Jízda autem v dešti vyžaduje větší opatrnost. Také brzděte dřív a s menší silou
Jízda v dešti není zrovna to, co by většina řidičů vyhledávala. Ale realita silničního provozu je neúprosná – jakmile se z nebe začnou snášet kapky, mění se podmínky na vozovce raz dva. Ať už jste řidič začátečník nebo máte za sebou stovky tisíc kilometrů, déšť byste nikdy neměli podcenit.
Když silnice klouže víc, než by měla
První kapky deště jsou ty nejzrádnější. Proč? Protože na vozovce vytvoří tenkou vrstvičku kluzkého filmu – směs vody, prachu, pylu a olejů, které se tam nahromadily během sucha. A tenhle koktejl umí zcela běžnou zatáčku proměnit v nečekaný adrenalinový zážitek. Pneumatiky ztrácí přilnavost, auto může začít klouzat a najednou zjistíte, že i při nižší rychlosti se dějí věci, které byste raději viděli jen ve filmu.
Proto je úplně první rada jednoduchá: zpomalte. Opravdu. Nejde o to, že „se to zvládne“ – jde o to, že i při běžné jízdě v městském provozu se brzdná dráha v dešti prodlužuje. A když k tomu připočtete případné překážky, nepozornost ostatních řidičů nebo jen své vlastní myšlenky na to, co nakoupit k večeři, je lepší mít prostor na reakci.

Brzdit s rozumem
Jedna z nejčastějších chyb při jízdě v dešti? Prudké brzdění. A ještě hůř – prudké brzdění v zatáčce. Nejen že tím riskujete ztrátu kontroly nad vozem, ale zároveň zvyšujete šanci, že skončíte v protisměru nebo na kraji silnice. Správný postup je brzdit jemně, raději dříve než pozdě, a sledovat dopředu, co se děje – nejen bezprostředně před vámi, ale i o pár aut dál. To vám dá šanci reagovat včas a bez stresu.
Brzdové asistenty a další elektronické pomocníky dnes sice najdeme ve většině moderních aut, ale fyziku nepřechytračí ani ten nejchytřejší senzor. Když kola kloužou po vodě, protože se mezi pneumatikou a silnicí vytvořila vrstva vody (ano, to je ten známý aquaplaning), nezachrání vás ani ta nejsofistikovanější technologie – zato rozumná jízda ano.
Dejte si odstup
Jestli je někdy důležité držet si od ostatních aut odstup, pak právě za deště. Co na suché silnici zvládnete ubrzdit s prstem v nose (obrazně řečeno), to v mokru může dopadnout úplně jinak. Váš brzdný čas se prodlužuje, a navíc se zvyšuje riziko, že někdo před vámi udělá něco nečekaného. A že se to děje – někdo si zapomene zapnout světla, jiný se lekne louže a bez rozmyslu šlápne na brzdu, další změní pruh bez rozhlédnutí. Pokud se od nich držíte dál, máte čas přemýšlet, reagovat a vyhnout se potížím.

Malé detaily, které dělají rozdíl
Dobrý výhled je základ – a za deště platí dvojnásob. Funkční stěrače, dostatek kapaliny do ostřikovačů a čisté čelní sklo vám mohou ušetřit nejen nervy, ale i nepříjemné situace. A není od věci jednou za čas zkontrolovat i stav pneumatik – zvlášť hloubku dezénu. Na hraně zákona možná ještě projdete, ale v praxi to může být rozdíl mezi plynulou jízdou a nekontrolovaným smykem.
Nezapomeňte také, že jinak se auto chová v městském provozu a jinak na dálnici. Rychlá jízda v dešti je jako šplhání po tobogánu – teoreticky to jde, ale proč byste to dělali?
Shrnutí? Zvolněte a čtěte silnici
Možná se vám zdá, že toho na vás v dešti číhá hodně – a máte pravdu. Ale zároveň platí, že se spoustě nepříjemností dá předejít prostě tím, že budete číst silnici. Dívat se dopředu, přemýšlet, nechat si rezervu. A když do toho pustíte dobrou muziku a uděláte si z jízdy za deště trochu zpomalený zážitek, možná zjistíte, že tenhle mokrý asfalt vlastně není tak špatný společník.
Pokud vás ale kapky na skle znervózňují, je to v pořádku. Opatrnost je v tomhle případě tou nejlepší výbavou. Ať už vás čeká jízda přes město nebo cestou necestou na chalupu, v dešti platí jednoduché pravidlo: žádné hrdinství. Jen rozum, klid – a suché brzdy.
Zdroj: US Sun, The Wiser Driver