K nejrychlejším autům světa v roce 2025 patří nejen Bugatti Chiron Super Sport 300+
Lidská touha po rychlosti je stará jako lidstvo samo. V automobilovém světě se tato fascinace přetavila v neustálý závod o titul nejrychlejšího vozu planety. I v roce 2025 očekáváme, které automobilky se postaví na vrchol tohoto prestižního žebříčku.
Současná éra hyperaut přináší neuvěřitelné stroje, mezi nimiž vynikají jména jako Bugatti Chiron Super Sport 300+ a SSC Tuatara. Nicméně, historie tohoto závodu je bohatá a zahrnuje i ikonické modely, které kdysi definovaly hranice rychlosti.
Současní vládci rychlosti
Bugatti Chiron Super Sport 300+ se nesmazatelně zapsal do historie automobilismu jako první sériově vyráběný vůz, který překonal magickou hranici 300 mil za hodinu. Tento historický milník se odehrál v srpnu 2019 na testovací dráze Ehra-Lessien v Německu, kdy za volantem seděl zkušený testovací jezdec Andy Wallace a dosáhl rychlosti 490 km/h (304 mph). Exkluzivitu tohoto modelu podtrhuje i jeho limitovaná edice pouhých 30 kusů, které byly okamžitě vyprodány navzdory ceně začínající na 3,5 milionu eur.
Dalším významným hráčem na poli nejrychlejších aut je americký SSC Tuatara, který si rovněž nárokuje titul nejrychlejšího sériově vyráběného vozu na světě. Jeho cesta k tomuto titulu byla provázena kontroverzemi a následnými pokusy o verifikaci. Původní tvrzení o dosažení rychlosti 532 km/h (331mph) v roce 2020 čelila pochybnostem. Nicméně, v lednu 2021 dosáhl vůz v průměru dvou jízd rychlosti 455 km/h (282 mph). To je hodnota, která je obecněji uznávána.
Kdo je opravdu nejrychlejší?
Švédská automobilka Koenigsegg se svým modelem Jesko Absolut představuje dalšího silného kandidáta na nejvyšší rychlost. Tento hypervůz byl navržen s jediným cílem: dosáhnout maximální možné rychlosti. Společnost si stanovila ambiciózní cíl a simulace naznačují, že by vůz mohl dosáhnout rychlosti kolem 531-532 km/h (přibližně 330 mph). Koenigsegg se dokonce chystá překonat svůj vlastní rychlostní rekord s tímto modelem.
Americký Hennessey Venom F5 je dalším hyperautem s vysokými ambicemi v oblasti rychlosti, jehož cílem je překonat hranici 500 km/h. Udávaná maximální rychlost přesahuje 500 km/h (přibližně 311 mph), přičemž některé zdroje naznačují ještě vyšší potenciál. Odborné znalosti společnosti Hennessey v oblasti tuningu a vývoj vlastního hyperauta, jako je Venom F5, ukazují na silnou snahu konkurovat na nejvyšší úrovni automobilového výkonu.
Legendy minulosti
Honba za nejvyšší rychlostí má v automobilovém průmyslu bohatou historii. Jaguar XK120, představený v roce 1948, se stal jedním z prvních sériově vyráběných vozů, který v roce 1949 překonal hranici 200 km/h (120 mph). Číslice „120“ v jeho názvu odkazovala na jeho cílovou maximální rychlost v mílích za hodinu.

Lamborghini Miura, představená v polovině 60. let, přinesla revoluční design s motorem uprostřed. Zároveň se stala nejrychlejším sériově vyráběným vozem své doby. Při svém debutu dosahovala maximální rychlosti 280 km/h (174 mph). Zrychlení z 0 na 100 km/h dosáhla za 6,7 sekundy. Některé zdroje uvádějí dokonce i vyšší rychlosti, například 300 km/h.
Ferrari F40 z konce 80. a počátku 90. let si získalo ikonické postavení jako první sériově vyráběný automobil, který oficiálně překonal hranici 300 km/h (186 mph). Jeho maximální rychlost dosahovala 324 km/h (201 mph) a zrychlení z 0 na 100 km/h trvalo pouhých 4,1 sekundy.
Vozy, které znamenaly mimořádný pokrok
McLaren F1 z 90. let stanovil v roce 1998 rychlostní rekord 391 km/h (243 mph). Dodnes tak drží titul nejrychlejšího sériově vyráběného vozu s atmosférickým motorem. Testovací jezdec Andy Wallace dosáhl při dřívějším pokusu rychlosti 386 km/h.

Mezi další významné historické modely patří Bugatti Veyron Super Sport, předchůdce Chironu, který rovněž držel titul nejrychlejšího vozu světa s rychlostí přes 430 km/h. Koenigsegg Agera RS je další moderní legenda, která krátce držela rekord před Chironem s rychlostí 447,40 km/h. SSC Ultimate Aero byl dřívějším americkým konkurentem, který držel rekord na konci 20. století s rychlostí přes 411 km/h.
Historie nejrychlejších vozů světa je důkazem neustálé snahy o rychlost a technologické inovace v automobilovém průmyslu, přičemž každá éra přináší pozoruhodné stroje, které nově definují, co je možné.
Rok 2025 slibuje další vzrušující kapitolu v neustálém závodě o titul nejrychlejšího automobilu světa. Současní lídři, jako jsou Bugatti Chiron Super Sport 300+, SSC Tuatara, Koenigsegg Jesko Absolut a Hennessey Venom F5, neustále posouvají hranice inženýrství a technologie.
Zdroje: garaz.cz, cnn.iprima, seznamzpravy