Jaké jsou příznaky prasklého těsnění hlavy motoru a jak je diagnostikovat?
Mimo opravnu motorů nebo katalog autodílů se s těsněním pod hlavou pravděpodobně nesetkáte. Ačkoli je těsnění hlavy, jedno u čtyřválcového motoru nebo dvě u motoru V6 nebo V8, dobře skryto, plní několik důležitých funkcí.
Protože těsnění hlavy není určeno k demontáži, je mimořádně odolné a zvládá kolísání teploty a tlaku po stovky tisíc kilometrů, píše web liveabout. Pokud těsnění hlavy selže, což se obvykle označuje jako „prasklé těsnění hlavy“, může to mít za následek únik chladicí kapaliny, únik oleje nebo netěsnost válců. V závislosti na závažnosti mohou být následky pouze nepříjemné nebo mohou bránit efektivnímu chodu motoru, pokud vůbec.
Co dělá těsnění hlavy?
Těsnění hlavy je umístěno mezi blokem motoru, který obsahuje klikovou hřídel a písty, a hlavou válců, která obsahuje vačkové hřídele a ventily. Většina moderních motorů používá vícevrstvá ocelová (MLS) těsnění hlavy, zatímco většina starších motorů používala kompozitní azbestová nebo grafitová těsnění hlavy. Některé motory mohou používat plná měděná těsnění hlavy. Bez ohledu na materiál plní těsnění hlavy v zásadě tři hlavní funkce:
Těsnění válců
Za chodu motoru může tlak v benzinových válcích snadno přesáhnout 700 psi a u dieselových motorů může tlak ve válcích přesáhnout 2 000 psi. Těsnění hlavy upnuté mezi hlavou válců a blokem motoru tyto tlaky zadržuje a zajišťuje tak účinnou kompresi a expanzi válců. MLS a kompozitní těsnění hlavy mají obvykle speciální těsnicí kroužek zabudovaný speciálně pro tento účel, zatímco měděná těsnění hlavy mohou vyžadovat opracování bloku motoru pro instalaci takového kroužku.
Odvádí kapaliny
V bloku motoru a hlavě válců je zapotřebí chladicí kapalina i motorový olej a otvory v těsnění hlavy umožňují průtok kapalin mezi nimi. V hlavě válců udržuje chladicí kapalina motoru teplotu ventilů a zapalovacích svíček, zatímco motorový olej maže a zajišťuje hydraulický tlak, například pro proměnné časování ventilů.
Obsahuje kapaliny
Současně mohou být průchody chladicí kapaliny motoru a motorového oleje odděleny pouze několika milimetry. Těsnění hlavy zabraňuje mísení těchto kapalin. Rovněž je zabráněno průniku spalin do blízkých průchodů chladicí kapaliny motoru a motorového oleje a naopak. V závislosti na konstrukci může být těsnění hlavy opatřeno těsnicími kroužky, které zlepšují těsnění v určitých oblastech.
Pokud těsnění hlavy selže v jedné z těchto tří funkcí, následky mohou, ale nemusí být zřejmé, v závislosti na tom, jak přesně těsnění hlavy selhalo. Zde je několik příznaků prasklého těsnění hlavy a způsobů, jak je můžete zkontrolovat:
To je obvykle to, co většinu lidí napadne, když se řekne prasklé těsnění hlavy. V tomto případě selhal těsnicí kroužek kolem válce. Protože válec nemůže vytvořit dostatečný tlak, může spalovat slabě, pokud vůbec. Pokud dojde ke dvěma zápalům válců v sousedních válcích, obvykle to znamená, že těsnění hlavy netěsní mezi dvěma sousedními těsnicími kroužky. Častější je to u kompozitních těsnění hlavy, ale není to nic neobvyklého ani u MLS nebo měděných těsnění hlavy.
Úniky vnějších kapalin
Úniky vnějších kapalin mohou být zjevné, protože si všimnete nízké hladiny motorového oleje nebo chladicí kapaliny a také zbytků oleje nebo chladicí kapaliny na motoru, které vycházejí ze švu mezi blokem motoru a hlavou válců. Pokud netěsnosti nevycházejí z místa nad tímto místem, například na hlavě válců nebo na víku ventilů, je pravděpodobnou příčinou prasklé těsnění hlavy.
Vnitřní netěsnosti
Toho si lze hůře všimnout a ještě hůře určit, protože pouhým okem není vidět, co se děje. Pokud je olej vytlačován do průchodů chladicí kapaliny, můžete si všimnout filmu, který vypadá podobně jako majonéza, usazeného na víčku chladiče nebo v přepadové nádržce chladicí kapaliny. Na druhou stranu, pokud je chladicí kapalina vytlačována do olejových průchodů, můžete si všimnout zpěněné látky na víčkách ventilů nebo na spodní straně víčka olejové nádrže. Pokud jsou do chladicího systému vytlačovány plyny z válců, může to vést ke vzniku vzduchových kapes a přehřátí motoru. Bublání v přepadové nádržce chladicí kapaliny je jistým příznakem prasklého těsnění hlavy.
Chladicí kapalina vytlačovaná do válce může mít za následek bílý kouř ve výfuku, obvykle při startování, protože chladicí kapalina pod tlakem uniká do válce při vypnutí motoru. V extrémních případech se může do válce natlačit dostatečné množství chladicí kapaliny, které způsobí hydrostatickou uzávěru neboli „hydroblokádu“ a trvalé poškození motoru.
Diagnostika a oprava prasklého těsnění hlavy
Pokud máte vy nebo váš technik podezření na prasklé těsnění hlavy, diagnostika může být časově náročná, protože podobné příznaky mohou vykazovat i jiné závady. Ke zjištění, zda je na vině těsnění hlavy, nebo zda je příčinou jiná závada, například prasklý blok, vstřikování paliva, zapalování, ventily nebo pístní kroužky, může být zapotřebí provést kompresní test, test těsnosti a test bloku.
Zatímco samotná sada těsnění hlavy je levná, náklady na výměnu se mohou zdát vysoké, ale vyžaduje téměř kompletní demontáž motoru, včetně součástí časování, sání a výfuku, součástí hlavy válců a hlavy válců. Pokud přehřátí způsobilo deformaci hlavy válců, může být nutné obrábění, což zvyšuje náklady na opravu. Po zvážení všech okolností se může vyplatit vzkřísit motor, aby vydržel dalších 100 000 km nebo více.
Zdroj: liveabout.com