění a pár stovek. Když to necháte být, přidáte na servisním rozpočtu mnohonásobně.
Zdroje: Garáž, Portál řidiče