Jaguar Land Rover vyvíjí vodíkový pohon pro Defender

Přidat na Seznam.cz

Britská automobilka Jaguar Land Rover vyvíjí prototyp modelu Land Rover Defender poháněný palivovými články, jehož testovací provoz by měl být zahájen ještě letos.

Tímto vývojovým projektem společnost představila důležitý aspekt své nové strategie „Reimagine“, kterou před několika týdny oznámil generální ředitel Thierry Bolloré. V rámci programu „Reimagine“ chce společnost Jaguar Land Rover do roku 2036 snížit emise výfukových plynů svých modelů na nulu a do roku 2039 by měly klesnout na nulu i čisté emise oxidu uhličitého z výrobků, závodů a dodavatelského řetězce.

Vozidla s palivovými články vyrábějí elektrickou energii z vodíku, který napájí jeden nebo více elektromotorů. Na cestě k technologii pohonu s nulovými emisemi se vozidla s palivovými články mohou stát důležitým doplňkem bateriových elektrických modelů. Vodíkové palivové články mají řadu výhod: mají vysokou hustotu energie a lze je rychle doplňovat. Kromě toho je jejich dosah při nízkých teplotách jen minimálně omezen. Díky tomu je pohon na vodíkové palivové články vhodný zejména pro větší vozidla, pro delší dojezd nebo pro použití ve zvláště teplém nebo chladném prostředí.

Podle Mezinárodní energetické agentury OECD se od roku 2018 počet vozidel s palivovými články na světových silnicích téměř zdvojnásobil. Počet vodíkových čerpacích stanic se ve stejném období zvýšil o více než 20 procent. Celosvětová iniciativa Hydrogen Council předpovídá, že do roku 2030 se celosvětově zvýší počet vozidel na vodíkový pohon na přibližně 10 milionů a zároveň se očekává, že po celém světě bude k dispozici přibližně 10 000 vodíkových čerpacích stanic.

„Uvědomujeme si, že vodík hraje důležitou roli ve skladbě pohonných jednotek budoucnosti – v celém automobilovém a dopravním průmyslu. Vedle bateriových elektrických modelů nabízejí vozidla s vodíkovými palivovými články další bezemisní řešení jedinečných možností a požadavků modelové řady Jaguar Land Rover. Spolupráce s našimi partnery v rámci projektu Zeus nás posouvá dále na cestě k tomu, abychom se do roku 2039 stali společností s nulovými emisemi, protože připravujeme novou generaci vozidel s nulovými emisemi.“ – uvedl Ralph Clague, vedoucí oddělení vodíku a palivových článků Jaguar Land Rover.

Land Rover Defender na vodíkový pohon vzniká v rámci výzkumu a vývoje technologií budoucnosti společnosti Jaguar Land Rover. Jsou sdruženy v projektu Zeus, který je spolufinancován vládním Centrem pro pokročilý pohon. „Projekt Zeus“ má inženýrům a vývojářům poskytnout nové a hlubší poznatky o tom, jak lze vodíkový pohon optimalizovat tak, aby poskytoval výkon a schopnosti, které zákazníci očekávají: od dlouhého dojezdu po rychlé doplňování paliva, od tažných schopností po terénní schopnosti.

Prototyp Land Rover Defender s nulovými emisemi a palivovými články by se měl začít testovat ve Velké Británii koncem roku 2021. Testy se zaměří například na vlastnosti v terénu a spotřebu paliva. Společnost Jaguar Land Rover uvádí, že na projektu Zeus spolupracuje s předními výzkumnými a vývojovými společnostmi. Patří mezi ně společnosti Delta Motorsport, AVL a Marelli Automotive Systems a také Britské centrum pro industrializaci baterií (UKBIC). Všichni se podílejí na výzkumu, vývoji a výrobě prototypu palivového článku.