Je otáčení volantem na místě chybou? Mechanici souhlasí
Když se učíte řídit, často se říká, abyste neotáčeli koly, když vozidlo stojí. To by mělo alespoň teoreticky způsobit větší opotřebení systému řízení nebo pneumatik. Mechanici poukazují na to, že to není tak docela pravda.
Díky výkonnému posilovači řízení lze moderní vozy řídit jedním prstem. Některé z nich, například Fiaty mají navíc režim City, takže volant neklade prakticky žádný odpor. To umožňuje otáčení kol na místě, což je v rozporu s pravidly, která se opakují během kurzu řízení.
„Věc samozřejmě není tak jednoduchá a jednoznačná. Vše závisí na tom, jakým posilovačem řízení je vůz vybaven. Máme různé systémy posilovače řízení: hydraulické, elektrohydraulické a elektrické v několika řešeních. U některých z těchto řešení to vlastně nepředstavuje žádný problém, např. u čistě elektrického posilovače řízení se v podstatě nic moc nestane. Samozřejmě mluvíme o účinném elektrickém systému bez jakýchkoli problémů se zemí,“ říká Michal Jurečka, majitel autoservisů a odborník na motory.
V řešení, které využívá elektrohydraulický systém, je tato problematika složitější, protože při maximálních otáčkách volantu nutíme čerpadlo posilovače řízení pracovat při maximálním tlaku a maximálním odběru proudu přes 160 A. Dodává, že při tomto řešení se v okamžiku jakékoli poruchy elektrického systému (zaseknutí kontaktů nebo uzemnění) může elektrický svazek zahřát a izolace vodičů se může roztavit.
A co starší vozy?
Často opakovaný bod zde konečně dává smysl. „Nejtradičnější, abychom nenapsali historické, řešení využívá hydraulický systém, kde je lamelové čerpadlo posilovače řízení poháněno vícebřinovým řemenem. Při maximálním natočení kol řízení vytváří čerpadlo velký tlak, což vede k velkému namáhání vícebřinového řemene, který někdy píská. Při opakovaném použití může dojít ke zrychlenému opotřebení čerpadla posilovače řízení. Kromě toho existuje malé riziko mechanického poškození převodovky,“ říká Michal Jurečka.
Roman Kopi, odborník na renovaci automobilů, se k této záležitosti vyjadřuje také. „Při každodenním používání jsou tyto hodnoty natolik okrajové, že by se jimi člověk neměl příliš zabývat, protože používání automobilu obecně vede k jeho exploataci a člověk by s ním neměl jezdit vůbec.“
Proč tedy existuje takový mýtus o rychlejším opotřebení součástí automobilu, který se opakuje již několik let? U vozů bez posilovače řízení je situace poněkud odlišná. Tam je odpor mnohem vyšší a volantem by se v klidu otáčelo jen obtížně. Proto takzvaná stará řidičská škola nedoporučovala otáčet koly v klidu.
Zdroj: redakce