Jízda s automatickou převodovkou? Nesnažte se za jízdy vyřadit na N!
Automatická převodovka přebírá za řidiče starost s přeřazováním rychlostních stupňů. Odpadá tak nutnost se neustále věnovat řadicí páce a cesta může být pohodlnější. Je však třeba znát pravidla používání automatu, abyste si neničili převodovku a vyhnuli se některým situacím při jízdě.
Jaké typy automatických převodovek existují?
Existuje několik typů automatických převodovek podle mechanismu činnosti. Obvyklým řešením je automatická převodovka, která k přenosu výkonu využívá kapalinu. Mezi její nevýhody patří o něco vyšší spotřeba. Dalším typem je dvouspojková převodovka (známá jako DSG). Tyto spojky se při řazení střídají, což zajišťuje rychlejší a plynulejší řazení. V oblibě ji mají sportovně založení motoristé. Robotická převodovka kombinuje prvky manuální a automatické převodovky. Poslední typem je bezstupňová převodovka CVT, která funguje na principu plynule měnitelného převodu. Nemá tedy klasické převody.
Jak používat automat?
V autě s automatickou převodovkou tak namísto očíslovaných rychlostních stupňů najdete několik poloh s písmeny:
- D (drive) – pro jízdu vpřed;
- N (neutral) – převodovka je vyřazena z činnosti, ale vozidlo není zabrzděné – používá se hlavně při tažení vozidla nebo při delším stání se zapnutým motorem;
- P (park) – parkovací poloha, která zabrání pohybu vozidla;
- R (reverse) – zpátečka pro jízdu vzad.
Kromě těchto základních se můžou vyskytnout další jako S pro sportovní režim nebo W pro jízdu v zimě.
Tento typ převodovky nevyžaduje po řidiči tolik pozornosti jako manuální. Přesto však existují určitá pravidla, jak s tímto způsobem řazení zacházet. Zejména motoristé zvyklí na manuál se musí přeorientovat jen na dva pedály – brzdy a plyn.
Při rozjezdu si zkontrolujte, že máte zařazenou polohu P nebo N. Když se chcete rozjet, sešlápněte brzdu, zařaďte D a pomalu brzdu uvolněte. Automatická převodovka tím zařadí první rychlostní stupeň.
Při parkování nejprve sešlápněte brzdový pedál a zatáhněte parkovací brzdu. Až po tomto aktivování ruční brzdy můžete zařadit P, sníží se tím tlak na parkovací mechanismus. Při parkování si taky dejte pozor na přepínání mezi D a R bez úplného zastavení. Opotřebovávají se tak převody.
Pokud dlouho stojíte, přepněte raději na neutrál, snížíte tím zatížení převodovky. Dbejte taky na to, že máte nohu na brzdovém pedálu, když vozidlo stojí v režimu Drive.

Na rozdíl od manuální převodovky, nevyřazujte na neutrál při čekání na semaforech, protože byste si mohli poškodit automatickou převodovku. Raději mějte sešlápnutý brzdový pedál nebo použijte funkci Auto Hold, která vám umožní brzdový pedál uvolnit.
Při delším stání přeřaďte na parkovací polohu P nebo N v kombinaci s ruční brzdou. Tu ale nepoužívejte, pokud máte zařazeno na D nebo R, protože si tím ničíte převodovku. Pokud by navíc ruční brzda selhala, riskujete samovolné rozjetí auta.
Po dojezdu přepněte volič do polohy P. Zastavíte tím ozubené soukolí a zabráníte tak rozjetí auta. Doporučujeme taky použít ruční nebo elektronickou parkovací brzdu, jinak by celá váha vozidla spočívala převodovce a zkracovala tak její životnost. U mnoha aut se tato brzda aktivuje automaticky po zařazení režimu P a vypnutí motoru.
Nezapomínejte na výměnu oleje
I v automatické převodovce olej zachytává provozní nečistoty. Olej zanesený v převodovce způsobuje její předčasné opotřebení, v průběhu doby se taky zhoršuje viskozita maziva, která může ztížit řazení, v horším případě vyřadit automatickou převodovku z provozu. Olej by se proto měl měnit každých 60 tisíc kilometrů, i když některá auta můžou vyžadovat častější údržbu. Pravidelnou výměnou prodloužíte životnost převodovky a vyhnete se případným nákladným problémům spojeným s opravou.
Zájem o automatickou převodovku roste, a tak se s ní na silnicích budeme setkávat čím dál častěji. Dokonce si můžete udělat řidičák specificky pro automatický způsob řazení. Jen mějte na paměti, že s ním nemůžete řídit auto s manuální převodovkou.
Zdroje: www.povinne-ruceni.com, seat-klub.cz, www.portalridice.cz, www.seznamzpravy.cz