Kamiony od Volva budou jezdit na vodík a budou mít dojezd až 1000 km

Přidat na Seznam.cz

Nákladní vozidla s vodíkovými palivovými články by se v budoucnu mohla stát skvělou alternativou k autům poháněným bateriemi. Jejich dojezd a nosnost se blíží nákladním vozům s naftovým motorem, přičemž tankování je mnohem rychlejší než nabíjení elektromobilu. Při výrobě a distribuci vodíku se však ne vždy využívají obnovitelné zdroje, což znamená, že se nemusí nutně jednat o „zelené“ řešení, jak píše server TechSpot.

Divize společnosti Volvo zabývající se výrobou nákladních automobilů právě oznámila, že testuje vozidla poháněná vodíkovými palivovými články. Společnost tvrdí, že tato nákladní vozidla budou mít provozní dojezd až 1 000 km (621 mil), dobu tankování pod 15 minut a celkovou hmotnost (včetně nákladu) přes 65 tun.

Pokud jsou tyto údaje přesné, zní to jako atraktivní alternativa k elektrickým návěsům poháněným bateriemi pro dlouhé přepravy. Pro srovnání: Tesla Semi má inzerovaný dojezd až 800 km (497 mil) a její nabíjení na megawattové nabíjecí stanici údajně trvá přes 30 minut.

Každý nákladní vůz bude vybaven dvěma vodíkovými palivovými články, které mohou na palubě vyrábět 300 kW elektrické energie. Dodavatelem těchto článků bude společnost CellCentric, společný podnik společností Volvo Group a Daimler.

Výhodou použití vodíku jako paliva je, že místo znečišťujících výfukových plynů vypouští pouze vodní páru. Energie použitá při výrobě vodíku (nebo spíše při jeho oddělování od ostatních prvků) však nemusí nutně pocházet z obnovitelných zdrojů. Ve skutečnosti je dnes naprostá většina výroby vodíku založena na fosilních palivech.

Dalším problémem je omezená dostupnost vodíkových čerpacích stanic. V současné době je v USA v provozu méně než 60 stanic, přičemž všechny se nacházejí v Kalifornii. Tento počet se údajně v příštím roce zdvojnásobí.

Zdroj: techspot.com