Jak odstavit auto na delší dobu? Majitelé řeší dlouhodobé parkování nejen během zimy
Jak zaparkovat auto na delší dobu, i když je venku příjemné počasí. Jaký to má význam? Odpověď na tuto otázku by mohla zajímat ty, kterým například vysoké ceny nafty a benzinu snížily rozpočet. Když najednou nepotřebujete auto používat tak často.
Je skutečností, že mnoho lidí dnes omezuje jízdu autem. Kolik přesně, to se asi nikdo nedozví, ale drahé pohonné hmoty a rekordní inflace prostě zamíchaly kartami nejednoho finančního rozpočtu a nezřídka je používání auta jednou z prvních věcí, které musí rodiny začít omezovat.
Jako vždy platí, že kdo má garáž, je na tom lépe
Kde tedy začít? První otázkou je, kde zaparkujete své auto. Pokud bydlíte v domě s garáží, máte vyhráno. Pokud si ho pronajmete, je to lepší než parkovat venku, ale v tuto chvíli už nepochybně počítáte, zda se vám provoz takového auta s každoroční údržbou a servisem vyplatí a zda není lepší přejít na jiné formy jízdy (taxi, spolujízda, pronájem).
Nejhůře jsou na tom ti, kteří nemají ani tuto možnost a parkují před bytovým domem. Prvním pravidlem je, že při dlouhodobém parkování vždy odpojím baterii. Jakmile vím, že s autem nikam nepojedu déle než dva týdny, dám si tu práci a odpojím ho. To se mi stalo minule, potřeboval jsem náhle někam jet a baterka nechtěla ani zapnout startér.
Ruční zamykání nových aut před panelákem je trochu složitější a mnoho lidí nemá tušení, jak na to. Ale ti, kteří mohou a jsou si jisti, že jejich vůz nepotřebuje baterku po odpojení znovu zaregistrovat přes diagnostiku nebo že s ní elektronika vozu nemá problém, rozhodně baterii odpojí. Těchto několik nových nastavení rádia nebo jiných systémů po opětovném připojení lze zvládnout během chvilky.
Auto venku pod plachtou? Raději ne
Kdo by navrhoval zakrýt auto plachtou zvenčí, ať na to raději zapomene. Souhlasím s tím, že plachta (která je k tomuto účelu určena, nikoliv krupobití) ochrání auto například před krupobitím. V jiných případech však přináší více škody než užitku. Ve větru poškrábe lak v kombinaci s většími částicemi nečistot nebo prachu a po dešti zůstane karoserie velmi dlouho mokrá, v zimě může dokonce namrznout. Zakrytí má smysl v garáži, ale venku vám spíše způsobí problémy, než aby vám pomohlo.
Ti, kteří parkují v garáži, nemusí dělat nic jiného než odpojit výše zmíněnou baterii. Ti, kteří mají vůz dlouhodobě zaparkovaný venku, mohou umístit sluneční clonu za čelní a zadní sklo, nejlépe vždy z vnitřní strany, abyste ji našli na svém místě i po silném větru. To může výrazně prodloužit životnost plastových panelů v interiéru.
Dále nezapomeňte na detail, který se někomu může zdát směšný, ale o to důležitější. Vyčištění odtoků pod stěrači a případně vzadu u kufru. Nános prachu, ale zejména listí a následné nahromadění hmoty, která je spolehlivě ucpe, může znamenat přetečení vody dalšími otvory, a to buď do interiéru, nebo do některých rozvodů. A pak máte o potěšení postaráno. Stačí se jednou za čtrnáct dní, nejlépe jednou týdně, pokud stojíte pod stromem, podívat pod stěrače a vyhnete se poruše, nad kterou se může i zkušený elektrikář trápit hodiny nebo dny.
Staré rady z minulosti
V minulosti byly stírací lišty také schované, aby gumičky netrpěly na slunci nebo aby se odšroubovala anténa. To už dnes neplatí, gumové pásky jsou levné a dostupné, anténa je často integrovaná ve skle nebo v plastovém žebru na střeše. Vyplatí se také zvážit nahuštění pneumatik na trochu vyšší než předepsaný tlak, ale nepřehánět to. Poslední radou je určitě tankovat kvalitnější benzín, buď přímo E5, nebo se směsí osvědčených aditiv, která prodlouží jeho životnost. Ale to je tak zřejmý fakt, že to většina z vás ví.
Pokud máte pocit, že jsme na něco důležitého zapomněli, a máte zkušenosti s autem s dlouhými ojnicemi, můžete se samozřejmě zapojit do diskuse. Budeme rádi, když se s námi podělíte o své rady a dobré nápady. Diskuse je otevřená.
Zdroj: redakce