InterPanter: Vlaky od Škoda Transportation změnily kulturu cestování po železnici
Kvalita cestování na železnici roste, opravují se nádraží, chystají se vysokorychlostní tratě a cestující si užívají jízdu v pohodlných vozech. Koženková sedadla a absence klimatizace se pomalu stávají minulostí. Komfortu na železnici napomohly také vlaky InterPanter, které tu jsou s námi už dekádu.
Vlaky InterPanter jezdí už deset let
Tento typ vlaků začaly České dráhy zavádět v roce 2015. Firma si v první fázi objednala deset pětivozových a čtyři třívozové elektrické jednotky pro meziregionální a dálkovou dopravu. Chtěla se tak připravit na nové jízdní řády pro rok 2016, kdy chtěla provést největší obnovu rychlých spojení od roku 1989. První vlaky vyrazily na tratě Brno – Česká Třebová – Praha a Brno – Břeclav – Přerov – Olomouc.
V současnosti se InterPantery používají jako rychlíky, které propojují české regiony. Cestující si mohou zvolit mezi první a druhou třídou a přepravovat v nich kola a kočárky. Hlavně ale zaznamenali zásadní kvalitativní změnu. České dráhy se sice už předtím snažily zvýšit komfort cestování. Na tratích se objevily modernizované řídící vozy a vagony, ale většina vozů byla koženkové vagóny východoněmecké provenience. Neoblibu mezi cestujícími potvrzovala jejich přezdívka – Honeckerova pomsta – podle dřívějšího vrcholného představitele komunistického východního Německa.
Vlak InterPanter vycházejí z elektrických jednopodlažních souprav RegioPanter, které používají České dráhy pro regionální dopravu. Základní rozměry a barevné řešení obou typů souprav jsou shodné. Liší se však zejména technickým řešením, počtem vstupních dveří a také interiér je přizpůsoben pohodlnému cestování na delší vzdálenosti.
Škoda Vagonka dodala nové vozy
InterPanter byl tehdy první nízkopodlažní rychlík ČD. Náš národní dopravce si dobře uvědomoval, že požadavky cestujících porostou, i díky konkurenci na železnici. Snažil se proto usnadnit cestování různým cestujícím, mimo jiné cestujícím s dětmi. Vagony proto mají místa pro kočárky a kola, oddíly pro maminky s malými dětmi. Vozy byly navrženy také pro pracující cestující, a proto byly vybaveny výsuvnými nebo sklopnými stolky, přístupem k wi-fi a elektrickými zásuvkami. Cestu pasažérům zpříjemňuje klimatizace.
Jednotky ve vlaku dostaly polstrované a polohovatelné sedačky a bezbariérové toalety. Soupravy také mají rezervační systém na rezervaci míst pro cestující a na kola. Rychlý nástup a výstup cestujících umožňují dvoukřídlé vstupní dveře.
Nové vlaky dodala společnost Škoda Vagonka ze skupiny Škoda Transportation, která ČD dodala už vlaky CityElefant a RegioPanter. České dráhy od Škody objednaly v roce 2014 deset pětivozových a čtyři třívozové elektrické jednotky s kapacitou 350 a 200 sedících cestujících.
Maximální rychlost vlaku činí 160 km/h. Jsou určeny pro elektrifikované tratě s trakčním napětím 25 kV, 50 Hz a 3 kV. Jde o dvousystémové elektrické jednotky (EMU), které vlakům umožňují plynule přejíždět mezi zeměmi nebo regiony s odlišnými napájecími systémy bez nutnosti výměny lokomotivy nebo jednotky. Škoda tehdy testovala nové vozy na zkušební trati ve Velimi.
Jméno vzešlo ze soutěže
Neobvyklé bylo pojmenování, které vzešlo z veřejné ankety. Škoda Vagonka tehdy volila z 5 097 originálních návrhů od 2 333 hlasujících. Vítězný návrh podle firmy nejlépe vystihuje záměr nových jednotek, tedy zajištění vnitrostátní dálkové dopravy Českých drah. Autor vítězného návrhu dostal od Českých drah In Kartu na jeden rok v ceně 19 990 Kč.
Lidem se nové vlaky líbí, aspoň dle ankety, kterou si u nich udělala Škoda Vagonka. Oceňují nízké nástupy do souprav, komfort vozidla a jeho příjemný interiér.
Zdroje: uic.org, www.railway-technology.com, www.idnes.cz