Je nová Škoda Fabia vozem pro masy? Časy se mění

Přidat na Seznam.cz

Škoda Fabia patří již řadu let k nejoblíbenějším vozům na českých silnicích. A to nejen na českých silnicích, protože tento vůz dosáhl mezinárodního úspěchu a uznání. Rozhodně ne pro svůj luxusní interiér, hi-end technologická řešení nebo výkon, který by mladému řidiči vyrazil dech. Je to vůz, který je oblíbený, protože je dobrý, relativně levný a docela příjemný na pohled. Nová Škoda Fabia chce ukázat, že rozhodně umí víc. Otázkou je, kolik lidí si ho bude moci dovolit a co všechno bude v nové podobě nabízet.

Je popularita nevýhodou nebo výhodou? Každý by pohrdal tím, co má být dostupné „obyčejnému člověku“. Pragmatik by naopak řekl, že popularita je především důkazem osvědčených řešení a uznání mezi řidiči. Znamená to také snadný přístup k dílům a bezproblémový další prodej. Pamětníci předchozích modelů malé škodovky však mohou být velmi překvapeni, protože tento vůz má se starou Fabií stále méně společného. Dospěl a především získal třídu, která jej již neřadí mezi lidová ani levná vozidla.

Nová Škoda Fabia – velká, malá Škoda

Nová Fabia působí velmi dobrým dojmem ještě předtím, než usednete za volant. Auto se nezdá být malé, protože už takové není. Oproti svému předchůdci narostl. Je o 11 cm delší, rozvor se zvětšil o 94 mm a šířka o téměř 5 cm. Zvětšená silueta je plná agresivních linií a úhlů, které jí dodávají poněkud dynamičtější charakter. Když k tomu připočteme zářivě oranžovou barvu, lze Škodu skutečně považovat za „mladistvou“, i když by si to ještě před pár lety nikdo nemyslel.

Tvar nové Škody se může nejen líbit, ale především se zlepšil součinitel odporu vzduchu, což má zase pozitivní vliv na spotřebu paliva (podle výrobce 5,6 l/100 km). Fabia je nyní nejlépe aerodynamickým vozem v segmentu B. Situace je ještě zajímavější, když vstoupíte dovnitř. Tohle není interiér levného nebo dokonce průměrného vozu na českých silnicích. Sedmistupňová automatická převodovka DSG, virtuální kokpit (poprvé k dispozici ve Fabii), velká a velmi přehledná centrální obrazovka. To vše způsobuje, že mizí jakékoli asociace s vozem určeným pro „Uber“.

Pozornost je zaměřena na detaily. Na dveřích najdete velmi pěkně zpracované kliky s dynamickým, nepřehlédnutelným tvarem. Materiály použité na přístrojové desce a v celém prostředí řidiče působí opravdu dobře a jsou příjemné na pohled. Designéři se postarali i o poutavé kliky dveří. Ambientní osvětlení, které se v posledních letech stalo trendem, navodí po setmění tu správnou atmosféru. Co se nemusí každému líbit, je reliéfní nápis Fabia na bocích stříšky kolem hodin. To vyvolává asociace s levným vozem, což se ke zbytku opravdu pěkného designu příliš nehodí. Interiér nové Fabie si zaslouží jedničku s hvězdičkou.

Co dalšího můžeme na palubě najít? Klimatizace je v nové Fabii součástí standardní výbavy. Na centrální obrazovce se navíc může zobrazovat Android Auto a Apple Car play a navigace. Cestovní komfort nepochybně ovlivňují také sedadla, na kterých se sedí opravdu pohodlně a s jistotou – a to i v případě mnohahodinové cesty. Tento komfort a ergonomie si zaslouží ocenění, protože se vymykají dosavadním standardům pro vozy této třídy.

Bude to další taxi auto?

Obyvatelé větších měst s aplikacemi jako Uber nebo Bolt dobře znají starší Faba. Jedná se o jeden z nejoblíbenějších modelů mezi para-taxi společnostmi. Tato skutečnost nemusí být nutně spojena s komfortem a pohodlím, protože vozy, které řidiči používají, jsou často velmi staré. Pokud však mluvíme o nové verzi, musíme opět vypustit z hlavy to, co si pamatujeme jako cestující na zadních sedadlech.

Nová Škoda Fabia jezdí opravdu pohodlně a stabilně. Jezdí velmi jistě a nepůsobí jako menší auto, jak tomu bylo před lety. Odpružení velmi dobře zachycuje nerovnosti a dobře se s vozem chová při brzdění a v zatáčkách. Přestože skutečným dvojčetem Fabie ze stáje Volkswagenu je Polo, můžeme riskovat tezi, že nová Fabia není z hlediska jízdního komfortu horší než Golf (rozvor je téměř stejně dlouhý jako u Octavie II). Ačkoli Fabia není vozem, který by měl přinášet zvláštní potěšení z jízdy nebo pocity, její řízení je prostě příjemné a lehké. Standardně nabízený adaptivní tempomat a asistent pro udržování v jízdním pruhu jsou velmi dobře řešeny. Na palubě je také systém sledování mrtvého úhlu.

Nová Fabia si své majitele určitě najde. A myslíme, že jich nebude málo. Je to totiž vůz, který nabízí vše, co zákazník očekává. Ovšem za více peněz, než bylo u Fabie zvykem.