Jak dlouho zahřívat motor v zimě, než se rozjedete. A jak dlouho čekat po zastavení?

Přidat na Seznam.cz

Zimní rána mají své kouzlo – křupající sníh pod nohama a na sklech obrazy, které namalovala sama zima. Pro auto to ale až tak příjemný zážitek není. Jakmile za námi zaklapnou dveře, už dupeme na spojkový pedál a točíme klíčkem, auto však taky potřebuje čas, aby se mohl do nového dne probudit. 

Zahřívání motoru v zimě? To je věčné téma každého řidiče. Všechno chce svůj čas a stejně tomu je i u aut, které velmi nerady startují, když se teplota blíží k nule. Některé může dokonce zaškytat, jiné nenastartuje vůbec. Stačí však pár chvil před otočením klíčkem a uvidíte, že se vám auto odvděčí. 

žena řídí v zimě
Pár vteřin vám před jízdou ušetří spoustu tisíc za drahé opravy zdroj Shutterstock

Proč je šetrné zahřívání důležité

Každý správný řidič ví, že zahřívání motoru není jen o pohodlí, ale i o dlouhověkosti auta. Podívejte se, proč není radno na to zapomínat a spěchat s otočení klíčkem:

Šetříte palivo a snižujete emise: Když necháte motor dlouho běžet na volnoběh, spotřebovává více paliva než při jízdě. Tím pádem nejen že zvyšuje vaše náklady na benzín či naftu, ale také přispívá k vyšším emisím, které zatěžují okolí a hrozí, že neprojdete povinnou STK kontrolou. Rychlý start a plynulá jízda jsou daleko efektivnější, jak v případě méně častého tankování, tak v případě snížení znečištění.

Prodlužujete životnost motoru: Jakmile motor začnete zahřívat jízdou na nižší otáčky, pomalu ale jistě dostanete všechny součástky pod kapotou na správnou teplotu. Tak se nejenom vyhnete nepříjemným karbonovým usazeninám, ale zároveň i rychlejšímu opotřebení.

Chráněný olejový systém: Rychlejší zahřátí motoru jde ruku v ruce s dostatečnou teplotou oleje. Ten se vyšplhá na potřebnou teplotu, při které má nejlepší mazací schopnosti. To znamená menší tření a méně škod na dílech motoru. Zkrátka, správně zahřátý motor má větší šanci na dlouhou životnost.

Jak dlouho zahřívat motor před jízdou

Zahřívání motoru v zimě má svá pravidla, ale žádný strach, není to žádné raketové inženýrství. Moderní motorové oleje fungují jako šikovný pomocník – už po pár sekundách se postarají o to, aby všechny důležité součástky dostaly svou dávku maziva. Stačí nechat motor klidně běžet pár vteřin a můžete vyrazit. Žádné dlouhé čekání není třeba.

Ale pozor – dlouhé postávání na místě je zbytečná zátěž. Motor tak neefektivně spaluje palivo, produkuje emise a navíc riskujete, že se filtru pevných částic (DPF) nebude moc líbit velké množství zplodin a palivo začne dávkovat špatně. Nejlepší cesta, jak motor rychle zahřát, je plynulá jízda na nižší otáčky. Takže žádné „sešlápni plyn a jedem“.

žena řídí v zimě na sněhu
Ještě než vyrazíte na cestu dejte autu chvíli na to se nadechnout zdroj Shutterstock

Jak postupovat po zastavení auta

Zastavili jste a přemýšlíte, co dál? Je to vlastně jednoduché – záleží na tom, do jakých otáček jste auto během jízdy vytáčeli. Po svižné jízdě, kdy turbo pracovalo na plné obrátky, potřebuje motor chvilku na vydechnutí. Stačí mu pár desítek vteřin na volnoběh, aby se vše bezpečně dochladilo.

Na druhou stranu, pokud jste jeli pomalu a klidně, můžete klíček otočit skoro hned. Motor už si dostatečně odpočinul a nehrozí žádné poškození. 

Takže pravidlo zní: čím větší zátěž, tím víc času na ochlazení. Auto vám poděkuje delší životností a vy se vyhnete zbytečným problémům s přehříváním nákladných součástek.

Zahřívání motoru v zimě není o tom, že chcete co nejrychleji vyrazit na cestu, ale o tom, jak svému autu zajistit dlouhou a spolehlivou službu i v nemilosrdných podmínkách. Když motor správně zahřejete, nejen že ušetříte palivo, ale také snížíte emise a prodloužíte životnost všech součástek. Takže příště, až budete chtít sešlápnout akcelerační pedál, nezapomeňte, že není vždy nutné být v cíli první.

Zdroj: www.novinky.cz, www.denik.cz, bbc.co.uk