Jak řídit auto, když dostaneme smyk? Přečíst si tento článek je otázkou života a smrti
Kontrola smyku je něco, co většina řidičů nemusí dělat často, ale porozumět nedotáčivosti a přetáčivosti je přesto užitečné, informuje server Auto Express.
Zima je v plném proudu, a tak se nevyhneme špatnému počasí. To znamená, že řidiči budou muset dávat pozor na nebezpečí, jako je led nebo stojící voda, které mohou způsobit náhlou ztrátu kontroly nad vozem.
Taková ztráta kontroly se projeví jako smyk, který se následně vyvine v přetáčivost nebo nedotáčivost v závislosti na řadě faktorů, včetně typu řízeného vozu, způsobu jeho řízení a míry použití plynu a brzd.
Pokud se ocitnete za volantem vozu, který se dostane do smyku, budete se muset vypořádat buď s nedotáčivostí, nebo přetáčivostí. První z nich je častější a snadněji zvládnutelná, ale druhou lze stále ještě kontrolovat. Níže vysvětlíme, jak se vypořádat s oběma způsoby.
Především je důležité zachovat klid, pokud máte pocit, že začínáte ztrácet kontrolu nad vozem, panikařením jen zvýšíte pravděpodobnost nehody. I v případě, že se nehodě nevyhnete, můžete podniknout určitá zmírňující opatření.
Nezapomeňte se po silnici dívat co nejdále dopředu a všímat si všech potenciálních nebezpečí na cestě. Rovněž věnujte velkou pozornost tomu, co dělají přední kola vašeho vozu prostřednictvím volantu, tím sledujete, zda je vše v pořádku, nebo zda se něco pokazilo.
Co dělat, když je vůz nedotáčivý
Nedotáčivý smyk vzniká, když přední kola vozu prokluzují na povrchu vozovky, zatímco zadní mají stále přilnavost. Obvykle k tomu dochází, když do zatáčky vjedete příliš velkou rychlostí, a když se snažíte strhnout řízení, vůz chce pokračovat rovně, místo aby sledoval směr předních kol v zatáčce.
Větší zatočení do zatáčky nepomůže, protože přední pneumatiky ztratily přilnavost a vy ji tímto způsobem nezískáte. Místo toho je třeba nejprve zpomalit a pak trochu srovnat volant, aby pneumatiky znovu získaly přilnavost. Pokud jste zpomalili dostatečně, pak byste měli opět otočit volantem ve směru řízení, abyste se dostali zpět do zatáčky, ale pokud to nepomůže, musíte zpomalit ještě více. Pokud je však silnice kluzká, může být ubrání plynu to jediné, co můžete udělat, protože prudké sešlápnutí brzdy situaci jen zhorší.
Co dělat, když je auto přetáčivé
Přetáčivost se týká zadních kol a existují dva typy přetáčivosti, se kterými se musíte vypořádat. K prvnímu dochází při brzdění, kdy se hmotnost vozu přenáší směrem k přední části vozu, což způsobuje odlehčení zadní části a ztrátu přilnavosti. Pokud zatáčíte, může se váha přenést na zadní část vozu jako kyvadlo. V tomto případě je třeba zatáčet do smyku, takže pokud se vůz vychýlí doleva, je třeba zatáčet doleva.
Nesmíte však brzdit, protože tím situaci jen zhoršíte. Místo toho byste měli lehkým přidáním plynu zklidnit zadní část vozu, abyste mohli trochu ubrat z řízení a projet zatáčku. Přitom všem byste se měli dívat tam, kam chcete jet, protože to vám pomůže udržet vůz pod kontrolou.
K dalšímu přetáčivému smyku dochází na výjezdu ze zatáčky a obvykle k němu dochází při použití příliš plynu při velkém výkonu. Tuto situaci je možno vidět například při driftování. Opět platí, že pokud k tomu dojde v reálném světě, je třeba řídit ve směru smyku, aby se situace zmírnila. Náhlé brzdění situaci jen zhorší, takže se musíte snažit postupovat plynule a buď udržovat rychlost, nebo ji postupně ubírat a zároveň upravovat řízení tak, aby příď vozu směřovala ve směru jízdy. Opět se dívejte, kam chcete jet, a auto by vás mělo následovat.
Zdroj: autoexpress.co.uk