Itálie tvrdí, že zákaz spalovacích motorů v EU je „absurdní“
Vládní úředníci se domnívají, že existuje reálné riziko kolapsu evropského automobilového průmyslu.
Zákaz spalovacích motorů
Technicky vzato Evropská unie od roku 2035 nezakazuje prodej nových automobilů se spalovacími motory. EU nedovolí výrobcům automobilů prodávat nová vozidla se škodlivými emisemi. To je fakticky totéž, pokud se během příštích 10 let odpovídajícím způsobem nerozšíří výroba uhlíkově neutrálních syntetických paliv. Reálně se to v tak krátkém časovém horizontu nezdá být proveditelné, takže kritika proti zákazu pochopitelně sílí.
Italský ministr životního prostředí a energetické bezpečnosti je nejnovějším hlasem, který se vyslovil proti zákazu EU pro rok 2035. Automotive News Europe cituje Gilberta Pichetta Fratina, který říká, že „zákaz musí být změněn“, protože „ideologická vize“ již selhala. Zašel dokonce tak daleko, že řekl, že plán je vyloženě „absurdní“ a že Evropa nyní „potřebuje pragmatickou vizi“.
Itálie prosí o přezkoumání
Italští úředníci chtějí, aby byl zákaz prodeje nových vozidel ICE v roce 2035 přezkoumán dříve, než je plánováno. Ministr pro podnikání a výrobu v Itálii Adolfo Urso chce, aby se pravidlo nehodnotilo až do roku 2026, ale na začátku roku 2025. V ideálním případě se musí věci změnit. V opačném případě by se podle něj mohl evropský automobilový průmysl zhroutit.
Pravicová vláda Giorgie Meloniové tvrdí, že místo toho, aby všech 27 zemí EU nutila od poloviny příštího desetiletí prodávat pouze elektromobily, měly by mít členské státy větší volnost při dosahování dekarbonizačních cílů. K přechodu nemůže dojít během pouhých 10 let, takže postupný přechod od vozidel s vnitřním spalovacím motorem k elektromobilům by byl realističtějším cílem.
V posledních několika měsících jsme byli svědky toho, že většina výrobců automobilů působících v Evropě upravila své cíle v oblasti elektromobilů tím, že odsunula své vysoké plně elektrické programy. Dokonce ani Volvo si už nemyslí, že by mohlo ukončit prodej benzinových vozů do roku 2030. Značky jako Mercedes, Porsche, Bentley a Ford of Europe si již nejsou jisté, že budou vyrábět pouze elektrické vozy, jak dříve oznámily.
Vzhledem k tomu, že mnoho zemí snižuje nebo ruší dotace na elektromobily, poptávka po elektromobilech se zpomaluje. Evropské sdružení výrobců automobilů uvádí, že v prvních šesti měsících letošního roku činil podíl zcela elektrických vozů na trhu 12,5 %. To je o 0,4 % méně než ve stejném období roku 2023.
Výrobci automobilů chtějí, abyste si kupovali jejich elektromobily místo vozidel s vnitřním pohonem, protože riskují, že budou platit vysoké pokuty za překročení cílů pro emise vozového parku. Ty se mají od roku 2025 zpřísnit, takže se dá říct, že výrobci automobilů jsou trochu v úzkých. Tvrdší konkurence vyvolaná přílivem levnějších automobilů čínské výroby tomu rozhodně nepomáhá, i když nově zavedená cla situaci zpomalují.
Ať už se v EU stane cokoli, bude to mít celosvětové dopady, protože někteří z největších výrobců automobilů sídlí v Evropě. Pokud bude od roku 2035 ve 27 zemích eurozóny zakázán prodej nových vozidel s vnitřním spalovacím motorem, mohlo by na ostatních trzích ubýt nově vyvinutých vozů na plyn. Maximalizace úspor z rozsahu lze dosáhnout prodejem stejného vozu/motoru v co největším počtu zemí. Pokud Evropu z rovnice vyjmete, je třeba matematiku zcela přepracovat.
Zdroj: Motor1