Jak ušetřit palivo? Takhle můžete spotřebu paliva snížit až o 30%
Není to tak dávno, co jsme si užívali levných pohonných hmot. Teď už je to jen příjemná vzpomínka. Ruská invaze na Ukrajinu změnila vše, včetně cen na pumpách. Ekonomická jízda se stala důležitější než kdy jindy.
Komu by se nelíbilo auto, které „žere“ o 30 % méně? Ale měli bychom se vrátit na zem, že? Ne, nemusíme. V dnešní době vysokých cen je snížení spotřeby paliva důležité nejen pro ty, kteří se starají o životní prostředí. Hodně lze udělat pouhou změnou návyků. Zavedení pouze jednoho z následujících bodů pravděpodobně příliš nepomůže. Jejich kombinace může přinést vynikající výsledky.
Připravte si auto
Není možné uvažovat o hospodárné jízdě, pokud stav vašeho vozu plně neodpovídá doporučením výrobce. Nejdříve je třeba zkontrolovat, zda jsou pneumatiky správně nahuštěné. Jízda s příliš nízkým tlakem zvyšuje odpor, což automaticky zvyšuje spotřebu paliva. Pokud je tlak o 0,5 baru nižší, než doporučuje výrobce, vozidlo spotřebuje přibližně o 5 % více paliva.
Neméně důležitý je stav vozu. Pravidelná výměna filtrů je naprostou nutností. U benzinových vozů je třeba se postarat také o zapalovací systém. Špinavé filtry a vadné svíčky mohou zvýšit spotřebu paliva přibližně o 10 %. Nesmíte zapomínat ani na odstraňování již nepotřebných věcí z vozu. Pokud některá z vašich každodenních zavazadel nepotřebujete, nebo si od dovolené vozíte na střeše nosič, je nejvyšší čas se jich zbavit.
Nebojte se vysokých rychlostních stupňů a volnoběhu
Většina relativně nových automobilů je vybavena asistentem řazení. Palubní počítač ukazuje, kdy je možné zařadit vyšší převodový stupeň. Těchto údajů se vyplatí držet, protože moderní motory jsou uzpůsobeny pro práci při nízkých otáčkách.
Přeřazení na vyšší rychlostní stupeň, když otáčkoměr ukazuje 2 000 ot/min nebo jen o něco více, nemusí být chybou. Vůz se vám odvděčí nízkou spotřebou paliva. Při jízdě rychlostí 50 km/h může rozdíl ve spotřebě paliva mezi třetím a pátým rychlostním stupněm dosáhnout téměř 30 %. Takto vysoký převodový poměr lze pak samozřejmě použít pouze k udržení rychlosti. Zrychlení musí předcházet podřazení.
Dalším důležitým návykem je používání brzdění motorem a volnoběhu. Když se blížíte k červené nebo sjíždíte z kopce, je dobré brzdit motorem. Jde o to zvolit takový převodový poměr, aby vozidlo zpomalilo nebo nezrychlilo. Poté je pedál plynu uvolněn, takže do motoru není dodáváno žádné palivo. Navíc ušetříme na brzdových kotoučích a destičkách.
Koneckonců mnoho automobilů s automatickou převodovkou má tzv. režim plavby, což není nic jiného než použití volnoběžného převodu. Volnoběh je užitečný, když chcete ujet krátkou vzdálenost konstantní a poměrně nízkou rychlostí, například na silnici v obytné zóně. Volnoběh můžete použít také v případě, že chcete pomalu brzdit, například před výjezdem z dálnice. Dbejte na to, abyste nepřekáželi provozu.
Sledujte důkladně provoz před sebou
Neméně důležitá než technické detaily je opatrnost při řízení. Sledujte silnici, nejen řidiče před vámi. Pokud vidíte, že na semaforu vzdáleném 100 nebo 200 metrů svítí červená, nezrychlujte. Klišé? Samozřejmě, ale každý den vidíte řidiče, kteří se touto jednoduchou radou neřídí.
Když se blížíte ke křižovatce, vyplatí se také podívat se na světelnou signalizaci pro chodce. Pokud začne blikat zelené světlo, světlo pro automobily se během několika sekund změní na červené. Je lepší začít brzdit motorem než zrychlovat. Při jízdě po polních cestách se také vyplatí dodržovat dostatečný odstup od vozidla před vámi. To nám umožní reagovat na činnost řidiče tak, abychom ztráceli co nejméně paliva. Zvyšuje také bezpečnost.
Klimatizace s náskokem
Řidiči, kteří chtějí v létě ušetřit palivo, se někdy ptají, co je lepší: zapnout klimatizaci nebo stáhnout okna? Na tuto otázku neexistuje jednoduchá odpověď. Jak před lety zjistila společnost GM, sklápění oken je levnější, ale pouze při nižších rychlostech. Na dálnici je narušení aerodynamiky tak velké, že je hospodárnější zapnout klimatizaci. I tu je však třeba používat opatrně.
Na jaře a v létě slunce silně zahřívá interiér vozidla ponechaného pod mrakem. Když nastoupíte do auta, je dobré nejprve otevřít okna a teprve po ujetí alespoň několika set metrů je zavřít a zapnout klimatizaci. Tímto způsobem se zbavíte silně ohřátého vzduchu a usnadníte práci klimatizaci.
Klimatizace by neměla být nastavena na extrémně nízkou teplotu, zejména při krátkých cestách. Nejlepší je, když je teplota maximálně o 3-5 stupňů Celsia nižší než venku. Je to zdravější a úspornější. Měli byste se tedy v horkém letním dni trápit tím, že nebudete používat klimatizaci, nebo si na dlouhé cestě nastavit nepříjemně vysokou teplotu? Samozřejmě, že ne. Nejdůležitější je pohoda řidiče, protože se promítá do bezpečnosti.
Existuje ještě jedna jednoduchá rada. Chcete ušetřit palivo? Zamyslete se nad tím, zda pokaždé potřebujete auto. Pokud jdete na malou pochůzku do obchodu vzdáleného několik set metrů, proč nejít pěšky? Jezdíte do práce sami? Možná by stálo za to si s příchodem jara připomenout kolo ukryté ve sklepě? Je to určitě levnější a zdravější.