Jak si poradit s poruchou auta bez nářadí? Někdy pomůže i obyčejná lepicí páska
Porucha vozu na cestě patří mezi největší strašáky každého řidiče. Není však nutné vždy propadat panice. Řadu běžných závad lze vyřešit na místě i bez nářadí nebo odtahovky. Na druhou stranu nikdy nesmíte zapomenout především na bezpečnost.
Jestliže se porucha vozu na vašich cestách dostaví, zachovejte především chladnou hlavu. Záleží totiž nejen na tom, co se porouchalo, ale i kde a kdy. Především podle toho byste se měli rozhodnout, zda se pouštět do oprav svépomocí, nebo raději zavolat profíky.
Začněte tím, že dostanete sebe i posádku do bezpečí
Když se během jízdy projeví porucha, je nezbytné zachovat klid. Jako první je dobré rozsvítit výstražná světla, abyste na možné nebezpečí varovali řidiče a pokud to vůz dovolí, zpomalujte pozvolna. Vyvarujte se i trhavým pohybům či dalším nečekaným manévrům.
V případě, že jste na dálnici je vždy vaším cílem odstavný pruh. Platí pak pravidlo, že byste měli zajet co nejvíce doprava ke svodidlům, abyste vytvořili maximální možný prostor od projíždějících vozidel. Pokud to stav vozidla dovolí, pokuste se dojet na nejbližší odpočívadlo, čerpací stanici nebo sjezd.
Jestli k poruše došlo na běžné silnici, snažte se zastavit, co nejvíc u krajnice. Nejlépe mimo hlavní tah a na přehledném rovném úseku. Porucha se však může dostavit i v zatáčce nebo za horizontem, v tuto chvíli je situace kritická a měli byste volat policii, která vám pomůže místo profesionálně zabezpečit.
Při opouštění vozidla je zásadní být vidět. Reflexní vestu si tak oblékněte ještě před opuštěním vozidla. Dohlédněte na to, aby šla posádka za svodidla a vy umístěte výstražný trojúhelník. Na běžné silnici jej umístěte minimálně 50 metrů za vozidlo, na dálnici pak minimálně 100 metrů za vozidlo.
Kdy volat o pomoc?
Do improvizované opravy poruchy se můžete pustit, pouze pokud jsou všichni v bezpečí, porucha není fatální a vy se cítíte dostatečně zruční. Pomoc byste pak měli volat vždy, pokud byl někdo zraněn, z motoru se kouří nebo tvoří vozidlo nebezpečnou překážku. Zavolat můžete na linku pomoci řidičům 1224, která vás spojí s asistenční službou vaší pojišťovny.
Mýtus o lepicí pásce a defektu
Máte defekt? Zalepit díru v pneumatice běžnou stříbrnou páskou opravdu nefunguje. Teplo a tlak by totiž pásku okamžitě zničily. Existují však jiná a poměrně jednoduchá řešení, pokud nemáte v autě rezervu.

Pro menší dírky můžete použít opravný sprej v plechovce. Po jeho aplikaci můžete ujet pár kilometrů. Pozor však na rychlost, která by neměla přesáhnout 80 km/h. Jinak se tmel nemusí správně rozlít. Samozřejmě, že se jedná jen o improvizovanou opravu, ale s vozem pak zvládnete dojet do nejbližšího pneuservisu.
Použít můžete i sadu s knoty. Ta nabízí spolehlivější opravu. Pomocí přiložených nástrojů nejprve díru vyčistíte a pak do ní silou natlačíte speciální gumový knot, který je napuštěn lepidlem. Přebytek odříznete a kolo dohustíte.
Když zhasnou světla
Problémy s elektroinstalací bohužel patří mezi poměrně časté. Moderní vozy jsou však plné citlivé elektroniky, postupujte tak s maximální opatrností. Než se tedy rozhodnete k jakékoli manipulaci s kabely, konektory nebo žárovkami, vypněte motor a odpojte autobaterii.
Pokud je světlo slabé nebo blikajicí, můžete udělat několik věcí. Nejprve zkontrolujte, zda je světlomet čistý. U vozů s klasickými žárovkami, můžete zkusit, zda je správně usazená nebo není uvolněný konektor.
Následně můžete zkontrolovat ukostření. Hledejte kabel, který vede od světlometu a je připevněn ke karoserii. Pokud je spoj zkorodovaný nebo uvolněný, očistěte jej a dotáhněte. Pro utažení konektorů můžete použít třeba stahovací pásku nebo univerzální lepicí pásku.
Problém však může způsobit i klesající napětí, které symbolizuje problémy s alternátorem. Tato závada pak vyžaduje odborný servis.

Jaké další patálie můžete řešit na cestách?
Rychle stoupající ručička teploměru motoru nebo pára valící se zpod kapoty ukazují na problém s chladicím systémem. Na vině často bývá hadice. Počkejte, než motor zchladne, abyste se neopařili!
Až pak můžete hledat místo úniku. Očistěte toto místo, a to několik cm před prasklinou i za ní, aby páska dobře držela. Následně pořádně omotejte lepicí páskou celý očištěný úsek. Doplňte chladicí kapalinu nebo destilovanou vodu a při cestě k servisu sledujte teplotu motoru.
Lepicí páska či stahovací pásky mohou pomoci i v případě, že se vám uvolní nárazník nebo zrcátko, ale pamatujte na to, že se ani tady nejedná o dlouhodobé řešení a je potřeba závadu odstranit.
Vyrazte na cestu s klidnou hlavou a nabitým mobilním telefonem v kapse
Jak je vidět, porucha na cestě nemusí znamenat katastrofu. Stačí jednat s rozmyslem a mít u sebe aspoň nabitý mobilní telefon. Pokud pak budete mít v autě kromě povinné výbavy i pár drobností navíc, můžete pár běžných závad vyřešit aspoň dočasně sami. Na druhou stranu ne vždy je vhodné hrát si na silničního hrdinu a někdy je lepší rovnou zavolat profesionály.
Zdroje: skolenibozp, bezpecnecesty, auto.cz