MotorGuru.cz
  • Nejnovější články
Jenny Ueberberg

Jak se měří dojezd a spotřeba? A je to stejné i u elektromobilů? Odborníci ze Škodovky vysvětlují

dojezd, elektromobilita, rady, Škoda, spotřeba paliva

Dojezd elektromobilů je žhavým tématem. Oficiální údaje výrobců vycházejí ze standardizovaného cyklu, který je pro všechny stejný. A stejný jako u spalovacích motorů.

Podívejme se blíže na zkratku WLTP a její význam. Diskuse o elektromobilech se často vedou o spotřebě energie a dojezdu. A na to, jak „realistické“ jsou hodnoty, které automobilky uvádějí u svých modelů, protože v reálném světě řidiči zaznamenávají nemalé odchylky od těchto údajů.

Proto stojí za to prozkoumat, jaký je postup výpočtu dojezdu pro tovární údaje – a co ovlivňuje dojezd v reálných podmínkách. Výrobci automobilů jsou povinni uvádět dojezd svých elektrických modelů nebo spotřebu paliva automobilů se spalovacím motorem podle standardního cyklu. V minulosti to byl cyklus NEDC, nyní se používají cykly WLTP nebo WLTC (norma WLTP zahrnuje kromě laboratorního cyklu WLTC také cyklus RDE, který probíhá v reálných provozních podmínkách).

person in black suit jacket
Foto: Maxim Hopman/Unsplash

Norma WLTP byla zavedena především proto, aby deklarované hodnoty dojezdu nebo spotřeby paliva lépe odrážely realitu. Rychlost vozu je zde vyšší (až 135 km/h, vyšší je i celková průměrná rychlost), jízda je dynamičtější a mimo jiné se ve větší míře zohledňuje skutečná hmotnost vozu.

WLTP – co to je?

WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedures) je soubor zkušebních postupů, které se používají při schvalování automobilů. Skládá se z laboratorního testu WLTC (Worldwide Harmonised Light-Duty Vehicle Test Cycle) a z testu v reálném provozu známého jako RDE. Test WLTC trvá 30 minut, během nichž vůz ujede celkem 23 km na válcích průměrnou rychlostí 47 km/h. Cyklus se skládá ze čtyř fází intenzity od nejnižší po nejvyšší (vůz pak překročí rychlost 130 km/h), vše při teplotě 14 °C. V úvahu se bere i nutnost zastavení vozidla, což představuje 13 % času testu, tedy něco přes 3 minuty. Norma WLTP navíc zohledňuje další výbavu – pro každou konfiguraci musí výrobce buď otestovat spotřebu a dojezd, nebo je přepočítat doporučeným způsobem. Test WLTP se provádí s vypnutou klimatizací.

RDE – co to je?

Zkratka RDE znamená Real Driving Emission (skutečné emise při jízdě). Popisuje postup, který měří skutečné emise automobilu v provozu. Testy RDE tedy neprobíhají v laboratoři, ale v reálném provozu. Je vybaven speciálním zařízením pro měření emisí a samotná jízda nemá přísná pravidla jako v laboratorním cyklu. Doba jízdy by se měla pohybovat mezi 90 a 120 minutami, trasa by měla být rovnoměrně rozdělena mezi různé typy silnic (město, polní cesty, dálnice), přičemž rychlost na dálnici by neměla překročit 145 km/h. Pro teplotu vzduchu je povoleno rozmezí 0-30 °C, při testu je zapnuta klimatizace a maximální nadmořská výška během testu je 700 metrů s celkovým převýšením trasy nejvýše 100 metrů. Spotřeba nebo emise sledované během těchto zkoušek nesmí překročit 1,5násobek hodnot uvedených v laboratoři. Hlavním účelem zkoušek RDE je však zjišťování emisí (oxidů dusíku, sazí atd.).

man in black jacket driving car
Foto: Jenny Ueberberg/Unsplash

Silnice nejsou laboratoře

Pro dosažení srovnatelnosti výsledků zůstává cyklus WLTC laboratorním cvičením. Zákazníci si tak mohou porovnat dojezd nebo údaje o spotřebě paliva/energie u různých značek automobilů. Na otevřených silnicích se však hodnoty zjištěné řidiči mohou výrazně lišit od hodnot zjištěných v laboratoři. „Důvody odchylek lze obecně rozdělit do čtyř kategorií. Prvním jsou fyzikální vlastnosti vozu, tj. aerodynamika, hmotnost, valivý odpor; druhým jsou okolní podmínky, tj. počasí a venkovní teplota. Důležitý je také jízdní styl řidiče a samozřejmě profil vozovky, který může být často náročnější než testovací trať,“ řekl Jan Beneš, který se specializuje na testovací cykly vozů Škoda.

„Obecně platí, že nejnižší spotřeba paliva a největší dojezd jsou výsledkem plynulé, předvídavé jízdy s nezatíženým vozem, bez prudkého zrychlování, za teplých dnů, bez větru a na rovné silnici,“ dodal Beneš.

V takových podmínkách mohou řidiči dosáhnout dokonce nižšího spalování, než uvádějí údaje WLTP. Jak dokazují četné testy v motoristických časopisech, různé ekologické rallye a pokusy o rekordní jízdu s co nejnižší spotřebou paliva. Zimní podmínky jsou pro elektromobily náročnější než pro spalovací vozy.

V případě elektromobilů má navíc okolní teplota větší vliv na spotřebu energie než na spotřebu paliva v případě spalovacích automobilů. To ovlivňuje jak účinnost samotné trakční baterie, tak samozřejmě i potřebu vytápění nebo chlazení interiéru. Mimochodem, chlazení nebo vytápění se ve zkušebním cyklu nezohledňuje.

black car on parking lot during daytime
Foto: Oxana Melis/Unsplash

„Pro samotnou trakční baterii je ideální provozní teplota (uvnitř modulů článků) přibližně 10 až 35 °C. Při vyšších teplotách se již aktivuje chlazení baterie vysokonapěťovou klimatizací, která spotřebovává elektrickou energii. Při nižších teplotách se vzhledem k povaze chemických procesů v lithium-iontových článcích, které jsou v té době pomalejší, postupně snižuje kapacita baterie, což následně snižuje například účinnost rekuperace. Při teplotách pod bodem mrazu musí být baterie aktivně ohřívána (pomocí vysokonapěťového vodního ohřevu),“ vysvětlil David Pekárek z oddělení vysokonapěťových systémů společnosti Škoda.

„Ideální pro elektromobil je slunečné jarní nebo podzimní počasí, kdy má slunce právě tolik energie, aby ohřálo interiér na příjemnou teplotu bez nutnosti topení nebo klimatizace, a trakční baterie nebude vyžadovat aktivní vytápění nebo chlazení,“ dodal Pekárek.

Na dojezd má samozřejmě vliv i styl jízdy řidiče: prudké brzdění a rychlá akcelerace mohou baterii zahřát natolik, že ji bude třeba chladit i za chladného počasí. Kromě prudkého zrychlování a zpomalování má negativní vliv také vysoká rychlost.

Zdroj: wieborkierowcow.pl

Diskuze Vstoupit do diskuze

woman in white long sleeve shirt sitting on black car

Bojová limuzína. Takový Lincoln používá ukrajinská jednotka Kraken

metal pipe between trees at daytime

Ruská ropa přestala proudit do Česka. Blíží se zvýšení cen? A může být benzín na příděl?

silver porsche 911 on road during daytime

Jsou větší pneumatiky lepší? Odpověď dává Porsche, ale není tak jednoznačná

Zdroj

Lada oznamuje svůj první elektromobil. Už ho ale odněkud znáte

gray vehicle being fixed inside factory using robot machines

A je to tady! Některé automobilky spojily síly, aby odvrátily blížící se konec spalovacích motorů

blue bmw m 3 on road during daytime

Top 10 aut, která se nejvíce stáčejí

Zdroj

Ojetá Škoda Octavia III (2013-2020). Rodinný vůz s ambicemi. Lze o něm uvažovat?

black and red car wheel

Jak dlouho vydrží pneumatiky? Vše o jejich životnosti se dovíte zde

Zdroj

Němci vytáhli na dálnici 36 elektromobilů. Již při rychlosti 130 km/h jejich dojezd dramaticky klesá.


  • Jenny Ueberberg: Unsplash
Foto:

Čtěte také

  • zdrojSprávně vybavený sklad je základem ziskového podnikání. Co nesmíte podcenit?
  • person holding white printer paperUšetřit za pohonné hmoty pomůže GPS lokátor
  • woman in white long sleeve shirt sitting on black carBojová limuzína. Takový Lincoln používá ukrajinská jednotka Kraken
  • metal pipe between trees at daytimeRuská ropa přestala proudit do Česka. Blíží se zvýšení cen? A může být benzín na příděl?
  • silver porsche 911 on road during daytimeJsou větší pneumatiky lepší? Odpověď dává Porsche, ale není tak jednoznačná

MotorGuru.cz
  • Pracovní nabídky
  • Kontakty
© MotorGuru.cz 2022
Na našich webových stránkách používáme soubory cookie, abychom vám poskytli nejrelevantnější zážitek tím, že si zapamatujeme vaše preference a opakované návštěvy. Kliknutím na „Přijmout“ vyjadřujete souhlas s použitím VŠECH souborů cookie.
Cookie nastaveníPřijmout
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Vždy povoleno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
ULOŽIT A PŘIJMOUT