Jihomoravský kraj baví cestující: Vlaky se jmenují podle odrůd vína
Jižní Morava – to je pohostinnost, kroje, cimbál a hlavně víno. A právě tenhle vínem provoněný charakter se podařilo skvěle propojit i s vlakovou dopravou. Po kraji už nějaký ten pátek jezdí moderní soupravy, které místo obyčejných čísel nesou jména slavných moravských odrůd.
Takže žádná jednotka 530.002, ale třeba Pálava nebo Frankovka. A hned má jízda úplně jiný šmrnc. Představte si, že místo „přistoupíte na S3 do jednotky 530.003“ vám hlas v rozhlase oznámí: „Přijíždí Frankovka.“ To má prostě styl, a navíc příchuť regionálního patriotismu.
Víno na kolejích: jak to celé začalo
Celý tenhle nápad se zrodil v rámci snahy zmodernizovat vlakovou dopravu na jižní Moravě. V roce 2019 kraj objednal 37 nových souprav s názvem Moravia. 31 delších čtyř vozových a 6 kratších dvou vozových. Cíl byl jasný: nabídnout lidem pohodlné, moderní, a hlavně bezbariérové vlaky, ve kterých se dobře cestuje nejen do práce, ale klidně i na výlet mezi vinice. Ale vedení kraje si řeklo: „Proč by měly být jen praktické, když můžou být i zábavné?“ A tak dostal každý vlak své jméno.

Ale ne ledajaké jméno. Frankovka, Ryzlink, Muškát moravský, Rulandské šedé, Sauvignon nebo třeba Modrý Portugal, na výběr máte skoro jako ve vinném lístku. A když vám vlak ujede, můžete aspoň říct, že jste zmeškali Merlot.
Nejen sranda, ale i technologie
Pojmenování vlaků je sympatickým marketingovým tahem, který spojuje regionální vinařství a každodenní dopravu. Ale pod touto hravou slupkou se skrývá pořádně výkonný stroj. Vlaky Moravia dosahují rychlosti až 160 km/h, jsou vybaveny klimatizací, Wi-Fi, USB zásuvkami i systémem ETCS, který zvyšuje bezpečnost provozu.
Dvou vozové jednotky (řada 550) mají kapacitu 146 míst k sezení, čtyř vozové (řada 530) pojmou až 333 cestujících. Do souprav se vejdou kola, kočárky i vozíky a díky bezbariérovému vstupu zvládnete nástup, i když v ruce držíte sedmičku Tramínu.
Kam tyto lahvinky na kolejích jezdí?
Vlaky Moravia můžete potkat především na hlavních trasách systému IDS JMK. Mezi jejich oblíbené linky patří:
- S2: Letovice – Brno – Křenovice
- S3: Tišnov – Brno – Hustopeče / Židlochovice
- S9: Břeclav – Hodonín
- S51: Břeclav – Šakvice
A taky se můžete svést ze Znojma do Mikulova, ze Zaječí do Hodonína nebo přes slovenské hranice do Myjavy. Tedy ideální výletní trasy, které vedou buď do vinohradu, nebo aspoň kolem něj.

Proč to funguje?
- Identita kraje:
Jižní Morava si na svém vinařství zakládá. Vlak jménem Neuburské se tak stává pojízdnou vizitkou kraje. Cizinci se smějí, místní se tetelí pýchou. - Pozitivní marketing:
Projekt získal ocenění Počin roku 2022 v rámci Vinařství roku. Není divu, vlaky zaujmou na první pohled. Navíc se do nich díky jasné vizuální komunikaci snadněji zamilujete než do běžné „530ky“. - Kvalitní doprava:
Není to jen o jméně. Lidé si chválí komfort, čistotu i spolehlivost. Když už vlak nejede přesně, aspoň nemáte neosobní hlášení, ale informaci, že se zpozdilo Rulandské bílé, a to se odpouští snáz.
Ne, tyto vlaky nenabízejí degustační menu na palubě. Ale jsou krásným příkladem toho, jak lze i veřejnou dopravu proměnit v hravý, srozumitelný a kulturně ukotvený zážitek. Až příště pojedete z Brna do Břeclavi a přijede za vámi Veltlínské zelené, nebuďte překvapení. Jen si připomeňte, že jižní Morava to s vínem umí i na kolejích.
Zdroj: Víno a styl, Muži v Česku, Železniční magazín, Ekolist