Je lepší po zaparkování zatáhnout ruční brzdu, nebo nechat auto na jedničku či zpátečku?

Přidat na Seznam.cz

Dilema řidiče pokračuje. Máte před zimní nocí, když necháváte auto zaparkované, zařadit rychlost nebo ne? Nebo byste měli zatáhnout ruční brzdu? Vyřešme tuto otázku.

Při parkování je důležité vozidlo nejen zamknout, ale také udržovat v klidu. Zde má řidič vlastně tři možnosti. Může nechat auto s manuální převodovkou na rychlostním stupni nebo dát neutrál a zatáhnout brzdu? Kterou možnost zvolit? Odpověď na tuto otázku bohužel komplikuje roční období. Zimní, vlhké a nízké teploty někdy nutí řidiče k zamyšlení.

Stojící auto s manuálním řazením. Co bych měl mít na paměti?

Většina řidičů nebude dlouho hledat odpověď. Stačí zatáhnout ruční brzdu, která se oficiálně nazývá parkovací brzda. Ale kdy se tato možnost nezdá jako nejlepší nápad? Především u starších vozů. V tomto případě existují dvě možnosti. Za prvé, s uvolněným lankem ruční brzda téměř nefunguje. Vůz stojící na kopci se proto bude moci sám od sebe rozjet. To znamená poškození vozu a případně i několika dalších vozů stojících poblíž.

Za druhé, pokud je ruční brzda velmi znečištěná a po setmění je ve vzduchu vlhkost a mráz, může brzda zamrznout. V důsledku toho bude mít řidič ráno vážné problémy s uvolněním. I když páka klesne dolů, brzdy na zadních kolech budou držet. Proto by měl řidič předtím, než v klidu zatáhne ruční brzdu, zkontrolovat, jak funguje. Pokud má pochybnosti o účinnosti parkovací brzdy, je lepší ji nepoužívat.

Zařadit rychlost? To je dobrý nápad

Co když necháte autu zařazený rychlostní stupeň? Neexistuje žádný důvod ani technologicky opodstatněné pravidlo, aby řidič nechával neutrál po zaparkování. Zablokování převodovky zařazením rychlosti je další pojistkou proti rozjetí v situaci, kdy by ruční brzda povolila. Navíc zařazený převodový stupeň s vypnutým motorem nezatěžuje převodovku a nevystavuje ji poruše.

Dobře, jak tedy vlastně necháváte auto v zimě stát? Nejlepší je vždy zařadit rychlost. Ruční brzda by měla být také zatažená. Bez ní se obejdete především ve dvou případech: u starších vozů, kde parkovací brzda nefunguje příliš dobře nebo když bude vůz stát delší dobu. V takovém případě se může u mladších vozidel zaseknout i ruční brzda.