Jak si konstruktéři v 90. letech představovali budoucnost automobilů?

Přidat na Seznam.cz

Snad každý už někdy slyšel (zúčastnil se) projektu „popište, jak vidíte budoucnost“. Když se v osmdesátých a devadesátých letech minulého století uskutečnil projekt popisující, jak bude vypadat automobilismus za třicet nebo padesát let, většina dotázaných dala průchod své fantazii a představovala si létající auta a zařízení, která se budou pohybovat autonomně bez účasti řidiče.

Na automobilovém trhu ještě nebyla taková nabídka karoserií jako dnes (první minivan Renault Megane Scenic byl představen na podzim 1996).

Proto se v roce 1996 s velkým zájmem seznámila veřejnost s vizí konstruktérů Mercedesu, kteří předvedli „koncepci vývoje automobilů“. Prototyp Mercedesu F200 byl vybaven počítačovými joysticky. Jeden byl umístěn na středové konzole mezi sedadly řidiče a spolujezdce a druhý na panelu dveří, kde jsou dnes ve vozidlech umístěny ovladače otevírání oken. Řidič má proto ruce vždy opřené o loketní opěrky a zařízení ovládá pouze zápěstím, píše server Moto.

Byla také odstraněna sada pedálů a funkce zrychlování a brzdění se rovněž provádějí pomocí joysticku. Při pohybu vpřed se sešlápne plynový pedál a při pohybu vzad se sešlápne brzda. Tato zjevná komplikace řízení byla před vývojem návrhu důkladně prozkoumána. Ukazuje se, že koordinace nohou a rukou, která existuje v současných vozidlech, je mnohem horší než koordinace samotných rukou.

Tato inovativní myšlenka se zatím nedostala do automobilů, ale zrychlování a brzdění jsou řízeny elektrickým impulsem, který je při sešlápnutí pedálu vysílán do počítače. A pokud jde o odstranění spojení mezi otáčejícími se koly a volantem. To je omezeno pouze předpisy.

Standardní Infiniti Q50 je totiž vybaveno systémem Steer-by-wire, kdy se impulsy z otáčejícího se volantu převádějí na elektrické impulsy, které se dostávají ke kolům a otáčejí jimi. Jenže kvůli bezpečnosti (nebo spíše kvůli splnění norem) musí stále existovat propracovaný systém táhla a hrotu řízení.

Můžeme tedy konstatovat, že to, co před čtvrtstoletím vyvíjela výzkumná střediska Mercedesu a dalších koncernů, bylo předzvěstí budoucnosti.

Zdroj: moto.pl