Je povoleno používat zimní pneumatiky v létě? Pokutu nedostanete, ale je tu jiný problém

Přidat na Seznam.cz

Neexistuje ani povinnost používat letní pneumatiky v létě. Mohlo by však mít pro řidiče nepříjemné následky, kdyby v tomto ročním období nasadil nesprávné pneumatiky?

Zimní pneumatiky nejsou o nic vhodnější pro letní období než letní pneumatiky pro zimní období, jak píše server Michelin. Považujeme ale používání zimních pneumatik v létě za stejně nebezpečné jako používání letních pneumatik v zimě, ačkoli se to mnohým z vás pravděpodobně zdá absurdní, ale několik argumentů postačí.

Zaprvé, lidé, kteří v zimě jezdí na letních pneumatikách, si to uvědomují a jezdí poměrně opatrně, protože vědí, že riziko smyku a brzdná dráha jsou mnohonásobně větší než u zimních pneumatik.

Za druhé, v zimě dochází k mnohem menšímu počtu nehod než v létě. V létě také často jezdíme rychleji.

Za třetí, v zimě jsou podmínky na silnicích často podobnější těm podzimním a jarním a při vyšších denních teplotách (např. 10 stupňů Celsia) se nezřídka stává, že letní pneumatika funguje stejně dobře nebo lépe než zimní, zejména na mokré vozovce.

A co léto?

Začněte tím, že v létě dochází podle statistik k největšímu počtu nehod. Zimní pneumatiky se velmi špatně vyrovnávají s vysokými teplotami a suchým nebo mokrým povrchem. Povrch pneumatiky je pružnější, takže při náhlé změně směru jízdy na suché vozovce se vůz chová, jako by jel po mokré vozovce.

Nezávislé testy potvrzují, že riziko nehody nebo kolize při jízdě na zimních pneumatikách v létě je značné. Brzdná dráha na suché vozovce se prodlužuje o několik metrů, na mokré vozovce v případě zimních pneumatik o několik metrů. Mnohem hůře se také vyrovnávají s aquaplaningem.

Pokuta za zimní pneumatiky v létě?

Navzdory tomu, co si možná myslíte, můžete dostat pokutu, ale ne přímo za jízdu na zimních pneumatikách. Existují dva standardy opotřebení pneumatik. Jeden je přímo uveden v předpisech – běhoun nesmí být menší než 1,6 mm.

K dispozici je však také ukazatel TWI (u nových pneumatik je pravděpodobně již standardem), který udává přípustnou hloubku drážek běhounu. Tato značka se objevuje na několika místech a je možné, že opotřebení dosáhne značky v této oblasti, i když na jiných místech je hloubka stále 1,6 mm.

Kromě toho se zimní pneumatiky v létě velmi rychle opotřebovávají, takže i když mají dnes ještě dostatečný dezén, za týden už ho mít nemusí. Pokud policista při dopravní kontrole zjistí, že jsou pneumatiky podle TWI opotřebované, může zadržet osvědčení o registraci pouze z důvodu „špatného stavu pneumatik“ a udělit pokutu.

Může být jízda na zimních pneumatikách v létě považována za hrubou nedbalost? V rozporu se zdáním jsou v polském soudnictví takto uznávány menší věci. Není proto vyloučeno, že použití zimních pneumatik v létě na drahém, relativně mladém vozidle s sebou nese značné riziko snížení odškodnění.

Zdroj: michelin.co.uk