Jak pečovat v zimě o naftu? A vyplatí se aditiva?

Přidat na Seznam.cz

Dieselové vozy mají pověst vozů, které jsou v chladném počasí problematické. A to je částečně pravda. Odpovídáme na nejčastější dotazy čtenářů týkající se provozu dieselů v zimě.

Čím je chladněji, tím častěji si majitelé dieselových vozů kladou otázku: Nastartuje dnes auto? Nezáleží na tom, zda je pod kapotou motor staré konstrukce nebo moderní jednotka common rail. Přestože jsou tyto motory mnohem lépe připraveny na provoz při velkých mrazech (např. mají systémy ohřevu), stále odmítají pracovat při nízkých teplotách.

Vyplatí se v zimě přidávat do nádrže benzín nebo denaturovaný líh?

Důrazně nedoporučujeme používat tyto kdysi oblíbené metody „vylepšování“ motorové nafty. Zatímco u starších vozidel má nalití malého množství benzinu nebo denaturovaného lihu do nádrže někdy očekávaný účinek, u moderních vozidel s přímým vstřikováním může být škodlivé. Experimenty mohou vést k nákladným opravám motoru!

Pomáhá v zimě používání aditiv do nafty?

Kvalitní zimní nafta již obsahuje všechny potřebné aditiva. Proto je třeba tvrzení výrobců všech druhů aditiv o výjimečných vlastnostech těchto přípravků brát s rezervou. Jediným doporučeným aditivem při silných mrazech jsou depresanty do nafty.

Tyto přípravky, které jsou k dispozici na čerpacích stanicích, snižují bod tuhnutí motorové nafty a zabraňují srážení krystalků parafínu. Vyplatí se je používat preventivně, zejména pokud tankujeme na neověřené čerpací stanici nebo pokud víte, že máte v nádrži ještě letní naftu.

Co dělat, když nafta v nádrži zamrzne?

V tomto případě bohužel nepomůže žádný depresant ani jiné „zázračné“ aditivum. Jediným účinným způsobem, jak problém vyřešit, je umístit vůz na několik hodin do vyhřívané garáže. Teprve když se palivo stane opět kapalným, můžete do nádrže přidat depresant a poté natankovat zimní nafta.

Pomáhá nebo škodí několikanásobná aktivace žhavících svíček?

Žhavící svíčky nejsou tímto postupem poškozeny, ale jejich opakované předžhavení před startem motoru má smysl pouze u starších vozů. U moderních dieselů se o správnou teplotu žhavících svíček stará elektronika, která bez ohledu na naše jednání žhavící svíčky vypíná, když se zahřejí.

Je pravda, že v zimě je lepší doplnit nádrž?

Ano. Plněním nádrže malým množstvím paliva způsobujeme, že je neustále plná vzduchu. Tím se zvyšuje množství vody vznikající kondenzací. Přítomnost vody v palivovém systému je škodlivá nejen pro palivové čerpadlo a vstřikovací systém, ale může také vést k ucpání palivového potrubí nebo palivového filtru ledovými krystalky během mrazů. Před příchodem mrazů je také vhodné vyčistit nebo vyměnit palivový filtr.

Zdroj: autobild.de