Je elektromobil na jedno použití? Francouzské sdružení vyjadřuje znepokojení ohledně výroby elektromobilů. Servis a opravy jsou problém
Francouzské sdružení Halte à l’obsolescence programmée (Zastavte plánované zastarávání) ve své nejnovější zprávě vyjadřuje znepokojení nad novými trendy výrobců, kteří se snaží vyrábět levnější, ale méně opravitelné elektromobily. Jsou zapotřebí normy, které by zaručily životnost těchto vozidel?
Zatímco automobil se spalovacím motorem je dnes založen na vyspělém modelu udržitelnosti s trhem s ojetými vozy, sítí nezávislých autoservisů a náhradními díly, o elektromobilu se to říci nedá – podle Laetitie Vasseurové, spoluzakladatelky sdružení HOP, je tomu právě naopak. Po několikaměsíčním šetření, během něhož její tým vyslechl řadu odborníků, se jí podařilo zjistit, že elektromobily, které přicházejí na trh, jsou vyráběny způsobem, který nemůže být pochybnější. „Běžnou praxí jsou baterie zatavené v pěně, které se v případě poruchy musí vyměnit, a jednodílné části karoserie, které v případě nehody vyžadují výměnu větších dílů, čímž se zvyšuje účet,“ vysvětluje. Výrobci se pod vlivem zahraniční konkurence snaží spíše snížit výrobní náklady než zajistit odolnost svých vozidel, upozorňuje sdružení.
Automobily, jak je známe, mohou vydržet nejméně 20 nebo 30 let, ale s lehčími kompozitními materiály a stále větším množstvím elektronické výbavy je jasné, že u nejnovějších vozidel již není zkouška časem tak ověřitelná. Než tedy elektromobil nahradí spalovací vůz, protože Evropská komise zakáže jeho prodej od roku 2035, je nejvyšší čas položit si otázku, nakolik je udržitelný?
Především baterie? Podle sdružení lze dnes opravit pouze každou druhou. „Motoristé nemají možnost zjistit, zda bude v případě problému nutné baterii v jejich vozidle vyměnit, nebo pouze opravit. Abychom se vyhnuli studené sprše, potřebujeme normy zaručující, že baterie je vyměnitelná, nahraditelná a opravitelná,“ říká Laetitia Vasseur. „Bylo by neuvěřitelné, kdybychom museli měnit vůz, protože se baterie porouchala v důsledku nehody nebo chemického problému!
Aby sdružení vyvinulo tlak na výrobce a předešlo nepříjemným překvapením pro motoristy, požaduje, aby Evropská unie zavedla normy odolnosti pro všechny elektromobily prodávané na evropském trhu. Vždyť za někdy atraktivními prodejními cenami by se mohly skrývat značné provozní náklady pro zákazníky.
Stejně jako v případě každého rozvíjejícího se trhu máme i v případě elektromobilů zatím jen málo zkušeností s jejich životností. Náklady na údržbu, opravy a nakonec i pojištění – protože dnešní pojistné je spíše motivační, bude takové i zítra, až dojde k poruše? Nemluvě o technologických překážkách, které budou tyto propojené automobily představovat. Tato vozidla, která jsou nabitá elektronickými součástkami a softwarem, jsou nejen stále složitější na opravy, ale především otevírají dveře programovanému zastarávání, obává se Laetitia Vasseurová a předvídá monopolní situaci výrobců, kdy by jednoduchá aktualizace softwaru mohla přijít motoristy draho.
Podle sdružení Halte à l’obsolescence programmée (Zastavte programované zastarávání) je třeba si položit příliš mnoho otázek týkajících se pojištění, údržby, nedostupných nákladů na opravy a potenciálního zkrácení životnosti vozidla, pokud neexistuje poprodejní servis nebo pokud nelze sehnat náhradní díly. Právě spustila internetovou petici, v níž vyzývá kandidáty v evropských volbách, aby se touto problematikou co nejdříve zabývali.
Zdroj: Radio France