Jak dobré jsou bestsellery roku 2010 jako ojetiny?

Přidat na Seznam.cz

K čemu jsou 10 let staré ojetiny? ADAC se podíval na deset nejprodávanějších modelů roku 2010. Prozradíme vám všechny silné a slabé stránky VW Golf, Opel Astra, Škoda Octavia a spol. a na co si dát pozor při koupi ojetého vozu.

Rozhodující však nejsou pouze vozy s rokem registrace 2010. Například Golf VI se prodával jako nový vůz v letech 2008 až 2012. Podle Spolkového úřadu pro motorovou dopravu jezdí v Německu v současné době ještě přibližně 880 000 vozů VW Golf VI, 630 000 vozů VW Polo V, 320 000 vozů Opel Astra J a 530 000 vozů VW T5. Nejprodávanější vozy tak hrají na trhu s ojetými vozy významnou roli: jen na internetové platformě mobile.de je v současné době v nabídce přibližně 10 000 vozů Golf VI ve všech variantách, výkonnostních a cenových kategoriích.

Výběr by tedy neměl být obtížný, pokud přesně víte, jaká jsou úskalí jednotlivých modelů, a věnujete jim pozornost.

VW Golf VI boduje vysokou kvalitou

Golf VI je vlastně „jen“ propracovaný Golf 5. generace. To však nijak neubírá na jeho kvalitách, právě naopak: výhody předchůdce byly rozšířeny, několik slabých míst bylo vylepšeno a kvalita byla zvýšena. Vůz je bezpečný a vyspělý na řízení a množství prostoru je na tuto třídu vozidel velmi dobré. Dlouhé cesty můžete pohodlně absolvovat na pohodlných sedadlech. Více prostoru nabízí kombi s velmi velkým a snadno využitelným zavazadlovým prostorem; odnož Golf Plus by zase měla oslovit každého, kdo chce sedět o něco výše a užívat si velkorysého pocitu prostoru.

Stejně jako u téměř všech generací Golfu se mnoho silných stránek neslučuje s žádnými závažnými slabinami. Ve statistikách rozdělení ADAC Golf VI nezavdává příliš příčin k obavám a dosahuje dobrých výsledků. Dobré geny Golfu potvrzuje i německý úřad pro technickou kontrolu TÜV, který při hlavních kontrolách dosahuje nadprůměrných výsledků. Problémy nejčastěji způsobují pružinové/dušičkové jednotky a v některých případech inspektoři kritizují ztrátu oleje.

Silné stránky: dobré zpracování, dobrý prostor vpředu, nízká hlučnost, velmi vysoká úroveň bezpečnosti, dobrá ochrana chodců, bezpečný podvozek (ESP), dobré brzdy, snadné ovládání, velký výběr ojetých vozů.

Slabé stránky: nepřehledné směrem dozadu, motory TSI s nestabilními rozvodovými řetězy, motory TDI vyžadují povinnou aktualizaci softwaru.

Provedení karoserie: hatchback (třídveřový, pětidveřový), kombi Variant, vysoká střecha Plus, kabriolet, Jetta

VW Polo V

Páté vydání VW Polo je téměř stejně velké jako Golf III, takže je tento malý vůz naprosto vhodný pro každodenní použití a zaujme především svou dobrou prostorností, dokonalým zpracováním a bezproblémovým ovládáním. K dispozici jsou tři různé výbavové linie: Trendline tvoří jednoduše vybavený základ, Comfortline je vybavena všemi základními prvky, jako je klimatizace, rádio a dešťový senzor, a Highline nabízí nádech luxusu s koženým volantem, vyhřívanými sedadly a dalšími doplňky.

Nabídka motorů sahá od 60 do 220 koní. Při zkušební jízdě s automatickou převodovkou DSG je třeba věnovat zvláštní pozornost plynulému rozjezdu a v případě motoru 1.2 TSI nebo 1.4 TSI také rozvodovému řetězu. Pokud chrastí, zejména při studeném motoru, je třeba jej co nejdříve vyměnit, jinak hrozí poškození motoru. V roce 2014 byl rozvodový řetěz nahrazen rozvodovým řemenem s dlouhou životností. Ve zprávě TÜV je Polo V často označováno jako bez závad. Problémy čas od času způsobuje pouze úbytek oleje a brzdy. Také ve statistikách ADAC si Polo V vede nadprůměrně dobře.

Silné stránky: jednoduchá obsluha, dobré zpracování, velkorysý prostor, spolehlivá technologie, stabilní hodnota, nízká spotřeba (nafta).

Slabé stránky: trhavý rozjezd s DSG, motory s podvodným softwarem (diesel EA189), částečná ztráta oleje, problémy s rozvodovými řetězy u motorů 1.2 a 1.4 TSI.

Styly karoserie: Třídveřový, pětidveřový

Opel Astra J

Se čtvrtou generací modelu Astra (Astra J) se Opelu podařilo vyrobit vůz, který je jen průměrně spolehlivý a odolný. Ačkoli se Astra v indexu závad TÜV objevuje v ucházejícím pásmu, ve statistikách poruch ADAC se nachází v dolní polovině pole. Největší obavy vzbuzuje šestistupňová převodovka, odpružení a ztráty oleje. Astra J má na kompaktní vůz poměrně velkou karoserii a alespoň vpředu nabízí dostatek místa. V zadní části vozu je však těsno. Sports Tourer nabízí podstatně větší zavazadlový prostor, a proto je vhodný pro rodiny – s ještě větší karoserií.

Kromě toho Astra přesvědčí vyváženými jízdními vlastnostmi a komfortním odpružením. Relativně vysoká hmotnost však ztěžuje práci slabším motorům, což se projevuje i na spotřebě paliva. Pozitiva: pohodlná sedadla (doporučujeme zejména sedadla AGR) a dobré zpracování. Na množství malých tlačítek na palubní desce si však musíte zvyknout.

Silné stránky: solidní kvalita konstrukce, vyvážené jízdní vlastnosti, velmi pohodlná sedadla (AGR).

Slabiny: relativně malý zavazadlový prostor (tří- a pětidveřový), málo místa vzadu, vysoká hmotnost, slabé motory s atmosférickým plněním, problémy s převodovkou (šestistupňová), někdy hlučné vznětové motory.

Styly karoserie: Pětidveřový, třídveřový (GTC), kombi (Sports Tourer).

VW Passat

Sedmá generace modelu VW Passat (model B7) byla uvedena na trh v roce 2010. Nejedná se o zcela nový model, ale o rozsáhlý facelift. Celkově je vozidlo velmi úspěšné a bylo velmi oblíbené nejen u rodin, ale i u řidičů na dlouhé vzdálenosti. Přibližně 90 % ojetých modelů Passat jsou tedy vozy kombi (Variant) a jejich kilometrový nájezd je výrazně nadprůměrný.

Vůz střední třídy zaujme především velmi dobrým prostorem, velkým zavazadlovým prostorem, dokonalým zpracováním a bezproblémovým provozem. Střední linie výbavy Comfortline je lepší než chudá základní Trendline, zatímco Highline nabízí nádech luxusu, mimo jiné s částečnými komfortními sedadly v kůži Alcantara. Jednoznačným doporučením je vždy vozidlo s adaptivním podvozkem (DCC), který v nastavení „Comfort“ nabízí vysoký komfort odpružení.

Výběr variant motorů je velmi široký; u modelů s převodovkou DSG byste měli při zkušební jízdě věnovat zvláštní pozornost rozjezdu bez trhání. V případě motoru 1.4 TSI je chrastění rozvodového řetězu (zejména při studeném motoru) známkou toho, že oprava je nevyhnutelná a výměna by byla nákladná. Ve zprávě TÜV o závadách vychází Passat B7 celkově docela dobře. Problémy čas od času způsobuje pouze podvozek a brzdy. Passat je mírně nadprůměrný také ve statistikách ADAC. Vozidla z prvního roku výroby (2010) jsou na tom o něco hůře.

Silné stránky: velmi dobré zpracování, velkorysý prostor, spolehlivá technika, funkční provoz, bezpečné držení na silnici, komfortní odpružení (zejména s adaptivním odpružením), nízká spotřeba paliva (nafta).

Slabé stránky: trhavý rozjezd s DSG, problémy s rozvodovými řetězy u 1.4 TSI, náchylný podvozek, často vysoký počet najetých kilometrů (diesel)

Styly karoserie: Sedan, kombi (Variant), „terénní verze“ Alltrack

Opel Corsa

Opel Corsa D se vyráběl v letech 2006-2014. Oblíbený malý vůz se dobře prodává i ve své čtvrté generaci. Prostor je dobrý, přinejmenším v první řadě a v pětidveřovém modelu také ve druhé. V menším třídveřovém modelu je však vzadu pro dospělé velmi těsno. Zavazadlový prostor je na malé auto přinejlepším průměrný.

Opel boduje solidním zpracováním a pohodlnými sedadly. Jízdní vlastnosti jsou bezpečné a vyvážené, na druhou stranu hluková izolace je jen průměrně zdařilá a řízení by mohlo poskytovat větší kontakt s vozovkou. Navíc ESP nebylo zpočátku součástí standardní výbavy a při koupi ojetého vozu je třeba brát v úvahu protiprokluzový systém. Ve zprávě TÜV o závadách získal Opel Corsa D podprůměrné hodnocení. Obzvláště časté jsou úniky oleje a vadné pružiny a tlumiče. Ve statistikách ADAC se Corsa nachází uprostřed nabídky malých vozů a je stále přijatelná.

Silné stránky: solidní zpracování, bezpečné a vyvážené jízdní vlastnosti, dobrý prostor vpředu, pohodlná sedadla vpředu, výkonné vznětové motory.

Slabiny: malý zavazadlový prostor, málo místa vzadu (třídveřový vůz), průměrná hluková izolace, ESP zpočátku není součástí standardní výbavy, špatný výhled do všech stran (zejména třídveřový vůz), necitlivé řízení.

Styly karoserie: Třídveřový nebo pětidveřový hatchback.

Škoda Fabia II

Fabia II, vyráběná v letech 2007-2014, důsledně navazuje na silné stránky svého předchůdce. Přesvědčí dobrou ergonomií a prostorností – pro cestující i zavazadla. Jízdní vlastnosti jsou vyvážené a vždy bezpečné. Jako jeden z mála malých vozů je Fabia k dispozici také jako praktické kombi s velmi velkým zavazadlovým prostorem.

Ovládací prvky jsou jednoduché, přístrojová deska přehledná a dobře zpracovaná, i když kvalita plastů je spíše obyčejná. Ve zprávě TÜV o závadách je Fabia II hodnocena jako zklamání. V mnoha oblastech dochází k častým závadám, které brání vydání nové nálepky. Na druhou stranu je potěšující spolehlivost modelu Fabia: ve statistikách ADAC se malá Škoda umístila v první polovině.

Silné stránky: dobré zpracování, velký prostor, obrovský zavazadlový prostor (Combi), bezpečné jízdní vlastnosti, přehledný kokpit, příjemné odpružení.

Slabé stránky: částečně jednoduché materiály v interiéru, nepříliš dobré výsledky TÜV, zadní dveře a přední blatníky mají tendenci rezivět, náchylné rozvodové řetězy u motorů TSI, motory TDI vyžadují povinnou aktualizaci softwaru (1.2 a 1.6 TDI).

Provedení karoserie: hatchback, kombi

Škoda Octavia II

Druhá generace modelu Škoda Octavia se vyráběla v letech 2004 až 2013 a využívala technický základ modelu VW Golf V. V rámci faceliftu v roce 2009 byla mimo jiné změněna přední část vozu. Čech přesvědčí jako kombi i jako pětidveřový sedan velkým prostorem i pro dospělé a obrovským zavazadlovým prostorem. Sedadla na dlouhé vzdálenosti, bezpečné držení na silnici, jednoduché ovládání a dobře vyvážené odpružení jsou dobrými prodejními argumenty, pouze špatný výhled dozadu je při manévrování problematický.

Octavia II je považována za solidní a odolné vozidlo, ale ve zprávě TÜV o závadách získala mírně podprůměrné hodnocení. Zejména pružiny a tlumiče trpí často vysokým počtem najetých kilometrů. Často se také vyskytují vadné osvětlovací jednotky a ztráty oleje. Spolehlivost však vypadá dobře: Ve statistikách ADAC se Škoda umístila v horní polovině pole.

Silné stránky: solidní zpracování, velkorysý prostor, dobrý poměr ceny a výkonu, obrovský zavazadlový prostor, bezpečné jízdní vlastnosti, snadné ovládání, pohodlná sedadla, úsporné vznětové motory.

Slabé stránky: průměrný výhled do všech stran, nešikovný mechanismus sklápění zadních sedadel (sedan), náchylné rozvodové řetězy (1.2, 1.4 TSI), často vysoká spotřeba oleje (1.8, 2.0 TFSI/TSI), vysoký kilometrový nájezd (diesel).

Styly karoserie: Sedan, kombi (Combi)

Zdroj: adac.de