Jak dlouho vydrží pneumatiky? Vše o jejich životnosti se dovíte zde
Mnoho motoristů se ptá, kolik kilometrů vydrží sada nových pneumatik. Vysvětlíme vám, na čem to závisí a na co si dát při nákupu pneumatik pozor.
Při používání pneumatik je normální, že se běhoun postupně ztenčuje a celkový výkon pneumatiky se mění. Kromě toho může z různých důvodů dojít k nepravidelnému opotřebení běhounu, které může vést k tomu, že budete muset pneumatiku vyměnit spíše dříve nežli později. Pravidelná kontrola hloubky běhounu a stavu opotřebení každé pneumatiky na vašem vozidle vás nejen informuje o tom, kdy je čas pneumatiku vyměnit, ale může vám také pomoci odhalit další potřebnou údržbu a získat z vašeho vozidla a pneumatik co největší užitek.
Proč je důležité sledovat opotřebení pneumatik?
Příliš malý dezén pneumatik může způsobit nebezpečné jízdní podmínky. Pokud pneumatiky nedokážou přilnout k vozovce, může řidič ztratit kontrolu nad svým vozidlem. Když jsou silnice mokré nebo zasněžené, je hloubka dezénu pneumatik velmi důležitá. Kdykoli se mezi pneumatiky a vozovku dostanou srážky, je třeba, aby je běhoun prořízl a udržel co největší kontakt s povrchem vozovky. Čím mělčí je dezén, tím snadněji můžete při jízdě na mokru nebo sněhu ztratit přilnavost; snížení rychlosti v těchto podmínkách vám pomůže udržet přilnavost.
Co způsobuje předčasné nebo nepravidelné opotřebení pneumatik?
Stejně jako se od sebe liší vozidla, řidiči a jízdní návyky, nejsou ani všechny pneumatiky stejné a mohou se opotřebovávat velmi rozdílnou rychlostí. Například vysoce výkonné pneumatiky pro sportovní vozy se opotřebovávají rychleji než cestovní pneumatiky pro rodinný sedan. Opotřebení pneumatiky dříve, než se očekávalo, a/nebo její nepravidelné opotřebení a hluk či vibrace však může způsobit celá řada faktorů. Dvěma častými příčinami předčasného opotřebení a nepravidelného opotřebení pneumatik jsou nesprávný tlak vzduchu a nevyhovující podmínky seřízení.
Když je pneumatika nesprávně nahustěná, je velká pravděpodobnost, že se začne rychleji a/nebo nerovnoměrně opotřebovávat. Výrobci vozidel určují nejen tlak vzduchu pro přední a zadní pneumatiky, aby optimalizovali výkon pro jízdní komfort, ovladatelnost a úsporu paliva, ale berou v úvahu také opotřebení pneumatik. Správný tlak v pneumatikách pomáhá optimalizovat rozložení zatížení vozidla, zrychlení, brzdění a sil v zatáčkách v běhounu. Pokud je tlak v pneumatikách příliš nízký, nebo dokonce příliš vysoký, styčná plocha běhounu pneumatiky není optimalizována tak, aby zvládla širokou škálu úkolů, které se od ní vyžadují. Různé části běhounu se tak mohou odírat rychleji a/nebo nepravidelně.
Každý měsíc kontrolujte tlak ve všech pneumatikách, včetně rezervní. Zkontrolujte jej také před cestou na delší výlet nebo když plánujete převážet větší náklad. Údaje výrobce vozidla o tlaku v pneumatikách najdete na štítku/nálepce připevněné na dveřích řidiče nebo podél dveřní lišty. Doporučení pro tlak v pneumatikách najdete také v příručce k vozidlu.
Špatné seřízení
Seřízení pneumatik, známé také jako seřízení kol, se týká seřízení součástí řízení a zavěšení vozidla. Systému, který spojuje a řídí pohyb kol. Nejedná se o seřízení samotných pneumatik nebo kol. Klíčem ke správnému seřízení je nastavení úhlů pneumatik a jejich kontaktu s vozovkou v souladu se specifikacemi výrobce vozidla pro parametry, jako je odklon, náklon a sbíhavost.
Nesprávné seřízení pneumatik může způsobit jejich nerovnoměrné a předčasné opotřebení.
Zdroj: bridgestonetire.com