Jak správně regenerovat filtr pevných částic? Nutná je alespoň 15minutová jízda bez přestávek
Pokud vlastníte vozidlo se vznětovým motorem, pravděpodobně máte ve výfukovém systému namontovaný filtr pevných částic (DPF). Právní předpisy o emisích výfukových plynů Euro 5, zavedené v roce 2009 s cílem snížit emise CO2 z automobilů, v podstatě zavedly povinné DPF. Všechny moderní „nafťáky“ teď mají tento filtr. DPF zachycuje jemný prach obsahující uhlík, částice sazí a další produkty spalování a snižuje tak škodlivé emise. I tento filtr potřebuje občasnou údržbu pro své správné fungování, protože má omezenou kapacitu.
Jak funguje regenerace filtru?
Filtry pevných částic se skládají z uzavřené komory s porézními filtračními stěnami z keramiky nebo kovu. Přitažlivost molekul různých látek vede k ulpívání a hromadění škodlivých částic na povrchu těchto stěn, kde jich takto zůstane až 90 %.
DPF má samočisticí schopnost, takzvanou regeneraci. Výfukové plyny mají teplotu 550 °C, díky které nahromaděné částice shoří a přemění se na popel. Ten se postupem času usazuje. Při pasivní regeneraci probíhá čištění samo od sebe.
Je k tomu potřeba plné zatížení auta, například jízdou na okresních silnicích nebo dálnicích. Řidiči jezdící jen v rámci města by se měli občas projet i mimo něj, aby své auto takto zatížili. Spálí tím nahromaděné částice a zvýší účinnost i životnost filtru. Takový typ regenerace označujeme jako pasivní.
Auta se vznětovými motory mají na přístrojové desce kontrolku filtru pevných částic, která řidiče upozorní na vysokou koncentraci částic. V takovém případě je nutné zařízení vyčistit, nejlépe profesionálem. V krajním případě se musí zcela vyměnit.
K regeneraci dochází i aktivně
Moderní auta jsou dnes vybavena taky aktivní regenerací. Když filtr dosáhne předem stanovené hranice (obvykle asi 45 %), řídicí jednotka motoru automaticky vstříkne další palivo, které zvýší teplotu výfukových plynů a spálí nahromaděné částice. Ale i tento způsob po řidiči vyžaduje, aby dokončil regenerační cyklus aspoň patnáctiminutovou jízdou rychlostí vyšší než 65 km/h. V některých případech však může trvat déle, pokud je filtr DPF silně zatížen sazemi nebo pokud vozidlo nedosáhlo požadované provozní teploty, aby regenerace proběhla efektivně.

Někdy je potřeba provést regeneraci ručně
Nenechávejte kontrolku DPF svítit nadarmo, koledujete si o ucpání filtru. Zbytečně byste si tak komplikovali situaci s odstraněním tohoto problému. Pokud DPF neregenerujete, filtr se ucpe sazemi a dalšími částicemi, které pak snižují účinnost motoru a zvyšují emise. V některých případech může dokonce dojít k selhání motoru.
Pokud se nepovede ani jeden typ regenerace, je potřeba řešit situaci jinak, nejlépe s profesionály. Některé servisy mohou vyčistit zablokované DPF filtry v procesu zvaném nucená regenerace. Vyžaduje speciální zařízení a spočívá ve spalování nahromaděných sazí a dalších částic, které se ve filtru nahromadily, mnohem rychleji než obvykle. Během nucené regenerace se vstříkne dodatečné palivo do výfukového systému. To vede ke zvýšení teploty, která pomáhá rychle spálit nahromaděné částice.
Experti v autoservisu můžou použít i jiné způsoby, jak očistit DPF. Například můžou ponořit filtr do chemického roztoku a poté jej vysušit a vyfoukat. Další řešení je profrézovat těleso filtru a poté vyfoukat zanesené částice horkým či studeným vzduchem, případně použít ultrazvukové přístroje.
Sledování stavu filtru pevných částic pomocí vhodných nástrojů a pochopení varovných signálů jsou základními kroky, jak se vyhnout problémům spojeným s DPF. Pravidelná údržba a rychlá opatření při výskytu problémů pomohou zajistit dlouhou životnost filtru vašeho vozidla.
Zdroje: www.rac.co.uk, Portál řidiče, dTest