MotorGuru.cz
  • Nejnovější články
Zdroj

Jak používat tempomat? Zvyšuje komfort, ale také spotřebu

tempomat, tipy a triky

Nový vůz si bez tempomatu nedokážeme představit. Dříve se jednalo o příplatkovou výbavu luxusnějších verzí, dnes je však u malých vozů standardem a využívají ji prakticky všichni řidiči. Nicméně i používání tempomatu má své zásady a omezení. Kromě toho, že je dobrým pomocníkem, může také zbytečně komplikovat život na cestách nebo zvyšovat spotřebu paliva. Jak správně používat tempomat?

Používání tempomatu je vlastně stejně triviální činnost jako samotné řízení. Tento názor sdílí většina dnešních řidičů a já uznávám, že mají částečně pravdu. Dnešní elektronické asistenční systémy jsou nastaveny tak, aby zpříjemňovaly jízdu, zvyšovaly její bezpečnost a šetrnost k řidiči, jak uvádí server Driving Tests.

Stejně jako u všeho však i zde existují výjimky z pravidla. Tempomat má svá specifika, která je dobré znát, protože ne ve všech situacích je dobrým nástrojem. Pokud se ho naučíte správně používat, bude sloužit svému účelu, ale pokud mu budete slepě důvěřovat v každé situaci, může se snadno obrátit proti vám.

Kdyby tak všichni měli tempomat a používali ho na dálnici

Tempomat je primárně určen pro dlouhé a monotónní jízdy po dálnici, kdy je nutné udržovat konstantní rychlost pouze pomocí plynového pedálu, což je pro méně zkušené řidiče únavné a prakticky nemožné. Právě v udržování konstantní rychlosti vidím dnes největší přínos tempomatu. Na dálnici je používá stále více řidičů a obecně lze říci, že se s nimi jezdí konstantnějším tempem než dříve. Řidiči bez tempomatu (neustále měnící rychlost) se často stávají nejen terčem hněvu ostatních, ale také příčinou kolizní situace.

cars on road during daytime
Foto: Jujlio / Unsplash

Adaptivní tempomat stresuje řidiče

Abychom však byli objektivní, uživatelé adaptivního tempomatu mohou měnit rychlost stejně nepříjemně a často ještě nepředvídatelněji. Nejbezpečnější silnice se tak může rychle změnit v doslova nebezpečnou bitevní arénu. Jsou řízeny počítači a programy v nich obsaženými. A ty jsou ve většině případů nastaveny velmi nešťastně. Fungují digitálně, je pro ně určeno pouze ANO – jeď nebo NE – brzdi. Nic mezi tím! Ale svět takhle nefunguje a nikdy fungovat nebude. Chcete-li se vyhnout stresování sebe i ostatních tempomatem, stačí dodržovat několik jednoduchých pravidel.

Předvídat i za ostatní

Jízda s aktivovaným tempomatem může vést k tomu, že se přestanete soustředit na rychlost jízdy a budete se soustředit pouze na udržování vozidla v nastaveném směru. K tomu dochází při dlouhodobé a monotónní jízdě, což je poměrně nebezpečný jev. Může se snadno stát, že přehlédneme pomalejší auto v levém pruhu a musíme prudce zabrzdit hned za ním.

První a velmi důležitou zásadou při používání tempomatu je sledovat okolní provoz. Chytrý řidič dokáže předvídat a sledovat několik aut jedoucích před ním. Když se v pravém pruhu blížíte k pomalejšímu nákladnímu vozu, je téměř jisté, že ho všechna ostatní auta kolem vás předjedou. Pokud to situace vyžaduje, je velmi rozumné dočasně deaktivovat tempomat včas a začít zpomalovat s předstihem (pokud samozřejmě nemáte adaptivní tempomat, který to udělá za vás).

Foto: PublicDomainPictures / /Pixabay

Věřte, že plynulým zpomalením dáte autům jedoucím za vámi signál o potenciálně nebezpečné situaci a nutnosti brzdit. Je velmi nezodpovědné pokračovat zvolenou rychlostí 130 km/h a doufat, že se vám před předjetím kamionu do cesty nepostaví nikdo z přeplněného pravého pruhu. To samozřejmě neznamená, že musíte při každém předjíždění vypnout tempomat, jen musíte předvídat riziko a připravit na něj ostatní.

Pozor na adaptivní tempomat

Lidé mají obecně tendenci slepě důvěřovat elektronickým asistenčním systémům v automobilech. Vedou je k tomu i samotné reklamy a prezentační videa automobilových společností, v nichž vše funguje skvěle a nikdy se nic nepokazí. Skutečný život přináší situace, na které není připravena ani ta nejvýkonnější elektronika ve voze. Pokud máte aktivovaný adaptivní tempomat, buďte vždy ve střehu a počítejte s tím, že jeho radar nemusí reagovat na vozidlo před vámi. Zejména pokud se vám do cesty náhle postaví cizí vozidlo. Některé systémy umí brzdit automaticky a poměrně intenzivně, jiné vás pouze upozorní na kolizi a „konečné řešení“ situace nechávají na vás.

Zejména při jízdě za mrznoucího mrholení nebo silného deště či sněžení se připravte na to, že adaptivní tempomat může během jízdy přestat fungovat. Stačí, aby se radar tempomatu (obvykle umístěný ve spodní části nárazníku) znečistil a nebyl schopen dostatečně přesně fungovat. A jeho omezená funkce by vás měla včas varovat upozorněním na palubním počítači, ale jsou známy případy, kdy se tak nestalo, špinavý radar nedokázal správně vyhodnotit situaci a kolize byla na světě. Systém nebere v úvahu ani stav vozovky ani povětrnostní podmínky.

Někdy se šetří, někdy ne

Tempomat udržuje zvolené tempo, které je na rovných úsecích pohodlné, bezpečné a velmi úsporné. Její snaha o udržení konstantního tempa má však i své stinné stránky. Při jízdě do dálničního stoupání se snaží za každou cenu udržet nastavenou rychlost, a zejména pokud máte slabší vůz, často absolvuje jednotlivá stoupání s „plynem na podlaze“ (při sjíždění zase brzdí, když nemusí, a plýtvá tak drahocennou kinetickou energií).

Pokud to situace na silnici dovoluje, vyplatí se z hlediska spotřeby paliva před stoupáním vypnout tempomat a rozjet se do kopce, abyste nemuseli tlačit pedál plynu hluboko do podlahy (i za cenu mírného snížení rychlosti na vrcholu). Z kopce dolů opět „zdarma“ doženete ztracenou rychlost. Ale opakuji, že to dělejte jen tehdy, když to dopravní situace dovolí, zpomalování a zrychlování na přeplněné dálnici narušuje plynulost a bezpečnost provozu (a znervózňuje všechny kolem vás).

Foto: PublicDomainPictures / Pixabay

Pokud vám záleží na úspoře paliva, vyplatí se pracovat s tempomatem a dočasně vypnout adaptivní tempomat, když dojedete k pomalejšímu vozidlu (než začne sám brzdit). Tímto způsobem se můžete „doplazit“ k pomalejšímu vozu, a když se opět zařadí do pravého pruhu, můžete znovu aktivovat tempomat a plynule zrychlit z vyšší rychlosti.

Zejména adaptivní tempomat je známý tím, že od okamžiku, kdy zjistí volný jízdní pruh před vozidlem, zrychluje až několik sekund velmi pomalu. A pokud má řidič aktivovaný jízdní režim „ECO“, automatická akcelerace bývá velmi mírná, což zbytečně zdržuje okolní provoz. Včasnou deaktivací adaptivního tempomatu a jeho opětovnou ruční aktivací můžete nejen snížit spotřebu paliva, ale také zvýšit bezpečnost jízdy na dálnici.

Jak používat tempomat (praktické tipy)

  • Předvídat a sledovat okolní provoz (za všech okolností).
  • zkontrolujte, zda je radar adaptivního tempomatu v pořádku.
  • při zapnutých brzdových světlech sledujte auto před sebou.
  • „pracovat“ s tempomatem (v případě potřeby jej dočasně vypnout), abyste snížili spotřebu paliva na dálnici.

Zdroj: driving-tests.org

Diskuze Vstoupit do diskuze

Redaktor: Petr Vyhnánek

Zdroj

Nejprodávanější ojetá auta na Ukrajině. Renault, Škoda ale i auto, které se dávno nevyrábí

ANT Berezhnyi

Plánujete otevřít autoservis? Tohle budete do začátku potřebovat

Zdroj

Lada prodává téměř o 80 % méně vozů než před rokem. Ale její Niva stále vydělává slušné peníze. Jak je to možné?

Zdroj

Rodinný vůz v období krize do 100 tisíc Kč? Máme pro vás pár tipů

Zdroj

Nová Pagani Huayra Codalunga je krásná limitovaná edice Longtail Variant

Zdroj

Innotech Mysterro. Sen brněnského emigranta se bohužel nikdy nenaplnil. Co to bylo za český supersport?

Zdroj

Růžové Lambo patřilo nejdrsnější babče na světě

Zdroj

Ukrajinci totálně zamíchali trhem ojetin. Jaké značky nejvíce skupují a za kolik peněz?

Zdroj

Jak dobré jsou bestsellery roku 2010 jako ojetiny?


  • Zdroj: Volkswagen
Foto:

Čtěte také

  • ZdrojNejprodávanější ojetá auta na Ukrajině. Renault, Škoda ale i auto, které se dávno nevyrábí
  • ANT BerezhnyiPlánujete otevřít autoservis? Tohle budete do začátku potřebovat
  • ZdrojLada prodává téměř o 80 % méně vozů než před rokem. Ale její Niva stále vydělává slušné peníze. Jak je to možné?
  • ZdrojRodinný vůz v období krize do 100 tisíc Kč? Máme pro vás pár tipů
  • ZdrojNová Pagani Huayra Codalunga je krásná limitovaná edice Longtail Variant

MotorGuru.cz
  • Pracovní nabídky
  • Kontakty
© MotorGuru.cz 2022
Na našich webových stránkách používáme soubory cookie, abychom vám poskytli nejrelevantnější zážitek tím, že si zapamatujeme vaše preference a opakované návštěvy. Kliknutím na „Přijmout“ vyjadřujete souhlas s použitím VŠECH souborů cookie.
Cookie nastaveníPřijmout
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Vždy povoleno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
ULOŽIT A PŘIJMOUT