Jak ochladit turbomotor po intenzivnější jízdě a na co si dát pozor?
Po náročné nebo dlouhé jízdě je vhodné s vypnutím motoru chvíli počkat, zejména u přeplňovaných agregátů. Kde je hranice rozumného chlazení?
Dnes je velká část nabízených modelů automobilů vybavena pouze přeplňovanými motory (benzinovými a naftovými). Pro jejich dlouhou životnost jsou nezbytné vhodné provozní podmínky, včetně dovedného vypínání motoru. Zejména po dynamické jízdě.
K čemu slouží chlazení motoru?
Zatímco po ujetí krátkých vzdáleností v délce několika kilometrů a při malém zatížení byste se neměli obávat o stav motoru a jeho příslušenství při vypínání, po dlouhé cestě po dálnici nebo po sportovním výkonu (např. na okruhu), při kterém byl využit celý potenciál pohonného systému, byste měli pamatovat na zásadu ochlazení motoru před jeho vypnutím. To platí zejména pro přeplňované motory, které poskytují lepší pružnost a dynamiku během jízdy.
Turbodmychadla nebo kompresory jsou vysoce namáhaná zařízení. Rotor umístěný uvnitř skříně se otáčí rychlostí až 200 tisíc otáček za minutu při teplotě několika set stupňů Celsia. Aby se turbodmychadlo nepoškodilo, je nezbytné správné chlazení a mazání. Za obojí je zodpovědný motorový olej.
Vypnutí zahřátého motoru ihned po zastavení vozu přeruší přívod maziva do dosud nečinné kluzných a axiálních ložisek, v důsledku čehož se jeho teplota rychle zvýší a způsobí zuhelnatění oleje, ucpání olejových kanálků sazemi a zadření ložisek.
Jak ochladit motor?
Po delší jízdě vysokou rychlostí nebo sportovní jízdě je proto nutné počkat nejméně 90 sekund, aby motor běžel na volnoběh, aby rotor turbíny ztratil otáčky a aby se snížila teplota oleje v motoru, a teprve poté jednotku vypnout. Po kratší jízdě, např. při dynamické jízdě po městě, stačí k účinnému ochlazení turbodmychadla přibližně 30 sekund.

Pokud jedete po dálnici a zajíždíte k čerpací stanici nebo na parkoviště, vyplatí se před zastavením ujet asi 1-2 kilometry. Motor tak pracuje při nízkých otáčkách, ale pod malým zatížením. Po zastavení a zastavení již není nutné motor dlouho chladit. Doporučujeme zaparkovat, odepnout si bezpečnostní pás, vzít si vše potřebné a těsně před vystoupením z auta vypnout motor. To obvykle trvá tak dlouho, jak dlouho potřebuje motor vychladnout.
Pokud jste takto jezdili na okruhu, nechte motor několik minut běžet a teprve potom ho vypněte. Za běžných silničních podmínek to není nutné.
Neopatrné používání motorů, zejména přeplňovaných, zvyšuje riziko nákladných poruch v průběhu desítek tisíc kilometrů. Za předpokladu, že životnost turbodmychadla by měla být v optimálních podmínkách přibližně 300 tisíc kilometrů, neodborné vypínání motoru zkrátí tuto dobu přibližně na 100 tisíc kilometrů. Příznaky poruchy turba mohou být ztráta výkonu a zvýšená spotřeba motorového oleje.
Zdroj: autokult.pl