Jezdíte často na rezervu? Zbystřete, můžete si tím zničit vůz

Přidat na Seznam.cz

Patříte mezi řidiče, kteří rádi hazardují s ukazatelem paliva svého vozu? Pokud ano, můžete si být jisti, že v tom nejste sami. Jaké jsou však následky?

Podle četných místních i celosvětových průzkumů se více než polovina řidičů rozhodne natankovat do nádrže svého vozu až poté, co na palubní desce začne blikat žlutá kontrolka paliva, zatímco někteří z nich pokračují v jízdě i s neustále svítící kontrolkou paliva, píše web Total Energies.

Ať už je to lenost, nebo nelogické uvažování o tom, jak ušetřit peníze, takové testování limitů motoru vašeho vozu bude mít jistě nešťastný konec. Většinou to končí tím, že vašemu vozu dojde benzín, obvykle na místě, kde není v dohledu žádná čerpací stanice, nebo poruchou, jejíž oprava si vyžádá výdaje v hodnotě tisíců korun. Poučení z tohoto příběhu je, že jízda na rezervu je rozhodně špatný nápad, a proto jsme pro vás ve snaze poukázat na možné následky připravili jejich seznam.

Především palivoměry, a to i v nejmodernějších automobilech, nejsou přesnými měřicími přístroji vzhledem k tomu, že jejich fungování je založeno na poměrně jednoduché technologii, na hladině kapaliny, která je do ukazatele přenášena buď elektronicky, nebo prostřednictvím kovových pásků a cívek. To vysvětluje, proč může hladina benzinu v nádrži klesat nebo stoupat, když vůz jede ve stoupání.

Za druhé, ukazatel stavu paliva nepředstavuje vždy pevně daný parametr a závisí na mnoha faktorech, jako je způsob jízdy, který může být méně nebo více úsporný, nebo na modelu vašeho vozu. Například Mercedes třídy C může po rozsvícení kontrolky paliva ujet v průměru 74 kilometrů, zatímco Opel Astra to pravděpodobně vzdá na 42 kilometrech.

Pokud si náhodou myslíte, že zůstat na silnici bez včasného natankování je ten největší problém, kterému budete muset v případě prázdné nádrže čelit, šeredně se mýlíte.

Prázdná nádrž může způsobit vážné poškození těsnění, čerpadel a vstřikovačů vznětových motorů, a to z toho důvodu, že v případě nedostatku paliva jsou nuceny čerpat vzduch, nikoliv bohatou, olejovitou směs nafty a maziva. Pokud jde o některé typy vznětových motorů, v závislosti na čerpadle, které používají, se v případě prázdné nádrže naplní vzduchem, čímž se zabrání nově přitékajícímu benzinu v pohybu z nádrže do motoru, což může vést k tomu, že váš vůz nenastartuje. V takovém případě je nutný odborný zásah autoservisu. Pokud jde o benzinové motory, je situace o něco méně škodlivá, protože mají tendenci „polykat“ vzduch při nedostatku paliva, a proto je důležité, aby akumulátor měl dostatečnou kapacitu pro nastartování, aby nasál nově příchozí palivo.

Když je vaše nádrž z větší části prázdná, dochází vlivem rozdílu teplot ke kondenzaci, která způsobuje korozi systému vstřikování paliva, což dále vede k problémům se správným chodem motoru. Pozor je třeba dávat na přechodná období počasí, kdy denní teploty stoupají nad 10 stupňů Celsia a noční klesají pod 0 stupňů Celsia. To se týká zejména vozů s objemem nádrže do 100 litrů, které se v důsledku toho mění v prázdné sudy plné kondenzátu. Tento problém se ještě více projevuje u starších automobilů, jejichž nádrže jsou vyrobeny z plechu, na rozdíl od nádrží moderních automobilů, které jsou vyrobeny z plastu.

Plech, postižený výše zmíněným stavem, koroduje a mísí se s benzínem, což velmi často vede k poruše čerpadla, kvůli které vám při vysokých rychlostech, které stimulují zvýšený průtok paliva vstřikovacím systémem, může auto v provozu jednoduše zrušit.

Ucpávání filtrů

Zbytkový benzin je konstantní veličina, která se zvyšuje při doplňování benzinu do vozu. V případě plné nádrže je koncentrace zbytkového plynu zanedbatelná. Pokud se jedná například o objem 50 nebo 60 litrů, koncentrace zbytku přibližně 50 ml nezpůsobí žádné problémy. Když však klesneme na 5 litrů plynu, koncentrace zbytků se zvýší o 10, což zvyšuje možnost nasátí zbytků motorem. Ačkoli je tedy zbytek nevyhnutelnou součástí každé nádrže, jeho koncentrace je menší, když je v nádrži více plynu, což zabraňuje ucpání filtrů a elektrického čerpadla.

Když máte málo benzinu, motor nasává zbytky ze dna nádrže, které ucpávají filtry a elektrické čerpadlo. Když k tomu dojde, je řízení vozidla stále obtížnější, protože motor nedostává dostatek plynu.

Co když i tak jedete na rezervu?

Pokud se vám přesto stane, že budete jezdit s rezervou, vzhledem k tomu, že jsme všichni lidé a jako takoví jsme náchylní k občasným přehlédnutím, držte se následujících pokynů:

  • Jezděte úsporně a udržujte rychlost 64 až 80 kilometrů za hodinu, samozřejmě tam, kde je to povoleno, a vyvarujte se prudkého brzdění a zrychlování.
  • Snažte se udržovat takovou rychlost, aby motor běžel v rozmezí 2 000 až 3 000 otáček za minutu.
  • Vypínejte motor při zastávkách za účelem úspory paliva, ale pouze v případě, že vaše zastávky trvají déle než minutu, protože při startování automobilu se spotřebuje palivo odpovídající přibližně minutě při 2 500 otáčkách za minutu.

Zdroj: totalenergies.rs