Jaká je životnost baterie elektromobilu a lze vůbec poznat, kdy končí?

Přidat na Seznam.cz

Většina výrobců automobilů poskytuje na baterie elektromobilů záruku na osm let, nebo 160 000 km, přičemž podle některých odhadů se životnost baterií elektromobilů pohybuje mezi 10 a 20 lety, píše web Cars guide.

Baterie elektromobilů (EV) lze v případě potřeby také vyměnit.

Vzhledem k tomu, že se jedná o nejdražší součást elektromobilu, lze doufat, že lithium-iontové baterie obsažené v akumulátoru automobilu vydrží dlouho.

Několik výrobců automobilů, včetně Tesly, Audi, Mercedes-Benz, BMW a Nissanu, poskytují záruku na baterie elektromobilů po dobu osmi let nebo 160 000 km, podle toho, co nastane dříve. Většina záruk uvádí, že baterie by měla po osmi letech stále držet alespoň 70 % kapacity.

To odpovídá obecnému konsensu, že životnost baterií elektromobilů se pohybuje mezi 10 a 20 lety, i když je pravděpodobné, že se bude blížit spíše dolní hranici spektra, protože se očekává, že výkonnost baterií elektromobilů se bude postupně snižovat, jakmile překročí hranici deseti let.

Jaké faktory určují životnost baterie?

Baterie elektromobilů začnou degradovat, pokud je teplota nižší než nula stupňů Celsia nebo vyšší než 27 stupňů Celsia. Na rozdíl od některých elektromobilů mají vozy Tesla systém tepelného řízení baterií, což znamená, že vydrží déle, rychleji se nabíjejí a mají vyšší výkon.

Použití rychlonabíječky stejnosměrného proudu je dobré, pokud spěcháte, ale není to tak dobrý nápad, abyste tak činili pravidelně, protože rychlonabíjení, které vám poskytne 80 % kapacity za přibližně 20 až 30 minut, vytváří velké množství tepla, které může způsobit degradaci baterie. Vybíjení baterie elektromobilu naprázdno nebo pravidelné nabíjení na 100 % rovněž zatěžuje baterii a způsobuje její degradaci, takže je dobré se snažit mít za normálních okolností elektromobil nabitý někde mezi 20 a 80 %.

Výše uvedené platí i v případě, že plánujete dlouhodobé parkování elektromobilu. Snažte se o nabití v rozmezí 20 až 80 % a nikdy jej nenechávejte plně nabitý nebo zcela vybitý.

Jedinou výjimkou z tohoto pravidla jsou elektromobily, které používají lithium-železo-fosfátové (LFP) baterie, jako například Tesla Model 3 a Model Y, protože chemie použitá v LFP není ovlivněna stavy vysokého nebo nízkého nabití.

Jak poznáte, že se baterie vašeho elektromobilu vybíjí?

Ačkoli prosté stárnutí způsobí, že se schopnost baterie EV udržet nabití časem zhorší, je nepravděpodobné, že by baterie přestala fungovat úplně. Podobně jako starý mobilní telefon nebo notebook může mít jen problém udržet nabití po delší dobu.

Všimnete si tedy, že budete muset častěji dobíjet a že tato dobíjení nebudou trvat tak dlouho, jak jste zvyklí.

Lze vyměnit baterii elektromobilu?

Ano, určitě můžete. Může se stát, že váš elektromobil nebude nikdy potřebovat vyměnit baterii, ale pokud ano, stane se tak nejdříve po deseti letech životnosti vozu. Prodejci mohou vyměnit baterie EV a ceny se liší v závislosti na velikosti uvedených baterií.

Recyklace baterií se také pomalu stává běžnou záležitostí, například Toyota nabízí kredit na cenu nové baterie za všechny použité baterie EV, které jsou vráceny k recyklaci. Také BMW má v plánu znovu využít staré baterie pro hromadné skladování energie nebo recyklaci.

Zdroj: carsguide.com