Jak správně umýt auto? Tipy, které by měl znát každý motorista
Péče o auto je pro milovníky čtyř kol potěšením, ale je třeba mít na paměti základní zásady. V opačném případě můžeme způsobit více škody než užitku. Jak tedy účinně umýt auto?
Když začínáte s mytím vozu, nejprve jej důkladně prohlédněte, zkontrolujte stav karoserie, zjistěte druhy nečistot a připravte si potřebné prostředky. Nejlepší je mýt auto ve stínu a na místě pokud možno chráněném před větrem, píše web Moto.
Oplach
Základem péče o auto je mytí, které začíná opláchnutím auta vodou, aby se odstranily nečistoty a prach. Pokud máte vhodné podmínky a vybavení, je dobré začít s předběžným mytím aktivní pěnou. Nanášejte ji zespodu na horní část karoserie a poté ji přesně stejným způsobem opláchněte vodou.
Mytí
Poté začněte mýt auto běžným autošamponem. Nenechte pěnu na vozidle zaschnout a mycí přípravek nejen důkladně opláchne její zbytky, ale také neutralizuje alkalickou reakci pěny.
Po skončení této fáze se můžeme zaměřit na obtížnější nečistoty, jako je pryskyřice stromů nebo stopy po hmyzu. Zejména na jaře a na podzim je přední část vozu často znečištěna hmyzem. Tyto stopy lze obtížně vyčistit, zejména pokud jsou staré a zaschlé. K jejich odstranění je vhodné použít specializovaný odstraňovač hmyzu.
Takový přípravek by se měl nanést přímo na nečistoty a chvíli počkat, než začnou působit účinné látky v něm obsažené. Nezapomeňte nenechávat přípravek na čištěném povrchu příliš dlouho, aby nedošlo k jeho zaschnutí. Asi po 3-5 minutách od nanesení přípravku je skvrna připravena k umytí.
Pokud je vůz znečištěn pryskyřicí, je třeba použít přípravek určený k mytí mastných skvrn. Nejhůře se však odstraňují stopy asfaltu a dehtu, zejména ze světlých karoserií a prvků, jako jsou prahy, ráfky nebo dveře. Vyplatí se také zvolit správný přípravek na jejich odstranění.
Kromě vhodných prostředků na odstraňování různých typů skvrn na karoserii jsou důležité také pomůcky, kterými vůz čistíme. K odstranění inkluzí barvy po předběžném umytí jsou nejlepší hadříky, houbičky nebo polštářky pokryté leštící hlinkou. Dokonale nahrazují dříve používané ruční hlíny na lak a umožňují rychlou přípravu povrchů k leštění.
Nejdůležitější otázkou při používání výrobků s povlakem leštícího jílu je jejich použití za mokra, nejlépe s malým množstvím speciálního čisticího prostředku, aby se zajistila správná kluznost.
Mytí oken
Pro mytí oken je nejlepší prostředek s aktivní pěnou. Koncentrované povrchově aktivní látky působí nejintenzivněji, když bubliny vytvořené pěny praskají. To zajišťuje vysokou účinnost čištění a je bezpečné pro okna.
Po nanesení prostředku přímo na sklo jej seberte gumovou stěrkou nebo povrch osušte utěrkou z mikrovlákna nebo zámiše.
Čištění ráfků
Nejčastějším znečištěním kol je prach z brzdových destiček. Doporučuje se používat specializovaný odstraňovač kol, nejlépe takový, který neobsahuje kyseliny, aby nedošlo k poškození povrchů citlivých na kyselé produkty.
Leštění laku
Před leštěním laku je velmi důležité odstranit staré vosky. Samotné mytí nestačí, proto je třeba k odstranění zbytků vosku použít čistý isopropylalkohol (IPA). Leštidla by se měla vždy vybírat podle stavu laku vozu. Leštěné povrchy musí být čisté, suché a důkladně odmaštěné.
Bez ohledu na použitý přípravek by se leštidlo mělo nanášet rovnoměrnými křížovými pohyby. Pokud leštíme auto poprvé, je dobré si přečíst návod nebo se podívat na video na internetu, které ukazuje, jak to správně dělat.
Pokud si auto myjete sami, dělejte to kbelíkem s vodou a houbou, nikoli zahradní hadicí.
Voskování laku
Pokud je lak v dobrém stavu a neleštili jste ho, je dobré ho chránit. Nejlepšího účinku dosáhnete použitím přípravku s karnaubským voskem, který poskytuje ochranu proti nepříznivému počasí a poškrábání v automatických myčkách. Vosk lze nanášet ručně černou houbou nebo strojově pomocí drážkované houby.
A co pneumatiky?
Po kompletním umytí vozu je vhodné se postarat o pneumatiky. Speciální pěny nebo spreje nejen zlepšují jejich vzhled, ale také je konzervují, takže vydrží déle. Tyto přípravky také chrání pryž před znehodnocením během skladování, takže jsou velmi vhodné jako konzervační prostředek pro pneumatiky po sezónní výměně.
Zdroj: moto.pl